Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hejsan,

jag har fått bekymmer med att motorn rycker när jag accelererar.ibland kan det även kännas små ryck när jag kör på jämn gas.när bilen är kall har jag inte dessa bekymmer,utan dom kommer först när motorn är uppe i temp.

det sitter nya stift och tändkablaget är bytt,samt ny fördelare + rotor.kollade felkoder men hade inga ...så nu vet jag inte vad det kan vara

hoppas att nån kan hjälpa mig med tips på vad det kan vara.

mvh,acke
Det är inte svårt, och inge specialverktyg behövs, bara nanliga ringnycklar. Men har du aldrig bytt förr så kan det va knepigt om an inte vet hur man ska göra.

Ta en ringnyckel, tror det är 18mm som gäller, och sätt den mellan filtret och slangen och bänd ut slangen 1-1,5cm på anslutningen, gör lika på andra sidan. Sedan lossar du klämman som håller filtret.
Nu får man va beredd på att det kommer rinna bensin. Lossa båda slangarna och på med dem på nya filtret, det räcker med en liten bit först så det slutar rinna bensin bara. Sen kan man dra fast klämman runt filtret och så avslutar man med att trycka på slangarna ordentligt.

Kom ihåg att när du ska starta först gången efter bytet så ska du helst vrida nyckeln till läge 2 och sen vänta 5 sekunder innan du försöker starta så pumpen hinner fylla upp systemet med bensin igen.
Marlboroman skrev:Det är inte svårt, och inge specialverktyg behövs, bara nanliga ringnycklar. Men har du aldrig bytt förr så kan det va knepigt om an inte vet hur man ska göra.

Ta en ringnyckel, tror det är 18mm som gäller, och sätt den mellan filtret och slangen och bänd ut slangen 1-1,5cm på anslutningen, gör lika på andra sidan. Sedan lossar du klämman som håller filtret.
Nu får man va beredd på att det kommer rinna bensin. Lossa båda slangarna och på med dem på nya filtret, det räcker med en liten bit först så det slutar rinna bensin bara. Sen kan man dra fast klämman runt filtret och så avslutar man med att trycka på slangarna ordentligt.

Kom ihåg att när du ska starta först gången efter bytet så ska du helst vrida nyckeln till läge 2 och sen vänta 5 sekunder innan du försöker starta så pumpen hinner fylla upp systemet med bensin igen.
Håller med om att det är en ganska enkel manöver. Tyvärr så är det svårt att inte få bensin på sig. Jag gick omkring och luktade bensin i tre dar efter bytet. Nästa gång lämnar jag in bilen på verkstad för bränslefilterbyte.
mrEasywin skrev:Håller med om att det är en ganska enkel manöver. Tyvärr så är det svårt att inte få bensin på sig. Jag gick omkring och luktade bensin i tre dar efter bytet. Nästa gång lämnar jag in bilen på verkstad för bränslefilterbyte.
Ja, man ska ju helst va en bläckfisk med stora inslag av stålmannen för att göra ett byte utan att få bensin på sig :lol:

Men planerar man och gör som jag skrev så klarar man sig hyggligt. Första gången så blir man ju rätt blöt, men när man fått in snitsen så klarar man sig bra. Och jämför man va det kostar att lämna in kontra att hyra en förstör-det-själv-hall och göra det själv så...
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]