Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#225055
Hej!
Precis tagit en provsväng efter att ha renoverat hela motorn.
Alla lager packningar, allt är nytt förutom kolvar och sådana ting.

Motorn är en B5254FS, Bilen en 850 GLT 97a.

Problemet är att när jag ligger på tomgång och gasar till så knackar
det till något i motorn. Känns nästan som den baktänder.

Typ som att den vill dö, detta händer inte riktigt varje gång jag gasar
till men nästan.

Tanken har stått nästan tom under 2 månader, kan det bero på fukt i
bränslet? Tankade fullt 95oktan och körde nån kilometer men samma problem
kvarstår.

I övrigt går motorn bra inga konstigheter när man kör.
Inga konstiga ljud från motorn.


Varvar jag upp motorn mjukt och fint så knackar det inget.

Kan tilläga att när jag först startade motorn så vare glapp i
kamaxellägesgivarens kontakt. Fick upp felkod på den.

Tog loss kontakten och satte dit den igen, ordentligt.
Återställde felkoden och den har INTE kommit tillbaks.

Har inga andra felkoder heller, förutom någonting om ABS
pumpens signal. Vilket jag inte tror har någonting med
knackningarna att göra.

Ska tilläga att stift och tändkablar har inhandlats nytt på volvo.
Fördelarlock och rotor är ett halvår gammla från biltema men
i gott skick.

Kamremen tyckte jag verkligen att jag kollade noga när jag
satte den på platts, kamaxeldreven stog rätt och dom var låsta
horisontelt med ett hemmagjort verktyg. Vevaxeln ställde jag
så rakt jag bara kunde kl12. Vred runt vevaxeln ett par varv
och kontrollerade igen.

Några förslag tips vad jag ska göra? Vågar inte köra med bilen
trots att den annars går bra. Vill inte förstöra min nyrenoverade
sak =)
#225083
Är ingen bilexpert alls men jag har liknande fel på min v70 -97 efter motortvätt. Min bil går bra delvis men sedan när man gasar odentligt så misständer det typ och värmemätaren funkar inte. Läste i min volvobok att om man har en trasig sensor (vilket troligtvis jag har) så kan ecu gå in i nödläge och då går bilen att köra men den kan gå dåligt. Det är en teori jag har men jag är en glad amatör :P Har du någon idé om mitt problem så är tips välkommet.
Lycka till /Fredrik
av *pettson*
#225087
silver08 skrev:Hej!
Precis tagit en provsväng efter att ha renoverat hela motorn.
Alla lager packningar, allt är nytt förutom kolvar och sådana ting.

Motorn är en B5254FS, Bilen en 850 GLT 97a.

Problemet är att när jag ligger på tomgång och gasar till så knackar
det till något i motorn. Känns nästan som den baktänder.

Typ som att den vill dö, detta händer inte riktigt varje gång jag gasar
till men nästan.

Tanken har stått nästan tom under 2 månader, kan det bero på fukt i
bränslet? Tankade fullt 95oktan och körde nån kilometer men samma problem
kvarstår.

I övrigt går motorn bra inga konstigheter när man kör.
Inga konstiga ljud från motorn.


Varvar jag upp motorn mjukt och fint så knackar det inget.

Kan tilläga att när jag först startade motorn så vare glapp i
kamaxellägesgivarens kontakt. Fick upp felkod på den.

Tog loss kontakten och satte dit den igen, ordentligt.
Återställde felkoden och den har INTE kommit tillbaks.

Har inga andra felkoder heller, förutom någonting om ABS
pumpens signal. Vilket jag inte tror har någonting med
knackningarna att göra.

Ska tilläga att stift och tändkablar har inhandlats nytt på volvo.
Fördelarlock och rotor är ett halvår gammla från biltema men
i gott skick.

Kamremen tyckte jag verkligen att jag kollade noga när jag
satte den på platts, kamaxeldreven stog rätt och dom var låsta
horisontelt med ett hemmagjort verktyg. Vevaxeln ställde jag
så rakt jag bara kunde kl12. Vred runt vevaxeln ett par varv
och kontrollerade igen.

Några förslag tips vad jag ska göra? Vågar inte köra med bilen
trots att den annars går bra. Vill inte förstöra min nyrenoverade
sak =)
Men du.. vevaxelinställningen är inte kl 12... om du nu ställt den rakt upp? Jag får hoppas jag missförstod.
Du har en pigg på oljepumpen som är märket att ställa efter..
Och du har en rand på vevaxeldrevet som är märket, dom ska stå mitt för varandra. Kika gärna på mitt motorbygge på min hemsida så ser du vad jag pratar om. Jag har målat randen vit på en bild och piggen på oljepumpen vit på en annan bild. Står dom inte så? Tja då är det inte underligt om det knackar när du belastar? Tändningen hamnar ju åt skogen vid belastningen då.. :-)-)
#225102
Hej igen!
När motorn är monterad så hamnar märket ungefär klockan 11.
Mitt märke satt faktiskt på remskivan så fick ha det
som referens och leta mig ner i en av tandrötterna och
se till att den låg exakt mitt för märket på pumpen.
Finns alltså ett tydligt från fabrik märke på remmskivan
på min. Finns det något annat idiotsäkert sätt att kolla
så vevaxeln står rätt?

Tog bort kamremmen och kontrollerade kammarna samt vevaxeln
än en gång! Såg bra ut, satte tillbaks allt extra noggrant.

Hittade en lös slang till vevhusventilationen fäst i flamfällan.
Sitter 2st detta var den tjockare, den hade lossnat så
trodde det var det felet. Att den fick tjuvluft.

