Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av simonlarsson
Hallå!

Vad ska man tänka på om man ska köpa en begagnad 850? Jag har hört något om att man itne ska ha tidigare årsmodell än 94? stämmer de? vad är mer bra att kolla efter?
Hej och välkommen till forumet. Jag ändrade din rubrik så den talar om vad du undrar över....
Mvh Grammse
av Lelle
Hej, det finns mycket här på forumet att läsa, men en sak som jag åkte dit på var vevhusventilationen...

Kolla efter oljeläkage o kolla så att det inte "ryker" ur oljestickan (med motorn igång).

Som sagt sök här på forumet..

/Lelle
av RoadRunner1
Har just nu en 850 GLT -92 som snurrar på 28000 mil och har aldrig haft ett större fel på denna bil varav jag själv kört 10000 mil med den.En bekant med samma årsmodell kan intyga detsamma om sin egen 850 GLT -92.En Volvo som faktiskt är rolig att köra jämfört med tidigare modeller där jag samtidigt tycker du ska undvika den svagare 2.0 liters varianten,hemska öde när de mer påminner om att ro i seg sirap.Efter att i flera år ha kryssat fram i en Ford Scorpio med V6 och automatlåda som bara gick sönder om man stod och tittade på bilen så har jag inget annat än gott att säga även om de tidigare 850 bilarna om de naturligtvis har fått den service de nu ska ha.
Senast redigerad av 1 RoadRunner1, redigerad totalt 0 gånger.
av RoadRunner1
Snart ett år sedan förra kommentaren och kamrem , spännare och vattenpump är bytt på min Volvo 850 GLT - 92 som nu passerat 33 000 mil.Automatlådan fungerar mycket bra (originallåda) och motorn upplevs lika pigg som tidigare med sitt karakteristiska femcylindriga muller.Inte minsta oljeläkage.Införskaffade en nyare Volvo S70T pga sitt superba skick som just nu mest får vila sig när jag bestämt mig för att köra slut på denna 850.En himla massa bil som man inte får långt när pengarna tillbaka för vid eventuell försäljning.Åkte nyligen i en taxi modell V70 av 98 års modell där chauffören sa att han ägde denna V70 själv och skrattade åt min 32 000 milare samt sa att hans egen har rullat 55 000 mil utan större bekymmer så din 850 GLT är väl precis inkörd. :D Nåja , skämt åsido.Det kan diskuteras till domedagen om det är bättre att satsa på en nyare årsmodell än en äldre eller om miltalet är den största boven.Sanningen är nog som så att båda i en kombination av varandra spelar in där skicket och vården av en äldre långmilare säkert går att hitta i ett bättre skick än många nyare mer eller mindre slutkörda exemplar som saknar all form av bilvård.

En väl ifylld servicebok som inte har fejkade stämplar är ju ett bra betyg där fula repor och småbubblor samt övriga reparationer på bilen även talar om hur noga tidigare ägare varit om just sin bil när det mesta går att dölja med rätt hjälp men visar sig vid kontakt med tidigare ägare om de är pigga på att svara på dessa frågor.Har bilen sedan en ifylld körjournal som jag också stött på så är det ju ännu bättre vilket säkerligen är svårt att hitta för många av.Studera och lyssna noga på ditt begagnade 850 - S/V70 objekt och låt dig inte luras av historier som är dummare än tåget bara för att ägaren vill bli av med bilen fort.Bättre att leta bil en stund extra än att stirra sig blind på första bästa drömbil som väl hemma i garaget dryper av olja från underredet.Som köpare har du förmodligen kontanterna och är mer än väl efterfrågad av säljaren även om en del stollar låtsas annorlunda.De vanligaste felen är som sagt packboxen samt (onormalt) slamrande ventillyftare på enskilda exemplar och kolla så att kamrem , sträckare och vattenpump är bytt i normal ordning samt att kylvätskenivå och bromsolja inte läcker.En del har även fått problem med igensatt oljefälla som aldrig blivit rengjord.Problem med AC/ACC är inget unikt för just Volvo när bilar som börjar bli äldre ofta upphör att fungera på denna punkt.Har bilen automatlåda så kolla färgen och lukta gärna på oljan för att upptäcka eventuell bränd växellådsolja samt kolla efter om automatlådan blivit sköljd och oljan bytad någon gång.Samt det viktigaste.Det är en begagnad bil och inte en ny med allt som detta nu innebär när somliga jagar begbil som om den skulle vara i det närmaste okörd.
av megafredrik97
Nej du det är inget fel på volvo 850 -92 eller -93 så det har du helt fel i det du ska ha är en av alla årsmodeller spelar igentilgen vilket år det är men köp den stora sug motorn GLT fan den bästa motorn jag har haft strular aldrig och ger mycket kraft hur jävla stark som helst :D och turbo sliter bara mycket och är dyrt att laga jag har haft min bil sen -92 fabriks ny och den är aknon kavlitet inte en ända rostfläck någon stans och fan samma avgasrör sen 92 och då är det jävligt bra kvalitet + det var den Bilen som räddade volvo Volvo 850 GLT som sålde så bra så man hade råd att fortsätta bygga fler 850 som tex turbon :!: :D :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
GLT är den slöaste motorn, med undantag för 2.0, i hela 850-serien. Du lär varva skiten ur den innan den börjar lämna mer vrid/hk än 144hk modellen.

Att turbo sliter och är dyrt att laga... Ja visst, skruvar man på laddet utan att göra något annat och kör som en idiot så kommer det rasa - men det är ditt eget fel och inte motorns. En orginal turbo som brukas som folk håller likabra som en sugis, med undantag att turbon kanske behöver bytas bortåt 30k mil. Men det är inte dyrt i det stora hela.

Det är så mycket fakta fel i ditt inlägg så man blir lite småledsen... Det är inget bättre rostskydd på 850 än andra volvo under den tiden, utan det beror helt och hållet på hur den skötts. Min -95a t ex är rejält rostig på bak- och framskärmarna, V70in är rostig vänster framskärm och höger bakskärm. Ingen utav bilarna har blivit direkt väl omhändertagna i sina tidigare liv.

Sen var det väl ändå lite onödigt att väcka en 4år gammal tråd, när det finns betydligt mer aktualla trådar?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Christian1984 skrev:Hejsan jag e själv sugen på att köpa en 850 så glt är inget att rekommendera då ?
Har just nu två stycken GLT (-93 & -96) och skulle aldrig byta ut dom mot en svagare variant.
Eller ja, kanske om jag enbart körde i stadstrafik men inte annars.
Användarvisningsbild
av taxi
Har också fastnat för GLT, förra bilen var en 850 -97 glt, den tyckte jag var riktigt rolig att köra. Gäller bara att vänja sig vid att köra som Steve med Lloyden.
Byte inre styrled

Jag får ge mig på att värma och b[…]

Original kittet runt gångjärnen har spr[…]

Ja det är en bra tankeställare att kolla[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka går […]