Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenna.
Jag har ställt samma fråga i en annan tråd, då tror jag pettson svarade.
Men jag ställer om frågan.

När jag varvar upp bilen och skall växla så sjunker varvtalet långsamt, för långsamt. Pettson skrev att det skulle vara så för att det berodde på avgasreningen. Men jag prata med en polare som har en V70 GLT -99, han sa att hans varvtal sjunk mycket fortare än mitt. ??:-/

Det blir liksom jobbigt att växla, för jag måste hålla ned kopplingen och vänta tills varvtalet sjunkit till "rätt" varvtal innan jag kan fortsätta växlingen.

En sak som jag också tänkt på, när motorn är kall då sjunker varvtalet "som vanligt". Jag har ju haft en del bilar, alla olika märken, men volvon är den enda som har gjort så här, och jag börjar störa mig liten nu faktiskt.

Kom med förslag, reflektioner osv.

Mvh Andreas
Nu har jag varit på Bilia i Sisjön och frågat dem om mitt problem. Han säger att det verkar vara onormalt och då frågade jag vad en felsökning kostar, Jag fick då till svar att den kan kosta upp till 1800:- :-(O)

Jag sa att jag skulle "tänka" på saken...

Har ingen likande problem?
hjulspinn skrev: Det blir liksom jobbigt att växla, för jag måste hålla ned kopplingen och vänta tills varvtalet sjunkit till "rätt" varvtal innan jag kan fortsätta växlingen.

Mvh Andreas
En fråga: Går det inte att lägga in en växel när du har högt varvtal :?:
Och en följd fråga: Gäller detta vid både varm och kall motor :?:
B4B skrev:
hjulspinn skrev: Det blir liksom jobbigt att växla, för jag måste hålla ned kopplingen och vänta tills varvtalet sjunkit till "rätt" varvtal innan jag kan fortsätta växlingen.

Mvh Andreas
En fråga: Går det inte att lägga in en växel när du har högt varvtal :?:
Och en följd fråga: Gäller detta vid både varm och kall motor :?:
Jodå, v-lådan fungerar som vanligt. Det gör allt annat också för den delen. Koppling osv.

Motorn går ner i varvtal som "vanligt" när den är kall. Det är när den är varm som varvtalet sjunker långsamt.
Jag har kollat spjälet om de fungerar som normalt, vilket det går. Jag har försökt kolla tomgångsmotorn, men vet inte riktigt hur jag skall kontrollera funktionen. Det går ju några vakumslangar in till den, en slang har något slags filter. Kanske har filtret någon påverkan?

En sak som jag funderat på, om jag kör på 5e växeln, med ett motorvarvtal på 2500 t ex, och jag släpper gasen tar det ett bra tag innan förbrukningen har gått ner till 0.0. Har det något samband?

??:-/ Blir inte klok på detta. Han på bilia tyckte inte heller den skulle göra så och trodde det berodde på något elektriskt. Jag har även testat att koppla ur batteriet hela natten. Dock utan framgång.

Allt väl, Andreas.
Att det tar en stund innan bränsleförbrukningen kommer ner till 0,0 på färddator är vad jag kan förstå helt normalt. Och det gäller nog alla växlar.
Så, nu har jag, något försenat, kopplat ur tomgångsmotorn och vips gick motorn som den skulle. Dock så började motorlampan lysa så jag får väl köpa en ny tomgångsmotor. Eller jag kanske till och med kan fixa min gamla?

Jag har försökt att söka efter tomgångsmotor på mekonomen och även skruvat.se utan resultat. Vad kallas den, alternativt produktnummer?

:-)-)

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]