Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zorn
Hej.
Jag ska försöka beskriva problemet så bra jag kan.

När man är ute och kör kan motorn själv hålla varvtalet uppe utan att jag rör gaspedalen.
Jag kör tex kör i 50km/h och varvtalet ligger på runt 2000 varv. Bilen går frammåt utan att jag
har foten på gasen. Om jag då trycker ner kopplingen så ligger varvtalet fortfarande på 2000 och stiger
sakta mot 2500 varv (utan att jag rör gaspedalen). Om jag då trycker lite lätt på gasen så sjunker varvtalet till minimum. Bilen börjar skaka och hosta och spottar ut svart rök. Den tappar kraften helt och dör. Bilen går sedan inte att starta under 1 timme. Detta händer minst 1 gång om dagen. Innan problemet uppstår så går bilen
bra.

Jag fick tips om att det är bensinpumpen som behövs bytas och det gjorde jag förra veckan.
Bilen gick bra i en dag men nu så har samma problem upstått.

Vad tror ni problemet är?
Mvh
av *pettson*
zorn skrev:Hej.
Jag ska försöka beskriva problemet så bra jag kan.

När man är ute och kör kan motorn själv hålla varvtalet uppe utan att jag rör gaspedalen.
Jag kör tex kör i 50km/h och varvtalet ligger på runt 2000 varv. Bilen går frammåt utan att jag
har foten på gasen. Om jag då trycker ner kopplingen så ligger varvtalet fortfarande på 2000 och stiger
sakta mot 2500 varv (utan att jag rör gaspedalen). Om jag då trycker lite lätt på gasen så sjunker varvtalet till minimum. Bilen börjar skaka och hosta och spottar ut svart rök. Den tappar kraften helt och dör. Bilen går sedan inte att starta under 1 timme. Detta händer minst 1 gång om dagen. Innan problemet uppstår så går bilen
bra.

Jag fick tips om att det är bensinpumpen som behövs bytas och det gjorde jag förra veckan.
Bilen gick bra i en dag men nu så har samma problem upstått.

Vad tror ni problemet är?
Mvh
Se över dina vacumslangar.. SÄRSKILT dom som går mellan motorn och kylarens relähylla. Du har ett vacumläckage nånstans.
av zorn
tack Petterson
Kan jag själv se över slangarna eller måste jag lämna in bilen? Vad är det jag ska leta efter? Hål? Ser man slangarna när man öppnar motorhuven, eller måste bilen hissas upp?
Användarvisningsbild
av mr850gle
zorn skrev:tack Petterson
Kan jag själv se över slangarna eller måste jag lämna in bilen? Vad är det jag ska leta efter? Hål? Ser man slangarna när man öppnar motorhuven, eller måste bilen hissas upp?
:-)-) Jeg ville samtidig ha bytta bensinpumperele,dette hvalp for meg med samme type problem!En billig sak dette. :-)-)
av zorn
Ursäkta, men vart sitter bensinpumpsrelät? Vet ni vad en sådan del kostar? Kan man köpa från skroten eller är det säkrare att köpa en ny?
Användarvisningsbild
av mr850gle
zorn skrev:Ursäkta, men vart sitter bensinpumpsrelät? Vet ni vad en sådan del kostar? Kan man köpa från skroten eller är det säkrare att köpa en ny?
Releet sitter i boksen der du har sikringene og det står et nr og det er 103 Du bare drar det rett opp og er utrolig enkelt og skifte,det kostet ca 500 nkr. :mrgreen: Du sparer nok endel på og kjøpe det hos deg,lykke til! NB Det står noen nr, og følgende nr er disse. Volvo
6849591
898709000
12
V
:-)-)
av zorn
Jag var i skroten idag och köppte en bränsleregulator för 50kr. Jag bytte ut den men problemet är fortfarande kvar.

Petterson, känner du någon som kan se över mina vakumslangar här i Norrköping?
Jag har ingen lust att lämna in bilen hos Volvo eftersom dom är för dyra.
av *pettson*
zorn skrev:Jag var i skroten idag och köppte en bränsleregulator för 50kr. Jag bytte ut den men problemet är fortfarande kvar.

Petterson, känner du någon som kan se över mina vakumslangar här i Norrköping?
Jag har ingen lust att lämna in bilen hos Volvo eftersom dom är för dyra.
Nope inte en aning om nån i norrköping tyvärr.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]