Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yngve
#236045
Jag har en bekant som äger en 850-93 automat 140 hk. med vinterväxel, som han kallar det (diffspärr?)
Problemet är att när det är fuktigt i luften läggs (diffen? )i vid start ,och gul pil blinkar, och går ej ur,
men det händer inte om det är kallt och torrt i luften, eller om ha använder motorvärmare.
Förmodligen ett kontaktfel men var ?
av *pettson*
#236086
Yngve skrev:Jag har en bekant som äger en 850-93 automat 140 hk. med vinterväxel, som han kallar det (diffspärr?)
Problemet är att när det är fuktigt i luften läggs (diffen? )i vid start ,och gul pil blinkar, och går ej ur,
men det händer inte om det är kallt och torrt i luften, eller om ha använder motorvärmare.
Förmodligen ett kontaktfel men var ?
Din kompis har inte en diffspärr. Det betyder att växellådan satt felkod och att den ställt programmeringen i nödläge.
OFTAST är felet att växellägesgivaren (placerad på växellådan) är trött och sliten, men den måste absolut inte vara felet i det här fallet.
Vad ni kan göra är att läsa ur felkoden/ koderna ur diagnossuttaget (uttag A1) för att se vad växellådan klagar på.
Återkom när urläsningen är klar och ni har koden så ska vi nog hitta problemet. :-)-)
av Yngve
#236384
Hej Pettson. Vi har tagit fram följande koder.
A1 3-1-3
A2 1-1-1
A3 4-4-3
A7 1-1-2

B1 1-3-5
B2 1-2-2.
Min grabb har varit inne på internet och fått svaren, men det intressanta är ju hur felen åtgärdas.
93 62 41 83 32.
av *pettson*
#236403
Yngve skrev:Hej Pettson. Vi har tagit fram följande koder.
A1 3-1-3
A2 1-1-1
A3 4-4-3
A7 1-1-2

B1 1-3-5
B2 1-2-2.
Min grabb har varit inne på internet och fått svaren, men det intressanta är ju hur felen åtgärdas.
93 62 41 83 32.

A1.. växellådan byte av växellägesgivare gäller. MEN gör en nollning av felkoder i alla andra uttag. Se vilka som återkommer. OFTA missar folk att nolla efter åtgärd och man har då felkod på nåt som är helt idag. Växellådan däremot är ju felet bevisligen aktuellt på fortfarande.
EXAKT hur du ska gå tillväga med att reparera din bil förutom då växellägesgivaren (som ska bytas ut) beror ju på exakt vart dina ev fel sitter. Det kan bara en felsökning unikt i din bil berätta. Med andra ord så finns ingen generell beskrivning som är tillförlitlig för att lösa exakt dina problem tyvärr.
Men återigen. Sudda ALLA koder för att se om dom uppkommer igen.

*Felkodsinformation 3–1–3

Villkor
Växellägesgivarens signaler informerar styrenheten om i vilket läge växelväljaren står. Detta görs genom att en kombination av signalerna A, B, C och PA jordas inne i växellägesgivaren. Om styrenheten registrerar att en otillåten kombination av A, B, C och PA har jordats, sätts felkod 3–1–3.


Ersättningsvärde
Styrenhetens hjälpprogram "Limp–home" har trätt i funktion och växellådan arbetar endast på 4:ans växel då växelväljaren ställs i läge D.


Felorsak
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning
-Avbrott på signalledning
-Feljusterad växellägesgivare
-Defekt växellägesgivare
-Kontaktresistans i anslutningar.
Felsymptom
-Sämre prestanda eftersom växellådan arbetar med 4:e växeln.
Obs! Växellägesgivaren tål inte kortslutning till spänning.
A2.. inga fel
A3 443.. du har alltså ingen fungerande ABS.
*Felkodsinformation 4–4–3
Villkor
Om styrenheten registrerar att spänningen från pumpmotorns rotationssensor saknas efter ca 0,2 s då styr– enheten aktiverar pumpmotorn eller styrenheten får signal om att pumpmotorn går kontinuerligt utan aktivering, sätts felkod 4–4–3.
Ersättningsvärde
ABS/TRACS–funktionen kopplas ur.

Felorsak
-Signalledning till kombinationsreläets pumpmotorrelä kortsluten till jord eller spänning (anslutning 13 på kombinationsreläet).
-Avbrott på signalledning till kombinationsreläets pumpmotorrelä (anslutning 13 på kombinationsreläet).
-Avbrott på pumpmotorns jordledning (anslutning 2 och 3A på kombinationsreläet) eller spänningsmatning (anslutning 1A och 15 på kombinationsreläet).
-Pumpmotorns spänningsmatning kortsluten till spänning (anslutning 1A på kombinationsreläet).

A7 huvudinstrumentet..
Felkodsinformation

Villkor
Resistansen i bränslenivågivaren understiger 6 Ω ängre än 10 sekunder.
Felorsak
-Kortslutning i bränslenivågivaren.
-Signalledningen kortsluten till jord.
-Fel på mätsignal från kombinationsinstrument.
-Bränslenivågivare felaktig, för låg resistans.
Felsymptom
-Bränslenivåmätaren visar ständigt tom tank.
-Bränslenivåmätaren visar för mycket samt visar tom tank när tanken är full.
-Intermittent fel då bränslenivåmätaren visar ständigt tom tank eller visar för mycket samt tom tank då tanken är full.
B1=Felkodsinformation

Villkor
Om signal från motortemp saknas eller är kortsluten, registrerar styrenheten felet och lagrar felkoden.
Felorsak
Avbrott eller kortslutning i ledning. Det kan även vara fel på signal från tändsystem.
Felsymptom
Felvarning till föraren. Lysdioderna vid AC och REC knapparna blinkar i 20 sekunder.
Ersättningsvärde
Styrenheten väljer bort den felaktiga signalen och kompenserar bortfallet med ett förinställt ersättningsvärde motsvarande ca 88 °C.

B2= Helt normalt.. bilen har inte körts i över 35km/h när du läser av. Enda sättet att få 1-1-1 är att köra bilen över 35km/h och sen släppa upp kopplingen med växel i så att motorn tvärstannar, då minns den att du kört.
Felkodsinformation
Villkor
Felkoden sätts när tändningen sätts på och kvarstår tills bilens hastighet varit över 35 km/h i minst 15 sekunder. Om koden är kvar efter provkörning över 35 km/h får styrenheten ingen hastighetssignal.
Felorsak
Utebliven hastighetssignal kan orsakas av:
-felaktigt inkopplade eller dåligt avstörda tillbehör som är inkopplade på samma hastighetssignal eller samma stompunkt som hastighetsmätaren.
-signalledningen från kombinationsinstrumentet kortsluten till jord eller spänning
-avbrott på signalledningen från kombinationsinstrumentet
-felaktig hastighetsmätare
-kontaktresistans i anslutningar.
Felsymptom
-Konstantfarthållaren kopplar inte in.
-Hastighetsmätaren visar fel.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]