Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Blir tokig.... har bytt ett flertal styrleder utan problem, dock inte på Volvo bilar.

Försökte att byta vänster yttre styrled idag på min V70 -99:a.... men jag får inte loss skiten. i änden är inga problem för där är det bara att kapa efter jag ha lyckats att lossa låsmuttern. Men lyckas inte lossa låsmuttern... har slagit som tusan men lyckas inte lossa den.... :-O)
Har inte tillgång till svets så jag kan inte värma och nu står bilen obrukbar då styrleden är helt slut. har sprutat på sonax rostlösare men med självklart ingen framgång.

Tacksam för förslag
om du inte kan värma så blir de till att ta i som fan och hoppas på de bästa..annars kan du svänga förbi någon div verktygs affär/biltema etc och köpa en sån där liten gasolbrännare eller va de nu är, brukar funka till tillfälliga lösningar när man inte har tillgång till annan värme..kan väll kosta en hundring om ens det..
good luck
är inte riktigt med på vilken mutter som sitter fast, men det spelar ingen roll. Du ska värma tills det blir rött.
sen om du lånar eller köper verktyg spelar ingen roll, du måste värma! (du kan också anlita nån att göra det)
CarMan skrev:är inte riktigt med på vilken mutter som sitter fast, men det spelar ingen roll. Du ska värma tills det blir rött.
sen om du lånar eller köper verktyg spelar ingen roll, du måste värma! (du kan också anlita nån att göra det)
det är muttern längst in som man "låser" styrleden med. Antar att de säkert hade loctite på den förra gången de bytte... volvo verkar ha loctite på allt :twisted:
Ska försöka få tag på nån bättre sak att värma med i morgon.... annars blir det vinkelslippen på den förbaskade muttern :twisted: och förhoppningsvis så förstör jag inte gängen på stången
hade det varit loctite på så hade den inte rostat, o då hade du orkat vrida på den. Så jag antar att den inte är loctitad
CarMan skrev:hade det varit loctite på så hade den inte rostat, o då hade du orkat vrida på den. Så jag antar att den inte är loctitad

ok, antar att det bara är rost då.
Har bestämt mig för att gå lös med vinkel slipen ikväll och hoppas på att man inte skadar gängen :twisted: . Om man skulle skada gängen och är tvungen att byta ut hela skiten... vad heter den delen och är den svår att byta? menar delen som styrleden sitter fast på med gäng som går till styrningen.
jojjeblom skrev:En liten tanke bara, det kan inte vara så att den är vänstergängad :???: .
hehe, tanken har slagit mig oxå men har kollat gängen och det ser ut som om den är "normal" gängad.... vet någon om det förekommer vänstergängat på spindelleder på V70?
Skulle ju vara bra pinsamt om man har dragit åt fel håll :lol:
inre styrled får du byta om gängorna går åt pipan. men mycket värme så brukar den jävligaste muttern släppa .
Men fungerar det inte att hålla muttern ochh lossa leden istället. sen får de som gör inställningen ta över problemet med få muttern röra sig
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]