Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Quaint
Nu det sista har det börja höras ett "tickande" ljud från bilen.
Påminner lite om gräshoppor eller typ nån gnista som hoppar.

Det hörs om man kör med rutan nedvevad.
Trampar man ner koppling och rullar låter det tills man kommer ner på tomgång. då hörs det inte.

Har försökt lyssna i motorrummet men massa annat som skramlar och låter så kan inte lokalisera ljudet.

Någon som har ett tips var jag ska börja leta ?

(VOLVO 855 -94 SE)
av HyperOskar
Har också ett sånt tickande ljud i min 850 . Det är konstanterat att det är hydrallyftarna. En volvomekaniker sa nånting om att nästan alla 850 har problem med hydrallyftarna och oljekanalerna... speciellt de äldre modellerna. Har köpt nya hydralyftare , gick på 770:-. Inte farligt alls. Men sen ska man ju ha nån att göra jobbet också :) .
Användarvisningsbild
av Brainy
Detta ljud brukar uppstå när något är galet med oljan, t.ex för låg oljenivå.
/Anders
av *pettson*
HyperOskar skrev:Har också ett sånt tickande ljud i min 850 . Det är konstanterat att det är hydrallyftarna. En volvomekaniker sa nånting om att nästan alla 850 har problem med hydrallyftarna och oljekanalerna... speciellt de äldre modellerna. Har köpt nya hydralyftare , gick på 770:-. Inte farligt alls. Men sen ska man ju ha nån att göra jobbet också :) .
för att göra jobbet behöver du förutom nån som gör detta..

1 kamrem
4 packboxar till kamaxlarna
1 tub volvo packningslim
5 O-ringar till tändstiftstätningen.

SEN har du det mesta man behöver för att byta..
av Quaint
Brainded skrev:Detta ljud brukar uppstå när något är galet med oljan, t.ex för låg oljenivå.
/Anders
Har precis bytt olja och filter...
av Geir
Hei, helt enig med HyperOscar. Det er hydralifterne og er nok ikke farlig. Har hatt litt av denne tickingen på min 94 850 2.5 20V GLT helt siden den var et par år gammel. Da hadde den gått 3000 mil, nå har den gått 15000!
Användarvisningsbild
av sebb
Det har tickat för mig i nått år nu men d e har inte hänt nått, och det är samma med kompisens bil. Jag tror inte d e någon fara
av Rob1
hvilken viskositet bruker du på oljen? 5-50?

vet om flere som har hatt dette problemet, men etter at de byttet til mineralolje 10-40 som er litt tykkere, var problemet borte.
hvertfall for en stund :wink:
av HyperOskar
Hade ju ett sånt där tickande ljud , men i samma veva som jag var i västerbotten o hade en verkstad brevid där jag jobbade, så lämnade jag in bilen med ett 10-pack hydrallyftare.

Dom bytte lyftarna , packboxarna till kamaxlarna , ny olja o filter.
Sen var problemet borta . Och det var riktigt skönt att slippa de där förbannade ljudet.

Det är ju ingen fara att det tickar sådär , körde säkert 500 mil med det där ljudet.

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]