Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Behöver byta bromsbelägg bak i samband med att jag slänger på vinterdäcken.
Tänkte köpa beläggen på Mekonomen, då jag har ett erbjudande därifrån just nu.
Nu undrar jag om någon vet vad det är för skillnad på de satser som de säljer, jag kan välja två olika satser till min bil:

Bromsbeläggssats bak ATE 02-602935 518.-
Bromsbeläggssats bak Mintex 02-MDB1467 294.-

Någon som har erfarenhet av dessa olika satser, och vad är det som passar bäst till just min bil?

Ska även kolla på Volvo om de har något Niceprice på beläggen till min bil och har lite för långt att åka till Biltema för att bara handla beläggen.
Senast redigerad av 1 Phantom, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
sklnad som brukar vara på belägg, är hålbarhet (hur fort dom tar slut)
Hur bra dom tar bort ytrost
hur bra dom tål hög värme, jämför med hur friktione är (samt hur det är med friktionen på kalla belägg)
& om dom är tysta
samt om dom tar bra med våta skivor.

Lycka till med att reda ut vilket belägg som är bäst... /testat för att klara rätt krav...
av *pettson*
Phantom skrev:Behöver byta bromsbelägg bak i samband med att jag slänger på vinterdäcken.
Tänkte köpa beläggen på Mekonomen, då jag har ett erbjudande därifrån just nu.
Nu undrar jag om någon vet vad det är för skillnad på de satser som de säljer, jag kan välja två olika satser till min bil:

Bromsbeläggssats bak ATE 02-602935 518.-
Bromsbeläggssats bak Mintex 02-MDB1467 294.-

Någon som har erfarenhet av dessa olika satser, och vad är det som passar bäst till just min bil?

Ska även kolla på Volvo om de har något Niceprice på beläggen till min bil och har lite för långt att åka till Biltema för att bara handla beläggen.
Bägge beläggen är utmärkta. ATE smutsar dock ned lite mera än mintex. Mintex är det absolut vanligaste belägget vid byte.
Byte av belägg har inte skett förrän nu :roll: men de gamla hade klarat ett litet tag till.
Efter bytet så har jag ett "klonkande/knäppande" ljud från höger bak vid lite lägre hastighet. Vad kan det vara tror ni?
Står utomhus och det började bli lite för kallt att riva igen efter provkörning. Tänkte göra det under morgondagen för att se vad det kan vara som låter.
Inget av hjulen sitter lösa, ABS fungerar utan problem eller felkoder. Kan det vara att det låter vid inkörningen av nya beläggen :???: Allt fungerade bra vid montering av originalbackar.
Tacksam för lite synpunkter och funderingar.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]