Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av extreme
Hej jag köpte en volvo 850 t5-97a 175hk italien import i våras, var hur nöjd som helst i en månad sen började problemen =( Det första jag märkte var att jag fick olja i kylar vattnet, blev mer och mer efter yttligare en månad fick jag byta kylar vatten en ggr i veckan. rev av toppen, trodde packningen var kass men ej planade toppen bytte ventiltättningar satte ihopp den igen. Givetviss nya packningar bultar termostat osv. fick igång bilen den gick varm rensade kylsystemet ordentligt med diesel/kylar rens,vatten mm, har bra flödde kan krana på fult med trädgårdsslangen. inget hjälpte så jag tog bort termestaten nu är det inget problem när jag kör bilen men jag kan inte ha den ståendes på tomgång. Körde bilen så här i ca 100mil inget problem. Såg en dag att det droppade olja från bilen det kom från kylaren den övre olje slangen, köpte en ny byte den körde ca 20 mil såg att det droppade olja igen fast från olje pumpen denna gång, köpte en packnings satts packade om den.Körde yttligare ca 10 mil komm hem såg att det droppade olja igen denna gån från den undre oljeslang till kylaren. tyckte detta var lite för mycket för att bara ha otur så nu står bilen =( Någon som vet var det kan vara? eller vad jag kan göra för hitta felet? bilen har gått 190000mil toppen jag satte i kom från en 96a
av *pettson*
extreme skrev:Hej jag köpte en volvo 850 t5-97a 175hk italien import i våras, var hur nöjd som helst i en månad sen började problemen =( Det första jag märkte var att jag fick olja i kylar vattnet, blev mer och mer efter yttligare en månad fick jag byta kylar vatten en ggr i veckan. rev av toppen, trodde packningen var kass men ej planade toppen bytte ventiltättningar satte ihopp den igen. Givetviss nya packningar bultar termostat osv. fick igång bilen den gick varm rensade kylsystemet ordentligt med diesel/kylar rens,vatten mm, har bra flödde kan krana på fult med trädgårdsslangen. inget hjälpte så jag tog bort termestaten nu är det inget problem när jag kör bilen men jag kan inte ha den ståendes på tomgång. Körde bilen så här i ca 100mil inget problem. Såg en dag att det droppade olja från bilen det kom från kylaren den övre olje slangen, köpte en ny byte den körde ca 20 mil såg att det droppade olja igen fast från olje pumpen denna gång, köpte en packnings satts packade om den.Körde yttligare ca 10 mil komm hem såg att det droppade olja igen denna gån från den undre oljeslang till kylaren. tyckte detta var lite för mycket för att bara ha otur så nu står bilen =( Någon som vet var det kan vara? eller vad jag kan göra för hitta felet? bilen har gått 190000mil toppen jag satte i kom från en 96a
Jadu.. du hade aldrig behövt riva toppen från början..Din oljekylare läcker troligen och den är integrerad i vattenkylaren, det brukar oftast vara så. Trots detta sliter 99% av toppen trots att faktiskt INGA trycksatta oljekanaler går i närheten av vattnet i motorn.
I övrigt undrar jag.. varför startar inte fläkten om bilen går varm? Kan du möjligen ha haft borta fläkten så elen är ditt problem???
av extreme
Hej och tack!! har faktiskt misstänkt kylaren fast den var lite dyr att köpa ny bara för att testa tror dom skulle ha 2400 för den. Någon som vet eller har en själv kanske ligandes isf, är jag väldigt intresserad..
ang fläckten funkar den kanon den visar normal temp, när den börjar koka värkar det som det kommer från andra sidan toppen/turbon så fläckten hinner inte starta =( har spolat slangarna har inget stop vad jag kan se vattnet rinner på bra. ska man lufta kylaren? hittar inga nipplar..Ang olje problemet tror ni det kan vara otur eller kanske vevhusventilationen.
av extreme
några frågor till vad är det som skiljer 175hk och 211hk 2l motorerna?
kan det vara vatten pumpen som kärvar? (den låter normalt)
kan vattnet ta fler vägar vid turbo sidan så att det ev e stopp någonstans ändå?
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]