Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dodga
Tjenare !

Har en tvärdöd 855a ståendes hemma på går`n ..... :(

Man hör att soppa pumpen går i några sekunder när man vrider till läge två på nycklen, men när man ska starta så är det tvär dött.
Har kollat lite enkelt med en mejsel på pysventlien på fulerailesen å det kommer dryga matskeden soppa om man vrider nyckeln väntar ca 3 sekunder å sen pyser ut trycket, har inte mätt än men det ska väl gå att mäta med en vanlig däcktrycksmätare å det borde väl bara ca 3 bar som i dom flesta andra systemen.

Har kollat runt lite här på forumet å en del har haft liknande symtom när kamaxelgivaren har varit kass, är det någon som vet hur man kan mäta om den är hel eller inte ? borde ju gå att mäta om det finns pulser ut från den ? jobbar en del med elektronik så mätinstrument finns, antar att den förmodligen är som en ABS givare som känner av olika lägen på kammen ?

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
av andreas 80
Kom detta problem över en natt, eller har det varit några andra problem tidigare?
Har du kollat om du har felkoder, det är alltid bra att börja med det.

/Andreas
av Dodga
Nja, inte över natt, körde in den i garaget stängde av den, fyllde på spolarvätskan kollade oljan å sånna prylar bytte en glödlampa. Skulle starta den för att åka å handla å då gjorde den några hostanden sen tvärdöd, jag har varit med om detta tidigare på en BMW jag hade, den gjorde samma sak å då va det pumpen. Har inte hunnit kolla några felkoder än, bara gjort en enkel felsökning, kollat så det fans gnista, å det fanns det :)

Mvh
av *pettson*
Dodga skrev:Nja, inte över natt, körde in den i garaget stängde av den, fyllde på spolarvätskan kollade oljan å sånna prylar bytte en glödlampa. Skulle starta den för att åka å handla å då gjorde den några hostanden sen tvärdöd, jag har varit med om detta tidigare på en BMW jag hade, den gjorde samma sak å då va det pumpen. Har inte hunnit kolla några felkoder än, bara gjort en enkel felsökning, kollat så det fans gnista, å det fanns det :)

Mvh
svårt att svara på vad felet är eftersom det finns tre olika insprutnings system som beter sej olika. Det blir lättare om du anger vad du har för motor i din bil.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kamaxelgivaren brukar sätta felkod 314 i A6 om signalen ramlar bort.

Men vänta nu, körde in i garaget... Var den kall när du körde in den? Alltså kallstart, och sen stängde av igen? Då kan det vara så enkelt att den har surat igen. Håll fullgas och kör på starten en stund och se om den kommer. Inte en massa korta startförök, det vräker bara in mer bränsle. Antagligen kommer den att ryka svart och gå illa en stund, men håll den igång bara.
av Dodga
Men den har ju stått 4 dagar i garaget och startar fortfarande inte, då kan den väl knappast vara nersurad ?
Det är en 2,5 20v (importerad) ska göra en djupare felsökning och kolla felkoder på den ikväll och samtidigt kolla soppatrycket.

Mvh
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ta iaf ur ett stift och titta hur det ser ut. Eller hade du ur när du kollade gnista?
av Dodga
Nä, jag tog tändkabeln som går från tändspolen till fördelaren å satte ett stift på den å det gnstrade så fint så. Antar att om kamlägesgivaren skulle vara haveri så skulle man inte få någon gnista. Så det talar allt mer för att det är soppapumpen som e kass ......
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]