Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte till nya vinterdäck för någon dag sedan och efter det upplever vi bilen som extremt svajig på vägen. Nästan så det blir obehagligt att köra...sitter man och bara svänger liiite på vägen känns det som man kör omkring i lera, styrförmågan känns nästan lite överdriven eller hur man ska uttrycka sig. Bilen åmar sig nästan åt sidorna...
Någon som fått samma fenomen efter däckbyte eller någon som kan tänkas ha fundering på vad det kan vara?
Plåtfälgarna är i stort sett helt "runda", inga större vikter som behövdes och allt är gjort som det ska på firma av kunnigt folk.

Kör på 185/65/15 på vinterhjulen som vi alltid gör och hade innan på sommardäcken 195/65/15...
Jo de sitter som de ska och är åtdragna med mutterdragare...verkligen skumt fenomen...har aldrig upplevt detta förut o vi har ju köpt nytt mer än en gång förut.

Ja det där om att däcken är mjukare låter inte helt fel...
Ska kolla alla bultar runt om igen och försäkra mig om att dragaren gjort sitt jobb och även kolla däcktrycket i de för säkerhets skull.
Provkörde en V70 förra året med samma fenomen. Säljaren sa att det var nya däck på bilen och de var lite mjuka.
Tyckte att det var riktigt läskigt att köra. trodde aldrig på hans förklaring då jag aldrig har varit med om det förut så jag sket i att köpa bilen då jag trodde att det var något annat som strula.

Om du köpte nya däck så åk tillbaka och låt dem testa bilen. Borde gå att reklamera däcken då de är trafikfarliga, för så mjuka borde inte däck vara.
Det tråkiga är att vi haft dessa däck förut utan problem, då dock på en Saab 9000...
Jag tycker det är vidrigt att köra, känns som att om jag måste väja i högre hastigheter kommer jag åka av för det känns som bilen ska välta...helt sjukt!
av *pettson*
Cornelia skrev:Det tråkiga är att vi haft dessa däck förut utan problem, då dock på en Saab 9000...
Jag tycker det är vidrigt att köra, känns som att om jag måste väja i högre hastigheter kommer jag åka av för det känns som bilen ska välta...helt sjukt!
Det här är ett fenomen som återkommer varje år när man jobbar på verkstad. Kunderna kommer och klagar när man bytt till vinterhjul, det spelar ingen roll om det är nya eller beg vinterhjul. Grejen är att sommardäcken är hårda i skuldrorna samt då oftast lågprofil. Körs med ganska högt däcktryck. Det gör att bilen reagerar väldigt snabbt på rattrörelserna.
Vintern kommer och så slänger vi på vinterdäcken med högre profil, lägre däcktryck och betydligt mjukare både slitbana och skuldror. Bilen blir lite av gele på vägen dom första milen innan man vant sej vid den senare reaktionen från däcken.
I vår är det dags igen, när kunderna kommer in och undrar om framvagnen står snett då bilen reagerar extremt fort på styrningen och plötsligt känns varje vitt streck i gatan och varje liten sten går att förnimma.. Sen blir det vinter igen.. :-)-)
Cornelia skrev:Det tråkiga är att vi haft dessa däck förut utan problem, då dock på en Saab 9000...
Inte säkert gummiblandingen är den samma som förr, inte ens säkert de är tillverkade i samma fabrik eller land t.o.m. Kan vara så att de nya däcken vill ha ett annat lufttryck för att funka bra på just din bil.
det är skilnad på däck o däck. väljer man en högre hastighetsklass så är det oftast mycke stadigare. (vinterdäck har ju despinse att få ha lägre hastighetsklass än vad bilen är klassad för)
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]