Men icke! Går lika skit fortfarande :(

Går bra när man kör tycker jag. Börjar fundera om någon
lagerskål lagt sig fel :S

Det liksom skrammlar/knackar till samtidigt som den baktänder för att
sedan varva upp.
Kan ju vara nånting löst runtom också som ligger och skrammlar bara.
Verkar konstigt om den skulle misstända kraftigt för att en lagerskål
lossnar, skulle säkert låta och leva fan rejält men att den bara misständer
vid gas?

Gasar jag från tomgång ca 900rpm så hörs detta nästan varje gång.
Gasar upp den lite från 2000rpm och trampar lite extra så varvar
den fint som den ska vad jag kan höra.

Och den går ju fint på vägen! Inte minsta ljud till misständning när jag
gasar 3/4 gas på 2,3,4ans växel.... Motorn låter inte det minsta konstigt när
den står på tomgång. Vet inte om 900rpm är aningen högt ?

Kan det höras som det skrammlar till om den misständer kraftigt?
Varför hittar jag inga felkoder, finns ju 2st knacksensorer på blocket.

Kör med VOL-FCR in i mitt OBD-II uttag, fungerar skitbra!
Hittade direkt att det var dålig kontakt i kamaxelgivaren första
gången jag startade.

Men tror jag börjar gråta snart =/
av *pettson*
#225189
silver08 skrev:Hej igen!
När motorn är monterad så hamnar märket ungefär klockan 11.
Mitt märke satt faktiskt på remskivan så fick ha det
som referens och leta mig ner i en av tandrötterna och
se till att den låg exakt mitt för märket på pumpen.
Finns alltså ett tydligt från fabrik märke på remmskivan
på min. Finns det något annat idiotsäkert sätt att kolla
så vevaxeln står rätt?

Tog bort kamremmen och kontrollerade kammarna samt vevaxeln
än en gång! Såg bra ut, satte tillbaks allt extra noggrant.

Hittade en lös slang till vevhusventilationen fäst i flamfällan.
Sitter 2st detta var den tjockare, den hade lossnat så
trodde det var det felet. Att den fick tjuvluft.

Men icke! Går lika skit fortfarande :(

Går bra när man kör tycker jag. Börjar fundera om någon
lagerskål lagt sig fel :S

Det liksom skrammlar/knackar till samtidigt som den baktänder för att
sedan varva upp.
Kan ju vara nånting löst runtom också som ligger och skrammlar bara.
Verkar konstigt om den skulle misstända kraftigt för att en lagerskål
lossnar, skulle säkert låta och leva fan rejält men att den bara misständer
vid gas?

Gasar jag från tomgång ca 900rpm så hörs detta nästan varje gång.
Gasar upp den lite från 2000rpm och trampar lite extra så varvar
den fint som den ska vad jag kan höra.

Och den går ju fint på vägen! Inte minsta ljud till misständning när jag
gasar 3/4 gas på 2,3,4ans växel.... Motorn låter inte det minsta konstigt när
den står på tomgång. Vet inte om 900rpm är aningen högt ?

Kan det höras som det skrammlar till om den misständer kraftigt?
Varför hittar jag inga felkoder, finns ju 2st knacksensorer på blocket.

Kör med VOL-FCR in i mitt OBD-II uttag, fungerar skitbra!
Hittade direkt att det var dålig kontakt i kamaxelgivaren första
gången jag startade.

Men tror jag börjar gråta snart =/
Ingen aning om vad märkningen på remskivan är till för men såhär ser dom märkningarna ut som gäller.
ENDA märket till kamremmen är fortfarande på vevaxeldrevet. För att se detta ordentligt vid monteringen måste remskivan bort.
Ett ännu idiotsäkrare tips är att ta bort startmotorn och pluggen bakom och sticka in en tolk i hålet för att vara 110% säker på att vevaxeln verkligen står rätt.
dock går det inte att sätta det här vevaxeldrevet fel då en spline är tjockare än dom andra så kör man på märkningarna på bilden så står allt rätt.
En annan fråga: När du monterade kolvarna så monterade du alla i rätt hål`? Cylindrarna är storleksklassade med t.ex : C C C D D och då ska kolvarna märkta med samma bokstäver sitta i motsvarande cylindrar.
Bild
#225402
Hej!
Nu är det fixat, hade satt vevaxeln i fel läge.
Den markeringen som jag tittade på först satt på remskivan.

Måste säga att Hayens är inte så bra på att ta bilder, fanns en
bild i boken som jag kollade på men man såg knappt vad det
var för något. Alldeles för mörk bild och mindre bra förklaring.

2 kuggar medsols fick jag vrida vevaxeln för att den skulle
hamna mitt för märket på vevaxeldrevet!

Nu går bilen som en klocka, hoppas inte nånting tog skada nu bara??

Tack för hjälpen Mvh Stefan!
av *pettson*
#225422
silver08 skrev:Hej!
Nu är det fixat, hade satt vevaxeln i fel läge.
Den markeringen som jag tittade på först satt på remskivan.

Måste säga att Hayens är inte så bra på att ta bilder, fanns en
bild i boken som jag kollade på men man såg knappt vad det
var för något. Alldeles för mörk bild och mindre bra förklaring.

2 kuggar medsols fick jag vrida vevaxeln för att den skulle
hamna mitt för märket på vevaxeldrevet!

Nu går bilen som en klocka, hoppas inte nånting tog skada nu bara??

Tack för hjälpen Mvh Stefan!
Eftersom bilen går utmärkt nu så klarade den sej med största sannolikhet.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]