Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elanen
Mors, tänkte fråga vad Volvo 850 har för vanliga fel att titta efter vid köp. Saker man ska se upp med och kolla noga. Om det skiljer från olika årsmodeller.
Har funderingar att sälja bort min 940 till en 850 lite längre fram. Eftersom det är många här som äger en 850 borde det ju finnas massor av upptäckter av problem karaktär.
Ja ni förstår säkert vad jag är ute efter. MVH Gunnar Jansson.
Användarvisningsbild
av mr850gle
elanen skrev:Mors, tänkte fråga vad Volvo 850 har för vanliga fel att titta efter vid köp. Saker man ska se upp med och kolla noga. Om det skiljer från olika årsmodeller.
Har funderingar att sälja bort min 940 till en 850 lite längre fram. Eftersom det är många här som äger en 850 borde det ju finnas massor av upptäckter av problem karaktär.
Ja ni förstår säkert vad jag är ute efter. MVH Gunnar Jansson.
http://no.wikipedia.org/wiki/Volvo_850

http://www.dinside.no/php/art.php?id=1460
Les disse hjelper vel litt!!?? ;=)Selv er jeg meget godt fornøyd med min gode gamle 850 gle 93 mod rullat 255.000km!!Ikke mye gæli har jeg funnet ennå på noe!!Fulgt servicer i sverige mye billigere for oss nordmenn!! :-)-) Lykke til med et godt valg evt!! :mrgreen:
av elanen
Nu gäller det ju era personliga åsikter. Inte vad som skrivs i tidningar eller dylika ställen. Vet att en bilägare sällan framhäver brister på sin egen bil.
Vet att vajer växellådan inte var nån lyckad konstruktion på dom första modellerna. När försvann den växellåds konstruktion.
Vilken årsmodell var det på som den blev bättre.
av *pettson*
elanen skrev:Nu gäller det ju era personliga åsikter. Inte vad som skrivs i tidningar eller dylika ställen. Vet att en bilägare sällan framhäver brister på sin egen bil.
Vet att vajer växellådan inte var nån lyckad konstruktion på dom första modellerna. När försvann den växellåds konstruktion.
Vilken årsmodell var det på som den blev bättre.
Först av allt är växellådans konstruktion mitsubishis den har inget med volvo att göra alls. Det enda volvo gjorde var att göra den 12mm kortare så det voila var en *helt ny låda* Man ändrade även lagringen lite i lådorna. Synkringarna strulade runt 1992 enstaka 1993, 99% som nu lydde sin inkallelse fick det åtgärdat gratis så även en 1992 års modell är riskfri idag. Lådans konstruktion är samma upp till år 2001/2002 nångång där nu splinsen skiljer lite och några andra minimodifieringar såsom att hastighetsmätarläsningen försvann från slutväxeln i slutet av 1995 och kopplades på ABS systemet istället, några av modifieringarna i övrigt är att synkringarna fick bättre passning så att dom inte skallrar (runt 00), dock kommer det när lådan börjar bli äldre trots allt. Samt att inschimsningen på slutväxeln var gjort i plast upp till 95 eller nåt och sen i metall. Nåt som inte spelar roll överhuvudtaget förräns möjligen efter 30k mil. Lådorna är lika struliga eller ickestruliga som alla andra lådor när dom gått runt 25k mil och uppåt. Med andra ord lite bullriga, lite glappa och kanske inte perfekta i växlingarna. Som vanligt oavsett bil så gäller de hur bilen är körd tidigare i livet..
av elanen
Tack det var bra information Pettsson. Tack Gunnar.
av Jwinkler
hmm jaa 850 har väldigt känsligt abs system enligt mig, byter abs styrenheter var och varrannan vecka..

länkarna bak rostar sönder, med följd slitna däck och ibland även kass vägegenskap
om du inte upptäcker det i tid.

som ovanstående sa så är/var lådorna problemfyllda.

packboxen vid motor/låda har en tendens och ryka så fort de blir lite kletigt i vevhusventilationen (som de i princip blir på dom flesta) men de beror oftast på slarvig skötsel.

är väll det ja kommer på för tillfället.

good luck
av *pettson*
Jwinkler skrev:hmm jaa 850 har väldigt känsligt abs system enligt mig, byter abs styrenheter var och varrannan vecka..

länkarna bak rostar sönder, med följd slitna däck och ibland även kass vägegenskap
om du inte upptäcker det i tid.

som ovanstående sa så är/var lådorna problemfyllda.

packboxen vid motor/låda har en tendens och ryka så fort de blir lite kletigt i vevhusventilationen (som de i princip blir på dom flesta) men de beror oftast på slarvig skötsel.

är väll det ja kommer på för tillfället.

good luck
ABs styrenheterna är från och med år 1996 då volvo valt att använda underleverantörer som inte är utbildade i lödning. Troligen samma skitleverantör som på bränslereläet alla årsmodeller. Där är det också lödfel lödfel lödfel. Naturligtvis är dom enkla att åtgärda hemma, trist men sant, både ABS systemet och bränslereläet. Dock sker det inte på varje bil inte ens varannan.
Länkarna bak är i aluminium och rostar inte bort utan ärgar bort av vårt kära vägsalt. Nånting som inte borde ske, men eftersom bilprovningen inte säger nånting och volvo service inte heller påpekar nånting förräns det är lövtunt eller redan har brustit så får folk problem. Dock sker inte detta förräns drygt vart 20.000 mil.. En ny sats kostar drygt 350kronor för bägge sidorna.
Packboxar motor/låda. Fabrikationsfel av volvo själva med dåliga materialval, nya tätningarna är filtförsedda för att skydda tätningsytan ifrån angrepp utifrån. När dom är bytta förblir dom täta.. Har inget med vevhusventen att göra. Packboxarna vid kamaxlarna hoppar ur först på 99% som fått stopp i vevhusventen.
av Mackansglt
Att motorelektronik lampan är tänd på var och varannan bil, verkar det ibland när man läser inläggen. Kan som sagt vara snudd på 100 olika anledningar varför den är tänd. Min lyser också pga. strul med något med luftpumpen.
av *pettson*
Lasse81 skrev:Vad är det för länkarmar i bakvagnen som ärgar upp?
Låter obehagligt...
Bakvagnen består av två liggande trianglar. Dom två trianglarna hålls samman med varandra av två fästen. Dom två fästena är gjorda i aluminium. Dom sitter lite dumt till, dock är dom relativt lätta att byta i tid om nu nån nånsin förutom privatpersoner som bryr sej kikade..
Men som sagt det tar många år innan det händer och resultatet är inte att man far av vägen eller nåt. Däremot är det så att TOE är ställbart bak, detta eftersom dom två trianglarna bildar en halvstel axel med styrförmåga. När inte fästena är bra så hamnar toe fel. Dock så går det utmärkt att byta dom låååångt innan dess.

Har vid flera tillfällen under åren st&[…]

Hej har ett fel på min volvo v70n 2007, 2.4 […]

Har just byttat på min..1400kr, köbte f[…]

I Vida så kan jag nollställa adaptionen[…]