Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !

Har fått bekymmer idag igen med bilen,den stannar hela tiden ,eller går väldigt dåligt,typ som på färre cylindrar.Fått samma bekymmer en gång innan då jag dumt nog sköljde vatten över motorn vid tvätt.Inatt har bilen stått ute i regnstorm.Misstänker fukt som orsak.Någon med bra tips o åtgärder.
Bilen är en V70 T5 -97
av *pettson*
lasse_t5 skrev:Hej !

Har fått bekymmer idag igen med bilen,den stannar hela tiden ,eller går väldigt dåligt,typ som på färre cylindrar.Fått samma bekymmer en gång innan då jag dumt nog sköljde vatten över motorn vid tvätt.Inatt har bilen stått ute i regnstorm.Misstänker fukt som orsak.Någon med bra tips o åtgärder.
Bilen är en V70 T5 -97
Riv bort fördelarlocket och torka ur det. Hjälper det så blir det TROLIGEN byte av fördelarlock då det kan vara en spricka i det. Eller så är det kanske ändå i dåligt skick med ärg och så.
Ta bort locket över tändstiften och se om det ligger vatten runt tändstiften, ganska vanligt då man gjort en motortvätt och vattnet ligger kvar och ger störning i tändningen. Ta en trasa eller liknande och sug upp vattnet.
Jag hade problem med min 850 som ibland inte ville starta när det var hög luftfuktighet, typ dimma. Körde uteslutningsmetoden med att spraya kontakter med wd-40. Det visade sig att en kontakt från tändspolen som sitter lite snett t v bakom tändspolen (ganska bred) om man står i vanlig titta-i-motor-position. Sedan dess startar den i alla väder! Hoppas det kan vara till någon hjälp.
Hejsan !

Ikväll har jag kikat på bilen o kunde konstatera att fördelarlocket hade en del ärgningar på de 5 kontakterna inuti,det är aldrig bytt precis som alla tändkablar sen bilen var ny.Skrapat bort ärgningarna men ska byta fördelarlocket snarast ändå,lite meckigt ta bort den 3 undre skruven,var tvungen montera bort luftfilterkåpan helt o hållet bla.
Även sprutat lite kontaktspray här o där.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]