Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jomalabon
#226159
Hej !
:?:
( Borde kanske inte startat en helt ny tråd ? )
Jag är alldeles ny i det här forumet
Är Finändare , bor på Åland--
Har en 850 Glt 92 - körd ca 223000 ,
som har något konstigt med automatlådan
När när bilen är kall och man kör iväg så
kan man höra något slags "klonkande" ljud
när man släpper på gas eller ökar---
Sedan försvinner det efter ett tag
, drivknut kan det inte vara , då skulle
det ju inte försvinna efter ett tag när
man kört , eller ?
Verkar inte helller vara så att detta ljud
finns alla gånger när lådan är kall
Sedan kan det också bli när man kört
ett tag och lådan blivit varm , så att vid en
korsning när man saktar in att lådan inte
vill "släppa" ner växeln , detta fel
kommer och går
Köpte bilen i somras--
Tacksam för tips
Mvh
av *pettson*
#226172
Jomalabon skrev:Hej !
:?:
( Borde kanske inte startat en helt ny tråd ? )
Jag är alldeles ny i det här forumet
Är Finändare , bor på Åland--
Har en 850 Glt 92 - körd ca 223000 ,
som har något konstigt med automatlådan
När när bilen är kall och man kör iväg så
kan man höra något slags "klonkande" ljud
när man släpper på gas eller ökar---
Sedan försvinner det efter ett tag
, drivknut kan det inte vara , då skulle
det ju inte försvinna efter ett tag när
man kört , eller ?
Verkar inte helller vara så att detta ljud
finns alla gånger när lådan är kall
Sedan kan det också bli när man kört
ett tag och lådan blivit varm , så att vid en
korsning när man saktar in att lådan inte
vill "släppa" ner växeln , detta fel
kommer och går
Köpte bilen i somras--
Tacksam för tips
Mvh
Kontrollerat oljenivån i växellådan med varm låda och motorn igång som man ska?
av Jomalabon
#226184
Hej !
Tack för svar !
Nej , jag har inte kollat på det sätt som du beskriver--
Hur kollar man rätt upp det här med oljan ?
Hur ska nivån vara på stickan med varm låda
och motorn igång ?
Är nybörjare med det här med Volvo och automatlåda--

Men enligt verkstad så ska oljan vara
bytt vid drygt 210000 km
Mvh
av *pettson*
#226312
Jomalabon skrev:Hej !
Tack för svar !
Nej , jag har inte kollat på det sätt som du beskriver--
Hur kollar man rätt upp det här med oljan ?
Hur ska nivån vara på stickan med varm låda
och motorn igång ?
Är nybörjare med det här med Volvo och automatlåda--

Men enligt verkstad så ska oljan vara
bytt vid drygt 210000 km
Mvh
Kika på oljestickan till lådan så förstår du. Det finns TVÅ skalor. Varm.. och kall. Eftersom det är varm som betyder nånting egentligen så är det den som man i första hand kollar. Nivån ska kontrolleras med bilen igång.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#226358
Du kan prova att läsa ut felkoder och se om det finns några såna för växellådan.
Det finns att läsa forumet hur man gör.

Sedan så kan dålig olja skapa mycket konstiga problem. Är den det minsta brun eller luktar bränt bör du byta oljan.
av sylta
#226367
Att den inte "släpper" växeln i korsningar låter som lockup solenoiden som kärvar (ger ingen felkod) i alla fall inte på min bil.
Jag bytte på min sen funka den bra ett halvår.Men sen började solenoid s1 krångla bytte den med sen sålde jag bilen.
Senast redigerad av 1 sylta, redigerad totalt 0 gånger.
av Jomalabon
#226455
Hej
Oljan i varm låda var vad jag sett lite under
övre hot strecket , så det är väl ok med det då
Det här som sylta skriver om "lockup solenoiden"
låter ju som ett mycket troligt fel också med lådan
på min bil när den ibland inte vill släppa
växeln i korsningar
Kan det inte också vara så att det "klonkande" ljud
som man hör när man släpper på gas eller
ökar vid kall låda också har att
göra med "lockup solenoiden" ?
Sedan försvinner ju detta
ljud efter ett tag
Mvh
av Jomalabon
#275908
Hej igen

Klonkandet berodde på att det var en gummibussning
trasig som ska dämpa vridning av motorn vid acceleration ,
bytte bussningen

Bussningen sitter ovanpå motorn i ett stag
Vid den årliga besiktningen så såg besiktningsmannen
att bussningen var trasig , var inte helt lätt att byta
den , fick "fixa" till den nya bussningen
en del för att få dit den
Mvh

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]