Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 855 T5 -94
855 2,0 B5204T T5 -94 manuell låda. Hur många volt ska lambdasonden ha ? Nummret på den som sitter i är 56041848AA och 4 kablar 1svart, 1grå och 2vita. Vilken kabel är till vad? Räcker det med tändningen påslagen eller ska motorn vara igång när man kollar hur många volt det är? Vad händer om det är dålig jord?
av *pettson*
855 T5 -94 skrev:855 2,0 B5204T T5 -94 manuell låda. Hur många volt ska lambdasonden ha ? Nummret på den som sitter i är 56041848AA och 4 kablar 1svart, 1grå och 2vita. Vilken kabel är till vad? Räcker det med tändningen påslagen eller ska motorn vara igång när man kollar hur många volt det är? Vad händer om det är dålig jord?
Hur många volt ska lambdasonden ha = pendlande 0 till 1 volt MAX. Eller 12volt på förvärmningen..

Numret på den som sitter i är 56041848AA och 4 kablar 1svart, 1grå och 2vita. Vilken kabel är till vad? = 2 Vita är till förvärmningen, grå är jord och svart är signal.

Räcker det med tändningen påslagen eller ska motorn vara igång när man kollar hur många volt det är? Ja.. tändning på för förvärmningen och motorn igång för att mäta av hur den jobbar på signalkabeln.

Vad händer om det är dålig jord?= Den mäter fel..
av 855 T5 -94
Tändningen påslagen, Svart 1,15 Grå 0,76 Vita 12,09

Motor igång, Svart 1,02 Grå -0,77 Vita -14,28 och -0,28

Dom här siffrorna fick jag när jag mätte. Bra eller dåligt?

Kan tillägga att nån före mig har skarvat kablarna väldigt dåligt. Varför vet man ju inte. Men jag har nu fixat det innan jag gjorde mätningen.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag är nyfiken på varför du vill mäta, me eftersom du pratar om skrvad sond så har du antagligen en motorlampa som lyser, vilket kan inebära flera olika fel.
Mitt råd är at alltid läsa fekoder, men först ska du nog åtgärda de där skarvningen genom att montera en ny orginalsond.
av 855 T5 -94
CarMan skrev:jag är nyfiken på varför du vill mäta, me eftersom du pratar om skrvad sond så har du antagligen en motorlampa som lyser, vilket kan inebära flera olika fel.
Mitt råd är at alltid läsa fekoder, men först ska du nog åtgärda de där skarvningen genom att montera en ny orginalsond.
Ska försöka förklara hur bilen går. När den är kall så går den helt perfekt, inga fel. Men det börjar när temostaten har öppnat helt, slangen blir varm och mätaren visar nästan på halva. Då verkar den inte gå på alla cylindrar bluddrar, nästan som att man tar bort 2 tändkablar. Motar på gasen så fort man ska gasa. Går bra över 4000varv. Lånade en LMM från en annan likadan bil och den gick lika även då. Stiftena är helt sotsvarta. Testade även mina gammla stift, men det blev lika. Det verkar som att den inte orkar förbränna all bensin när den blir varm. Spayat med startgas på alla slangar å insug, men inget händer. Testade med startgas direkt i luftburken, men det va som att den inte årkade tända det. Den går ju som den ska så länge inte termostaten har öppnat . Och jag får inga felkoder. Bilen har varit så i en månad ca. Jag vet snart inte var man ska leta. Och det här felet kom när bilen var varm och kördes.
av *pettson*
855 T5 -94 skrev:Tändningen påslagen, Svart 1,15 Grå 0,76 Vita 12,09

Kan tillägga att nån före mig har skarvat kablarna väldigt dåligt. Varför vet man ju inte. Men jag har nu fixat det innan jag gjorde mätningen.
Nolla då koden och kör igen. Återkommer motorlampan så läs ur koden/ koderna istället så att vi kan få ett hum om vad styrdonet klagat på. Det finns ett 20tal koder som tänder motorlampan som alla TROR är lambdalampa..
av 855 T5 -94
*pettson* skrev:
855 T5 -94 skrev:Tändningen påslagen, Svart 1,15 Grå 0,76 Vita 12,09

Nolla då koden och kör igen. Återkommer motorlampan så läs ur koden/ koderna istället så att vi kan få ett hum om vad styrdonet klagat på. Det finns ett 20tal koder som tänder motorlampan som alla TROR är lambdalampa..
Det är just det som är problemet att jag INTE får någon felkod. Om du läst ovan!
Användarvisningsbild
av CarMan
det är general fel att skarva signalkabeln till en labdasond, då denna inte är en vanlig kabel. genom kabeln tas referens luft.
det enda rätta är att byta sonden !
av 855 T5 -94
CarMan skrev:det är general fel att skarva signalkabeln till en labdasond, då denna inte är en vanlig kabel. genom kabeln tas referens luft.
det enda rätta är att byta sonden !
Är det samma som till GLT? Det står ju inget märke (namn) på den som sitter i nu. Vilket märke ska det vara? Var hade du köpt den? Biltema? Mekonomen? Volvo? Begagnad på skroten?
av 855 T5 -94
Kom att tänka på en sak. Bilen har ju gått i 6 månader ( köpte den då) innan det här hände, så skarvningen verkar ju inte ha påverkat nått före det , så länge vi haft den. Om jag byter sond så blir allt bra el?
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]