Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobben87
När jag monterade en vinge med bromsljus på min 855 kopplade jag det på höger bromsljus bak, då bromsljuset i vingen är i form av dioder stör inte det glödtrådsvakten. dock så kopplade jag ur det befintliga bromsljuset som sitter i mitten av rutan då de inte var så snyggt. Problemet är då att glödstrådsvakten varnar så fort jag bromsar. Funderade på om det går att ersätta lampan som sitter i mittenbromljuset med ett motstånd eller linkande, för att lura glödtrådsvakten att det sitter en lampa där..? Någon som vet om det går och isåfall vilken storlek på motstånd jag skall ha...

Tack på förhand
//Tobben
av Lasse81
Är den inte på 21 watt?

Vet inte hur känslig glödtrådsvakten är, men testa ohms lag...
P = U*I => P/U = I => 21/12 = I
I = 1,75 A
R = U/I => R = 12/1,75

R = 6,85 Ohm

Mäter du direkt på en glödlampa kommer du få fel resultat eftersom motståndet i en glödlampa inte är detsamma tänd som släckt.
Edit: Är det riktigt noga så mät strömmen med en multimeter med bromslampa och bil igång, därefter kikar du på späninngen över lampan och sen har du lite mer exakta siffror, men jag har svårt att tro att den ska vara så kinkigt.
av tobben87
tack, får sätta mig in i det lite mer å räkna på det..
Kan man skada bilens elektronik på nått sätt om man ersätter en lampa med ett motstånd? Ja menar bilen "känner" väl ingen skillnad vad det är som ger motståndet i kretsen?..
Användarvisningsbild
av Loner
tobben87 skrev:tack, får sätta mig in i det lite mer å räkna på det..
Kan man skada bilens elektronik på nått sätt om man ersätter en lampa med ett motstånd? Ja menar bilen "känner" väl ingen skillnad vad det är som ger motståndet i kretsen?..
Nä det spelar ingen roll.

/L
Användarvisningsbild
av emwtur
du skall ha ett motstånd på 6.8 ohm som tål 25 watt !
hmmm - billigaste sånt motståndet jag vet är .... en lampa !
den behöver ju inte lysa i armaturen !
sätt lampan inne i bagageluckan i en tom toarulle eller något!
/emwtur
av *pettson*
tobben87 skrev:När jag monterade en vinge med bromsljus på min 855 kopplade jag det på höger bromsljus bak, då bromsljuset i vingen är i form av dioder stör inte det glödtrådsvakten. dock så kopplade jag ur det befintliga bromsljuset som sitter i mitten av rutan då de inte var så snyggt. Problemet är då att glödstrådsvakten varnar så fort jag bromsar. Funderade på om det går att ersätta lampan som sitter i mittenbromljuset med ett motstånd eller linkande, för att lura glödtrådsvakten att det sitter en lampa där..? Någon som vet om det går och isåfall vilken storlek på motstånd jag skall ha...

Tack på förhand
//Tobben
Eftersom inte alla 850s har det extra bromsljuset så kan det ju vara en ide att passera skroten och inhandla en glödtrådsvakt UTAN den funktionen för mittre glödlampa i bromsljuset? Dock kanske dom är svåra att hitta..
Annat Tips att använda är ju glödtrådsvakten ifrån en vanlig V70 kombi som har just diodljus i bagageluckan.
Dom här brukar vara extremt dyra.. Runt 50-100kr.. :-)-)
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Loner
emwtur skrev: sätt lampan inne i bagageluckan i en tom toarulle eller något!
/emwtur
Tänk på att 25W ger rejältmed värme och toarullen är i papp.... :idea:

/L
Användarvisningsbild
av emwtur
jag vet inte hur mycket du bromsar :-)

Jo jag vet - men det var ju bromsljuset vi pratade om ...
min poäng var att han redan hade ett perfekt motstånd - enda problemet är att det lyser , och syns !

göm lampan och problemet är löst !

/emwtur
av alan
Eller köp en rolig el-sak och kopla in kanske en julgran nu på vintern som tänds när du bromsar, eller något annat roligt. Eller så målar du med svart färg på lampan så lyser den inte så mycket. Det kanske kunde vara snyggt?
av sssljo
Jag gillar den sista iden. Men varför inte bara dölja lampan, även om jag inte är mé på utseendets funktion i bromsljuset. De sitter väl där för säkerheten.Tänker att du ska behålla funktionen. Sen vet inte jag vad kompisarna på "provningen" säjer om att ljuset inte funkar om du målar den svart.
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]