Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en 855-94 med B5252 och Fenix 5.2.

Ibland när jag gasar mycket går det igång nån elmotor under huven, i sht när motorn är kall. Jag trodde först det var kylarfläkten men det visade sig att ljudet kommer från nånstans under batteriet/framlyktan på förarsidan. Jag gissar att den har med avgasreduceringen att göra.

Problemet är att den står och går och går tills batteriet är slut. Senaste händelsen inträffade då jag fickparkerade i en backe och den gick igång. Det slutade med P-böter och tjafs med P-lisan och en bil som inte ville starta :(
Senast redigerad av 1 g00ey, redigerad totalt 0 gånger.
g00ey skrev:Jag har en 855-94 med B5252 och Fenix 5.2.

Ibland när jag gasar mycket går det igång nån elmotor under huven, i sht när motorn är kall. Jag trodde först det var kylarfläkten men det visade sig att ljudet kommer från nånstans under batteriet/framlyktan på förarsidan. Jag gissar att den har med avgasreduceringen att göra.

Problemet är att den står och går och går tills batteriet är slut. Senaste händelsen inträffade då jag fickparkerade i en backe och den gick igång. Det slutade med P-böter och tjafs med P-lisan och en bil som inte ville starta :(
En p-lisa som sätter böter för att bilen inte går att starta har inte följt sitt reglemente.. Men skitsamma det handlade inte om detta. Du har ett styrrelä sitter precis brevid samma pump som troligen är fullt med vatten. Åtgärda eller byt reläet så fixar det sej.
Luftpump, har med avgasrening att göra. Relät kommer du åt underifrån, ta loss plasten under fronten. Den sitter med en skruv på varje sida och en hake i mitten. Flytta gärna upp relät så långt kabeln räcker, det brukar som sagt vara fullt med vatten.
Tack *pettson* och sparkz, nu vet jag hur omfattande ingrepp detta är.
Jag vet att många bilar har EVAP i sina avgasreduceringssystem och misstänker att detta även finns i våra Volvobilar. Syftet med EVAP är att bensinångorna från tanken skall gå in i motorn (insuget). Jag tror att vissa EVAP system har en vakuumpump. Jag har även läst i detta forum att bromsservot inte bara tar sitt vakuum från insuget, utan även är utrustad med en vakuumpump. Farthållaren drivs också av ett vakuumsystem.

Är det nån som vet om alla dessa tre system tar sitt vakuum från en och samma pump, eller om det finns en separat pump för varje och var dessa sitter?

Sedan tycker jag det är konstigt att något av dessa system är igång när bilen står parkerad och inte används, så som är fallet med min bil. De fyller ju ingen funktion när bilen är stilla. Borde inte strömmen vara helt bruten för dessa?
g00ey skrev:Tack *pettson* och sparkz, nu vet jag hur omfattande ingrepp detta är.
Jag vet att många bilar har EVAP i sina avgasreduceringssystem och misstänker att detta även finns i våra Volvobilar. Syftet med EVAP är att bensinångorna från tanken skall gå in i motorn (insuget). Jag tror att vissa EVAP system har en vakuumpump. Jag har även läst i detta forum att bromsservot inte bara tar sitt vakuum från insuget, utan även är utrustad med en vakuumpump. Farthållaren drivs också av ett vakuumsystem.

Är det nån som vet om alla dessa tre system tar sitt vakuum från en och samma pump, eller om det finns en separat pump för varje och var dessa sitter?

Sedan tycker jag det är konstigt att något av dessa system är igång när bilen står parkerad och inte används, så som är fallet med min bil. De fyller ju ingen funktion när bilen är stilla. Borde inte strömmen vara helt bruten för dessa?
Först av allt.. både vacumservot till bromsen samt vacum till evap och farthållare är endast undertryck från motorn, alltså ingen separat pump (om det inte är diesel). Det är senare modeller som har läckagekontroll som har en liten vacumpump. Det är då man t.ex får en fet felkod för att tanklocket är dåligt åtskruvat..
systemet du har är inte avancerat, det ska dessutom ENDAST vara aktiverat när motorblocket har en temp understigande 30grader C och endast vid start. Att systemet går utan att du har bilen igång beror just på att du troligen har aktiveringsreläet fullt med vatten så det är kortslutet helt enkelt.
Rätta till reläet så bör systemet fungera utmärkt när det SKA fungera. :-)-)
Jo, det finns en vakuumpump till farthållaren, så här ser den ut:

Bild

Så här står det om den i Volvos manualer:
Vacuum pump and regulator
If vehicle speed drops the vacuum pump is turned on and the vacuum in the servo increases. The servo presses down the accelerator pedal (AP) a little and vehicle speed increases again. If vehicle speed increases the regulator allows air into the vacuum system reducing the vacuum. The vacuum pump is driven by an electric motor. This is switched on when the SET+ button is pressed in and the control module relay is operated. The motor drives the pump until the vacuum servo has a sufficient vacuum to maintain the selected speed. When extra power is required, when driving up a hill for example, the vacuum pump is switched on again in order to increase the system vacuum until the selected speed is achieved. When driving downhill the regulator vacuum valve is opened to allow air into the system, reducing the vacuum to the vacuum servo.
Men det finns en annan pump som blåser friskluft i utblåset bakom motorblocket. Detta skall visst minska koloxidhalten i avgaserna med några tusendels promille.

Bild

Auxiliary air system
The auxiliary air system is designed to minimize hydrocarbon and carbon dioxide emissions when starting from cold and to heat the catalyser up faster. By adding fresh air to the exhaust ports when starting the engine from cold, the air pump (6/54) helps burn off uncombusted hydrocarbons. This enables the system to increase the injection time and retard the timing, increasing the exhaust gas temperature and activating the catalyser faster.
Är det nån som vet vad det är för relä till en sådan?
g00ey skrev:Jo, det finns en vakuumpump till farthållaren, så här ser den ut:

Bild

Så här står det om den i Volvos manualer:
Vacuum pump and regulator
If vehicle speed drops the vacuum pump is turned on and the vacuum in the servo increases. The servo presses down the accelerator pedal (AP) a little and vehicle speed increases again. If vehicle speed increases the regulator allows air into the vacuum system reducing the vacuum. The vacuum pump is driven by an electric motor. This is switched on when the SET+ button is pressed in and the control module relay is operated. The motor drives the pump until the vacuum servo has a sufficient vacuum to maintain the selected speed. When extra power is required, when driving up a hill for example, the vacuum pump is switched on again in order to increase the system vacuum until the selected speed is achieved. When driving downhill the regulator vacuum valve is opened to allow air into the system, reducing the vacuum to the vacuum servo.
Men det finns en annan pump som blåser friskluft i utblåset bakom motorblocket. Detta skall visst minska koloxidhalten i avgaserna med några tusendels promille.

Bild

Auxiliary air system
The auxiliary air system is designed to minimize hydrocarbon and carbon dioxide emissions when starting from cold and to heat the catalyser up faster. By adding fresh air to the exhaust ports when starting the engine from cold, the air pump (6/54) helps burn off uncombusted hydrocarbons. This enables the system to increase the injection time and retard the timing, increasing the exhaust gas temperature and activating the catalyser faster.
Är det nån som vet vad det är för relä till en sådan?
*Är det nån som vet vad det är för relä till en sådan*
Det står också i volvos manualer..
För ngt år sedan samlade jag på mig så mycket teknisk information jag kunde hitta om min 850, speciellt om insprutningssystemen (Fenix, Motronic, LH-Jetronic ...) och samlade ihop dem som pdf filer på min gamla dator. Information om bildelar o dyl har jag desvärre inte.
g00ey skrev:För ngt år sedan samlade jag på mig så mycket teknisk information jag kunde hitta om min 850, speciellt om insprutningssystemen (Fenix, Motronic, LH-Jetronic ...) och samlade ihop dem som pdf filer på min gamla dator. Information om bildelar o dyl har jag desvärre inte.
Reläet säljs bara av volvo över disk. Så tar du bort ditt gamla relä och till att börja ser över det (kanske går att rädda). Eller tar med det så tar dom hem ett motsvarande.
I övrigt har med samlat lite, jag har runt 3000sidor pdf med bilder och allt samt lite annat om med mektips o så om just 850..
Luftpumpen som är aktiverad i ditt fall är inte till för att späda ut avgaserna vad gäller deras mätbara halter av nåt speciellt. Syftet med pumpen är att tända förkatalysatorn (din bil har TVÅ katalysatorer i ett paket) så den med sin kemiska reaktion chockhöjer tempen på avgaserna direkt och i sin tur tänder stora katalysatorn för vidare rening. Pumparna kom till för att tiden sänktes innan bilen skulle vara en viss renhet.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)