Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kebne
[Hamnade fel, kopierad från forum "Volvo S60, S80, V70N, XC70 (00-07), XC90"]
Jag har sökt i forumet men hittar inget som liknar mitt problem.
Jag bytte ut bromsskivor/belägg bak förra året (köptes på mekonomen) och efter lite #¤%& så fick jag en fungerande handbroms som också gick igenom besiktningen (2a gången).
Nu skiftade jag till vinterhjul och passade på att kolla jämnheten för hands, tyckte att det bromsade mer på höger hjul än vänster så jag tänkte jag skulle justera till detta. Det första jag gjorde var att notera hur piggarna var justerade. På vänster var det typ 5-6 hack och höger ca 11 hack!
Men efter många försök att justera till detta (få likvärdig bromsverkan på bägge trummorna när jag roterar för hand) och monterat ihop för lite praktiska tester så verkar det som om dels bromsverkan totalt blivit sämre och att höger hjul bromsar mkt mer (har även spänt spaken).

Helt klart skall jag lossa spaken igen, ta väck hjulen, justera ned höger trumma till antagligen 11 hack igen sen får man se hur det går med vänster trumma.

Min fråga är om det inte är lite märkligt att höger trumma måste justeras ned så mycket för att inte bromsa i förtid? Det jag läst är att det ska vara 5-6 hack på bägge hjulen men det är omöjligt att ha den inställningen hos mig. Kan det vara att höger trumbroms är oval?

TIPS från "Carman": kolla excenter och wire, annars smälla dit originalbackar.
av Jwinkler
men du justerar tills trumman låses för hand, sen "drar" tillbaka spänningen en gång, då kan du snurra trumman, men backarna ligger nära och tar nästintill direkt.. sen gör du samma på andra sidan..håll inte på och räkna hack och grejjer, det är ovesäntligt!
om de fortfarande är ojämn så ska du kolla wire eller excentern som ovanstående nämnde..
justeringen i bilen rör man i princip aldrig..
av *pettson*
kebne skrev:[Hamnade fel, kopierad från forum "Volvo S60, S80, V70N, XC70 (00-07), XC90"]
Jag har sökt i forumet men hittar inget som liknar mitt problem.
Jag bytte ut bromsskivor/belägg bak förra året (köptes på mekonomen) och efter lite #¤%& så fick jag en fungerande handbroms som också gick igenom besiktningen (2a gången).
Nu skiftade jag till vinterhjul och passade på att kolla jämnheten för hands, tyckte att det bromsade mer på höger hjul än vänster så jag tänkte jag skulle justera till detta. Det första jag gjorde var att notera hur piggarna var justerade. På vänster var det typ 5-6 hack och höger ca 11 hack!
Men efter många försök att justera till detta (få likvärdig bromsverkan på bägge trummorna när jag roterar för hand) och monterat ihop för lite praktiska tester så verkar det som om dels bromsverkan totalt blivit sämre och att höger hjul bromsar mkt mer (har även spänt spaken).

Helt klart skall jag lossa spaken igen, ta väck hjulen, justera ned höger trumma till antagligen 11 hack igen sen får man se hur det går med vänster trumma.

Min fråga är om det inte är lite märkligt att höger trumma måste justeras ned så mycket för att inte bromsa i förtid? Det jag läst är att det ska vara 5-6 hack på bägge hjulen men det är omöjligt att ha den inställningen hos mig. Kan det vara att höger trumbroms är oval?

TIPS från "Carman": kolla excenter och wire, annars smälla dit originalbackar.
Först av allt så det är en konst att justera trumbromsar. Det är inte *Bara att smälla dit orginalbackar* det är nämligen bara vad man TROR om man inte är högre bildad. Är man högre bildad inser man att trummorna får individuellt slitage och därmed måste dom också justeras individuellt. OAVSETT fabrikatet på backarna.
Att göra.. först av allt tvätta ur dina trummor med thinner. Bara så du vet att dom inte är på nåt sätt feta i ytan. Inte fel att använda en smärgelduk så du får bort ev rost. Men det är inte unikt för *piratdelar utan ska ALLTID utföras. Sen nu.. Lossa på spakjusteringen så spaken är slapp. Kika så vajrarna gått tillbaka så inte en är kärv. När bägge är tillbaka så justerar du ut på ett hjul tills det låser ordentligt. Lossa ett par hack så du kan förnimma att bromsen ligger på lite lite, känn så det är ungefär lika över hela varvet så inte trumman är oval. Nu över till andra sidan.. göra likadant där. Räkna INTE hacken. Det är oväsentligt. Nu spänner du upp spaken så det LÅSER på mellan 5-8 hack. INTE på under 5 hack eftersom vi VILL ha vajerrörelse..Annars beckar det snart ihop tyvärr.
Nu när du spänt upp så rycker du ordentligt några ggr i spaken så backarna får röra sej och sätta sej. Känn efter nu med upppallad bil hack för hack hur bromsen börjar ta. IDEALET är faktiskt att släppa ned bilen och så ut och åka SAKTA några hundra meter med handbromsen i. då blir backarna inslitna i trumman direkt. Om du är nöjd med bromsen så kör du på det. Är du inte riktigt nöjd kan du hissa den bak igen och göra om proceduren igen för att få till det där lilla sista. :-)-) Att få det perfekt direkt utan några direkta justeringar får man bara om man lurar på folk nya skivor och nya backar samtidigt..
av ruffe
Jag har också problem med min handbroms.
Men mitt problem är att när jag justerar bromsen enligt instruktion så hugger backarna fast i trumman när jag snurrar framåt.
Det känns nästan som det är glappt inuti och att backarna följer med trumman runt en liten bit.
Kan det ha med excentern att göra?
Alla delar är nya och inköpta på rejmes i Örebro.
Är det nån som har varit med om detta så snälla, ge mig lite råd.

Ruffe
Användarvisningsbild
av CarMan
ruffe skrev:Jag har också problem med min handbroms.
Men mitt problem är att när jag justerar bromsen enligt instruktion så hugger backarna fast i trumman när jag snurrar framåt.
Det känns nästan som det är glappt inuti och att backarna följer med trumman runt en liten bit.
Kan det ha med excentern att göra?
Alla delar är nya och inköpta på rejmes i Örebro.
Är det nån som har varit med om detta så snälla, ge mig lite råd.

Ruffe

hugger det så är dom hörhårt justerade, eller så är skölden böjd så backen träfar trumman lite snett (ena sidana v backen träffar först) eler så är hållfjädrarna slitna så backen ligger snett.
Användarvisningsbild
av CarMan
Med orginal backar så säter ma dit & justerar rätt hårt, sen åker man en kort sväng o bromsar en del, så den slits in.
sen fnjusterar man om det sklle behövas.

man behöver inte köra nått annat, jag lovar.
av Gasten
Jag hade problem med att ena hjulet låste mycket tidigare än det andra trots identisk justering på backarna. Tydligast var det på vintern då den endast kasade på ena hjulet i snön. Åtgärdade problemet genom att byta handbromsvajrar. Ena vajern kärvade eftersom höljet fått en knäck (samt börjat rosta) där vajern är fastskruvad i framkant på hjulhuset.
av tomme
Nu spänner du upp spaken så det LÅSER på mellan 5-8 hack. INTE på under 5 hack eftersom vi VILL ha vajerrörelse..Annars beckar det snart ihop tyvärr.[/quote]

bilprovningen har underkänt min handbroms med motiveringen att det ska vara full handbromsverkan på maximalt 5 hack!!!
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]