Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ejsvensk
Kopplingen öppnades...
Tryckplattan är inte fastbultad vid svänghjulet, utan vid en annan skiva som ligger intill svänghjulet och är inte fastbultad utan kan vridas lite (OK?).
Tryckplattan överhettades under ett tungt släp (2000kg) då lamellskivan slirade och det uppstod mycket rök . Efter en stund roterade motorn inte vid startförsök. Orsaken var att en svart plastklump hade kilat mellan startkransens kuggar så att den låstes hårt mot motorblocket. Någon plastdel har troligen lossnat nånstans, rullat med svänghjulet , smultit och bildat en klump nästan så stor som en bordtennis boll. Uttrampningslagret verkar vara OK.
Källan till klumpen skulle nu uppfinnas så att felet kunde rättas till.
Jag undrar nu, om någon sakkunnig skulle ha tid att förklara vad det kunde vara fråga om. Tack på förhand av alla anvisningar.
av *pettson*
ejsvensk skrev:Kopplingen öppnades...
Tryckplattan är inte fastbultad vid svänghjulet, utan vid en annan skiva som ligger intill svänghjulet och är inte fastbultad utan kan vridas lite (OK?).
Tryckplattan överhettades under ett tungt släp (2000kg) då lamellskivan slirade och det uppstod mycket rök . Efter en stund roterade motorn inte vid startförsök. Orsaken var att en svart plastklump hade kilat mellan startkransens kuggar så att den låstes hårt mot motorblocket. Någon plastdel har troligen lossnat nånstans, rullat med svänghjulet , smultit och bildat en klump nästan så stor som en bordtennis boll. Uttrampningslagret verkar vara OK.
Källan till klumpen skulle nu uppfinnas så att felet kunde rättas till.
Jag undrar nu, om någon sakkunnig skulle ha tid att förklara vad det kunde vara fråga om. Tack på förhand av alla anvisningar.
Stopp stopp nu.. nu benar vi ut det här..

Längst in på vevaxeln sitter svänghjulet bultat. Nästa sak utåt som ska finnas där är kopplingslamellen. Nästa utåt är själva tryckplattan. Kopplingslamellen ska vara klämd emellan svänghjulet och tryckplattan. Efter det här så måste du antingen byta svänghjul eller få det avsvarvat. Sen måste du byta hela kopplingen komplett med tryckplatta och urtramplager för att vara på säkra sidan. Visst är sakerna gjorda för tuffa tag men dom här har verkligen lidit.
OM du har ett dubbelmasse svänghjul så är ett byte absolut säkrast jämfört med en svarvning, det vibrationsdämpande skiktet uppskattar inte värmen som varit. Den stora bollen du har kan mycket väl vara smält kopplingsmaterial..
av *pettson*
Lången skrev:Snacka om bränd kopplig, det var nog det värsta jag har hört :???:
Min personliga värsta har en farbror gjort i en saab 900 av nya modellen. Bilen hade gått 450 mil när han då som seg man med dålig hörsel inte släppte kopplingen riktigt utan styrde med gasen.
Det kostade en komplett koppling plus packboxar och ett svänghjul ,eftersom endast skelettet var kvar och så såg det ut som om sprängkåpan var fodrad med grå stinkande ull. Packboxen bakom svänghjulet hade smält. Svänghjulet var blålila.. till och med packboxen på ingående axeln i lådan hade smält.. *ryser..*
av Lången
*pettson* skrev:
Lången skrev:Snacka om bränd kopplig, det var nog det värsta jag har hört :???:
Min personliga värsta har en farbror gjort i en saab 900 av nya modellen. Bilen hade gått 450 mil när han då som seg man med dålig hörsel inte släppte kopplingen riktigt utan styrde med gasen.
Det kostade en komplett koppling plus packboxar och ett svänghjul ,eftersom endast skelettet var kvar och så såg det ut som om sprängkåpan var fodrad med grå stinkande ull. Packboxen bakom svänghjulet hade smält. Svänghjulet var blålila.. till och med packboxen på ingående axeln i lådan hade smält.. *ryser..*
Hahaha...ojoj...stackars bil.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]