Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Besiktade bilen i dag, gick väll så där. Fick på handbroms och på den löstagbara dragkroken. Handbromsen är lätt fixat men dragkroken?? Dom tyckte den glappade för mycket i sidled, alltså det gick att rucka på den från sida till sida. Den har alltid varit så och har gått igenom förut, men nu så slog dom ner på den. Så hur gör jag nu, antar att en ny krok kostar fläsk, och hitta en fräsch begagnad lär väll vara kört. Går ju alltid ta bort kroken men det ser jag inte som ett alternativ då den andvänds i bland. Några tips och trix?
gör rent i hålet där tappan åker in + anläggnngs ytorna där de 2 fsta taparna träffar
Vad mycket bra frågor du ställer :D Vet ej vad det är för märke, det är en grönspak på den iaf :D Sitter på en V70 glt-98. Men jag har nog hittat felet nu, den glappar mot dom två fasta tapparna längst in. Vad säger besiktnigen om man lägger i lite svets där och slipar till så det passar klockrent? Eller dom behöver ju kanske inte få veta att man har gjort på det viset :roll:
Lången skrev:Vad mycket bra frågor du ställer :D Vet ej vad det är för märke, det är en grönspak på den iaf :D Sitter på en V70 glt-98. Men jag har nog hittat felet nu, den glappar mot dom två fasta tapparna längst in. Vad säger besiktnigen om man lägger i lite svets där och slipar till så det passar klockrent? Eller dom behöver ju kanske inte få veta att man har gjort på det viset :roll:
svetsar man på en dragkrong så blir den ut dömd...
gör rent hålet där tappen går in, så komer kroken att gå in längre o stanna mot dom där tapparna su pratar om

(han har en volvo orginal krok)

jag tror bilprovningen fått nya direktiv. en drag krog får glappa, det fick den inte förr. men jag mins inte hur mycke, men tror det är 2mm i sidled
Okej...ingen svetsning, det hade jag på känn faktiskt :wink: får ta och prova rengöra ytterligare och se om det blir nån skillnad, men tyckte jag var rätt noga i går när jag gjorde det. I värsta fal för jag väll skaffa en ny krok.
Problemet med min är att den blivit slien där dom två tapparna går in, och det har den blivit pga ett cross ställ som andvändes på bilen förrut har jag kommit fram till. Så nu vet man det, inga cross ställ på löstagbara krokar :D
det ska inte kunna slita där om det inte glappar !
men om den har glappat på grund av att det är skit i "hålet" så kan det slita på tapparna (ser dom slitna ut?)
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]