Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

...
eller varför skall det vara så svårt att göra de jobb kunden beställt och verkstaden offererat:

Skickade in följande offertförfrågan till en auktoriserad Volvo verkstad i Göteborgsregionen:
Hej !

Önskar en offert på följande jobb till en volvo V70 2.5 -98, reg. nummer 123ABC:

Byte av kamrem inklusive löprulle samt spännrulle.
Byte av vattenpump.
Byte av generatorrem inklusive löprulle samt spännrulle.

Dvs jag vill ha allt ovanstående bytt.

MVH
xx

Får en offert på jobbet på 4400 kr samt beställer detsamma.

Vid första besöket har man endast bytt kamrem, vattenpump samt generatorrem
(dvs inga spänn- eller löprullar) samt fakturerat 4249 kr.
Meken, som gått hem när jag skall hämta bilen, ringer upp dagen därpå och följande samtal utspelar sig:

Meken:
"Ja hmm... jo... jag hara nog missat här ....
Men du har ju inte betalt för rullarna, så vad är problemet ?"
Han tycker alltså att han har missat rullarna i offerten och utan att blinka försöker han
vältra över problemet på mig som kund.
Argumentationen att verkstaden har lämnat offert på ett väldefinerat jobb förstår han överhuvudtaget inte.

Nåväl verkstadschefen ringer upp senare, ber om ursäkt å mekens vägnar, och en ny tid bokas för byte av rullarna.
Den ursprungliga offerten gäller naturligtvis samt lånebil tillhandahålls utan kostnad.

Efter att ha hämtat bilen idag efter andra besöket på verkstaden får jag se, efter att jag kommit ut till bilen,
att endast 3 av 4 rullar är bytta. VAD i H....
Nåväl går in på verkstaden igen och får prata med meken som gjort jobbet och följande uttalande från
meken utspelar sig efter att vi gemensamt kikar på sprängskisserna på dataskärmen:
"Hm.. Ja.. där sitter ju en brytrulle på aggregatremmen också, men den byter vi inte så ofta ..."

Så verkstadschefen skall ringa upp imorgon igen ...

Men hur i hela friden kan det vara så förb... svårt att göra de jobb som kunden har beställt ???

Då det var väldigt länge sedan jag senast lämnade in bilen på verkstad undrar jag om detta är
en udda händelse eller den service man kan förvänta sig idag på en auktoriserad verkstad.

Synpunkter mottages gärna
Vill du bara skriva av dig, eller ska va gissa vad som hänt?

Jag tror den som skrivit arbetsorden gjort fel. meken gör ju bara det som strå på ordern. (sen kan det ju vara meken som gjort orden själv)

oavsett vilket så kan man ju tycka att din offert borde vara gjord i tacdis, o i sånna fall skapar man ju bara en arbetsorder utefrån denna. Då kan det inte bli fel!
Är lite nyfiken, har precis fått samma jobb gjort på min bil och de bytte 3 rullar/remspännare. Har fått för mig att det bara är 3 om man som jag har AC, och 4 annars. Har du AC ? Mitt byte av kam- och hjälpaggregatsrem, vattenpump och 3 rullar/remspännare kostade annars runt en tusenlapp mer än vad du betalade om nu det kan vara till någon tröst.
av *pettson*
vafförärdetpådetteviset skrev:Är lite nyfiken, har precis fått samma jobb gjort på min bil och de bytte 3 rullar/remspännare. Har fått för mig att det bara är 3 om man som jag har AC, och 4 annars. Har du AC ? Mitt byte av kam- och hjälpaggregatsrem, vattenpump och 3 rullar/remspännare kostade annars runt en tusenlapp mer än vad du betalade om nu det kan vara till någon tröst.
På en vanlig 850 med AC finns..
Kamremsdelen har: En löprulle och en spännrulle..
Aggregatremsdelen har: en löprem och en spännrulle
Vanligast är att dom missar den lösa löprullen..
Skit också, då missade de en av mina rullar. Vad trött jag blir ! Antar förresten att du med löprem menar löprulle ?

Jag fick följande bytta: Spännrulle VO 30638277, Brytrulle VO 8630590 samt Remspännare VO 31251250. Har du möjligen någon aning om vad den felande rullen heter och har för artikelnummer ? Undrar om det är samma som de missade på trådskaparens bil...
vafförärdetpådetteviset skrev:Skit också, då missade de en av mina rullar. Vad trött jag blir ! Antar förresten att du med löprem menar löprulle ?

Jag fick följande bytta: Spännrulle VO 30638277, Brytrulle VO 8630590 samt Remspännare VO 31251250. Har du möjligen någon aning om vad den felande rullen heter och har för artikelnummer ? Undrar om det är samma som de missade på trådskaparens bil...

Missat? vad hade du beställt? hade du ockdå beställt byta av alla rular?
Har just lusläst sprängskisserna. Får inte ihop det. För kamremmen finns det en brytrulle och en spännrulle, båda är bytta på min bil. Inga konstigheter där. För hjälpaggregatremmen verkar det vara så att remmen löper över servopumpen, ner över AC-kompressorn *eller* brytrullen om man inte har AC, upp över generatorn, ner till oljepumpen (härifrån tas kraften för att driva hjälpaggregaten) upp över remspännaren och sen är man tillbaka vid servopumpen igen. Sprängskissen för bilar utan AC innehåller en brytrulle i artikellistan, medan sprängskissen för bilar med AC saknar brytrulle i artikellistan.

Det verkar som om de kanske gjort rätt i mitt fall eftersom jag verkar sakna brytrulle på hjälpaggregatsidan när det nu sitter en AC-kompressor där istället ? Hur är det *pettson*, är du säker på att det ska vara en brytrulle på hjälpaggregatssidan på min bil ?

Ledsen amatörmeken om jag kapat tråden lite.
Halt. stopp. vänta. en av er har ju en 98 den andra har ju en 00:a
båda bilarna har en brytrulle & en spännrule till kamremen.
en 00:a har bara spännrulle på hjälpagrigatremen, medans en 98 har både spännrule & brytrulle
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]