Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som det står i rubriken....den hackar som om den inte får nog med bensin, och den gör det vid samma varvtal på alla växlar. Har dock inte testat å backat med det varvtalet:P Kan den som har haft bilen innan mig grejat med soppatrycket?..går det överhuvudtaget? kan det vara soppafiltret?, soppapumpen?.

Gjorde iordning vevhusventilationen ( va ett rör som va kass) och en slang som inte inte va inkopplad där den skulle vara. När jag hade plockat ihop allt igen och startade bilen hade jag för högt varv på tomgång. går det att ställa in tomgång själv? hur gör man isf?

volvo 854 t5 96

Mvh janne
Senast redigerad av 1 Turbo_virus, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Turbo_virus skrev:Som det står i rubriken....den hackar som om den inte får nog med bensin, och den gör det vid samma varvtal på alla växlar. Har dock inte testat å backat med det varvtalet:P Kan den som har haft bilen innan mig grejat med soppatrycket?..går det överhuvudtaget? kan det vara soppafiltret?, soppapumpen?.

Gjorde iordning vevhusventilationen ( va ett rör som va kass) och en slang som inte inte va inkopplad där den skulle vara. När jag hade plockat ihop allt igen och startade bilen hade jag för högt varv på tomgång. går det att ställa in tomgång själv? hur gör man isf?

volvo 854 t5 96

Mvh janne
Om du tittar på orginal laddtrycksmätare.. hur långt går nålen upp?
av *pettson*
Turbo_virus skrev:var sitter filtret i bensinledningen? går det att ta isär och göra rent bensinpumpen?
Bensinfiltret hittar du vid höger bakhjul.
Det går inte att ta isär och rengöra bensinpumpen.
Att jag frågade om hur laddtrycket visar sej var för att många skruvar på WG stången och får detta fenomenet då man ökar laddtrycket men inte får med bensinen eller för den delen får rätt tändning.
Tydligt är att den tvekar vid varv och ladd. Har du gjort nåt så enkelt som att kikat på ditt fördelarlock och dina tändstift? Vid laddtryck och högre varvtal krävs det enormt mycket styrka i gnistan för att den inte ska släckas. Kontrollerat att elektrodavstånden på stiften är korrekt?
av *pettson*
Turbo_virus skrev:För bilen går jätte bra när man kör vanligt ( normalt varvtal ).

Vad är det jag ska kolla efter på fördelarlocket?
Tändstiften ska bytas i villket fall.
Tja kolla om det är slitet? Byt locket om det är slitet eller synligt skadat. Om du byter locket så byt rotorn också.
Otroligt ofta så är fördelarlocket lika gammalt som bilen. Att byta locket ingår tyvärr inte i nån service om inte bilen misständer rejält..
av *pettson*
Turbo_virus skrev:Ska kolla upp så fort jag kan, glömde tilllägga att när man gasar upp bilen stillasående eller trycker ner kopplingen medans man kör så är det inga som helst problem att varva upp bilen över 4500 rpm.
Du har heller inget laddtryck då.. :-)-)
Tänkte inte på det..:oops:

Vad det gäller tomgången så var jag inte helt tydlig..gör ett nytt försök:

När jag startar bilen så är tomgången bra, efter att ha kört en liten bit så kryper varvtalet upp när man trycker kopplingen eller stannar. Den går inte upp och ner hela tiden utan håller sig ganska konstant på ca 12-1300 varv, men går alldrig under standard varvtal.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]