Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
johan__25 skrev:jag har en Volvo V70 -99 med 2,5T motorn, jag tycker den drar mycket bensin, den drar 1,1-1,3.
Vad kan det vara för fel. Hjälp???????
Tycker snarare det låter helt normalt för en ochippad volvo med turbo?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Är ju svårt att säga om det är hög eller låg förbrukning när vi inte vet ditt körsätt. Är det lung blandad körning tycker jag att det låter lite mycket men kör man en del stadstrafik och kanske lite kortsträckor (särskilt på vintern) så stiger det snabbt.
johan__25 skrev:Hallo!!!
finns det verkligen inte någonting man kan göra för att minska bränsleförbrukningen?????????????
Minska förbrukningen gör du genom att köra saktare / lugnare fast det är väl ganska självklart.
av *pettson*
johan__25 skrev:Hallo!!!
finns det verkligen inte någonting man kan göra för att minska bränsleförbrukningen?????????????
Det var inte det du frågade om? Du frågade vad det kunde vara för fel?
Naturligtvis kan man göra nånting?
Chippa den och kör som en normal människa ska du se att det sjunker runt 2-3dl milen. Den blir alltså snål då vid normalkörning.
Normalförfarandet i mycket grova drag, är att man ökar tändningen nåt, sänker lite bränsle och framförallt lägger man så laddtrycket kommer nåt senare. Vips har man ett chip som gör motorn snål vid normal körning. Naturligtvis ökar den motsvarande och mera därtill när turbon jobbar då du har över 75% gas eller gör en riktigt hastig gasrörelse.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja då låter det mycket tycker jag.
När du säger långkörning är det körning då du någolunda håller hastighetsbegränsningarna? För det kan vara stor skillnad om du tex ligger 130 i i stället för 110.

Automat eller manuell?
johan__25 skrev:hejsan!!
jag kör normal körning, jag har 1,5mil till jobbet, och det hjälper inte om man kör långkörning, den drar 1,1-1,4 ändå...

På 1,5mil så hinner väl knappt motorn få arbetstemp? 1.1-1.3 låter mycket vettigt för mig om man kör så korta sträckor.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]