Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag kommer behöva byta hjullager vänsterfram på min 850 då den sjunger på sista visan. Jag var ut och tog mig en titt då jag blev ställd. Hjulnavsmuttern (eller vad den heter) var inte "inknackad" i spåret på bulten (se översta bilden) och när jag skulle jämför med förarsidans mutter så ser den ut att vara av annan modell ?:-/ (se nedre bild). Kan någon kunnig förklara detta för mig. Har jag både den gammla muttern som ska "knackas in" i spåret på bulten och den "nya" muttern som är självlåsande på andra sidan? Är det någon fara med den muttern som inte är "inknackad"?
Tacksam för hjälp!
EdOr skrev:Hej,
Jag kommer behöva byta hjullager vänsterfram på min 850 då den sjunger på sista visan. Jag var ut och tog mig en titt då jag blev ställd. Hjulnavsmuttern (eller vad den heter) var inte "inknackad" i spåret på bulten (se översta bilden) och när jag skulle jämför med förarsidans mutter så ser den ut att vara av annan modell ?:-/ (se nedre bild). Kan någon kunnig förklara detta för mig. Har jag både den gammla muttern som ska "knackas in" i spåret på bulten och den "nya" muttern som är självlåsande på andra sidan? Är det någon fara med den muttern som inte är "inknackad"?
Tacksam för hjälp!
Den muttern som nu inte var inknackad (hel ring ytterst) ska knackas ned i spåret. Det är själva låsningen.
På andra sidan är muttern av självlåsande typ (friktionslåsning). Den behöver inte åtgärdas. Anledningen till att du har bägge är att nån antingen bytt drivaxel på ena sidan eller bytt till en nyare typ av knut.
EdOr skrev:Tack Pettson!
Vet du vad biltemas knutar har för mutter längst ut? dvs är det den äldre med stukning eller med självlåsning? ??:-/
Har inte kikat på vilken biltema saluför just nu.. Men oavsett vilket så är det ju den muttern som hör till den knuten den tillhör. Så får du en med självlåsning så är det en knut för självlåsning och får du en med stukning så får du ju en sån mutter. Det är liksom inte intressant på nåt sätt alls eftersom muttern passar med den knuten den är skickad med. :-)-) Du blir alltså inte ståendes med en knuttyp och en annan mutter..
Tack,

Finns det en teoretisk möjlighet att den muttern med stukning (som inte är stukad) kan ha dragit ut sig lite grann utan att det blir helt uppenbara problem med körningen? Varför jag frågar är för att på passagerarsidan så står bulten endast en halv cm utanför muttern medans på förarsidan (nyare muttern) så står bulten ung 2 cm utanför muttern. Jag har småvibrationer vid gas/broms i framvagn men inte kraftigt i ratten. Har även en förslitning inre sidan på däcket på förarasidan. Kan alltså muttern ha dragit ur sig lite grann utan att bilen känns som den ska haverera?
EdOr skrev:Tack,

Finns det en teoretisk möjlighet att den muttern med stukning (som inte är stukad) kan ha dragit ut sig lite grann utan att det blir helt uppenbara problem med körningen? Varför jag frågar är för att på passagerarsidan så står bulten endast en halv cm utanför muttern medans på förarsidan (nyare muttern) så står bulten ung 2 cm utanför muttern. Jag har småvibrationer vid gas/broms i framvagn men inte kraftigt i ratten. Har även en förslitning inre sidan på däcket på förarasidan. Kan alltså muttern ha dragit ur sig lite grann utan att bilen känns som den ska haverera?
Det du kan göra är att helt enkelt känna på muttrarna? Dra åt drivaxelmuttrarna med 120 Nm samt vinkeldra därefter med 60°, stuka sen den muttern som ska låsas på det sättet. Nu är det ju inte så lätt att alla har fina verktyg hemma. Men ta en hylsa och ett ordentligt dragskaft och dra åt ordentligt så känner du iallafall om det är löst eller inte.
Dock är jag ganska säker på att det INTE är ditt problem. En några varv lös drivknut kan inte göra så slitagebilden på däcket förändras så illa. Du har däremot antagligen problem med TOE värdet på den sidan. Kanske har man bytt länkarm till en annan typ (från lös spindelled till fast spindelled). Eller så är länkarmsbussningarna dåliga på det hjulet?

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]