Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi hittade felet, tror vi, med att den gick illa efter att det smällt till i motorn.

Efter lite krypande under bilen såg vi att insugsröret från luftfiltret hoppat av. Så nu går den rätt ok igen.

Men vinandet är fortfarande kvar...
av mikaelma
ahh, skit med....

Det här skulle ligga under "850 turbo med byttad topplockspackning, konstiga fel"
av *pettson*
mikaelma skrev:Vi hittade felet, tror vi, med att den gick illa efter att det smällt till i motorn.

Efter lite krypande under bilen såg vi att insugsröret från luftfiltret hoppat av. Så nu går den rätt ok igen.

Men vinandet är fortfarande kvar...
vinandet kan vara att turbons turbin blivit skadad när slangen släppte..
det brukar ge ett karaktäristiskt vinande..
av mikaelma
Vinandet fanns redan innan slangen släppte.

Det låter nånstans ifrån området Kamrem till generator.

Jag är lite rädd för att det kan vara packboxarna som inte kommit långt nog in eller att det är packningsmassa på dem..
Fast vi lämnade en cm utan packningsmassa på båda sidor om boxarna och boxarna sitter ca 2 mm innanför.

Nästa gissning är att det är kamremsspännarhjulet allternativt drivremshjul av något slag.
Användarvisningsbild
av ketto
mikaelma skrev:Vinandet fanns redan innan slangen släppte.

Jag är lite rädd för att det kan vara packboxarna som inte kommit långt nog in eller att det är packningsmassa på dem..
Fast vi lämnade en cm utan packningsmassa på båda sidor om boxarna och boxarna sitter ca 2 mm innanför.

Nästa gissning är att det är kamremsspännarhjulet allternativt drivremshjul av något slag.
ja bytte en spännrulle till remmen som driver AC,generator och servopump.
De finns 2 st rullar,nån av dom är de! En rörlig och en fast!
Den som är mest tråkig att få bort är den fasta då du måste ta bort servopump och generator! Eller om de va bara servopumpen! Kommer inte ihåg vilket! Byt ut dom först innan du går på spännrullarna innanför kamremskåpan!
av *pettson*
mikaelma skrev:Vinandet fanns redan innan slangen släppte.

en kamrem som spänner för hårt viner som attan..
annars är det vanligt med oljud i just spänn och brytrullar. en avklippt slang som du för ned mot oljudet( ena änden mot örat.. andra änden mot oljudet) hjälper dej att lokalisera stället.. haka gärna av agreggatremmen först för att elliminera den.. är det tyst utan den så är det i transmissionen på den remmen.. :wink:
se bara till att inte fastna med slangen.. :idea:
av mikaelma
Tack för förslagen! :D

Skall testa o se vad som händer. Så återkommer jag sen o berättar.

Men, e det nån som kan påminna sig ha sett staget som e på bilden i mitt första inlägg? Det var samma skruvar som sitter vid tomgångsmotorn och på insprutningens lock, men det kan ha varit så att vi lagt skruvarna fel...

Trots att det var en stor repp så blev det inga skruvar över.

Förresten, skruven längst ner på staget passar under insprutningen, men staget verkar inte fylla någon funktion där. Och jag hade en annan skruv som passade där...

Fattar det inte... :cry:
av mikaelma
Här e bilden på staget som hamnade i fel tråd (vore bra om nån op kan kasta den tråden eller lägga ihop den med denna?)
Bild

Tog bort din gamla tråd samt bytte namn på denna nya till desamma som den gamla, så man förstår vad den innehåller :D

Mvh Ramon /Admin
Användarvisningsbild
av Sparkz
Staget ska sitta mellan toppen och det övre motorfästet.
av mikaelma
Tackar för den infon, skall se om vi får dit det som det skall vara då...
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]