Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#220795
Det är så att det satt på extraljus på bilen när jag köpte den och det verkar vara Volvo's monteringssats som används, även deras kablage.
Nu är jag på G att xenonkonvertera extraljusen och detta gör ju att det blir lite högre startström och behöver ändra avsäkingen (troligen).

Är det någon som vet om Volvo's kablage är avsäkrat någonstans? Var isåfall? För jag verkar inte hitta något.
När jag försökt följa kablarna så verkar det bara gå in under instrumentpanelen och kontaktstycket sitter i dem stora kontaktdosorna där... Ingen säkring... Konstigt?

Frågorna gäller en Volvo V70 1998.

//Kensy
Användarvisningsbild
av CarMan
#220798
är det volvos orginal så är den avsäkrad, mins inte var.
det går en späning till lamporna tror de rör sig om 10 000 volt, dock är det bara 12 volt till styrenheten. strömmen är inte heller den för hög
#220808
Får försöka leta hårdare för allt borde vara avsäkrat.
Fick öka från 15A till 20A för att xenonkonvertera helljuset men det kan väl inte mer än att brinna upp eller att någon säkring går någonstans om man chansar =)

Edit:

Tittade i tillbehörskatalogen och hittade "ledningsmattan". Det ingår inte någon säkring... Bara kablage med relä.
På kabeln så går ett kontaktstycke till extraljusknappen(på/av), ett annat kontaktstycke till elcentralen och vidare till ett kontaktstycke i motorrummet.
Nu undrar jag verkligen vilken säkring som extraljusen är avsäkrade på...

Är det "riskfritt" att strunta i detta och xenonkonvertera mina 3st 100W halogen extraljus till xenon?

Edit2:

Hittade ett relä i källaren som är på 30A. Vad sägs om att köra 2st extraljus med xenon på ett relä och det 3e med bilens orginalkablar eller tvärt om... Det borde ju iaf fungera?
#220880
timebandit skrev:
Edit2:

Hittade ett relä i källaren som är på 30A. Vad sägs om att köra 2st extraljus med xenon på ett relä och det 3e med bilens orginalkablar eller tvärt om... Det borde ju iaf fungera?
Om man tänker efter lite så borde det ju funka hur bra som helst med original. Antingen så kommer du ju köpa 55 eller 35 watts xenon och du har rally lamperna i nu, alltså 300W och med xenon får du ju en lägre watt förbrukning. Vet inte om den har en hög peak när den startas upp men isf får du ju bara säkra av lite högre i och med att ström peaken är så pass kort så blir det ju ingen fara med värme i kablarna. min teori på det hela kan va helt ute och cykla ursäktar om jag har fel men tanken kan ju va bra iaf...
#220978
Om det sitter 3*100W idag så får du ju en strömförbrukning på 25A ((3*100) / 12). Troligtvis är det avsäkrat med 30A för att ha lite marginal. Med 3 st xenonlampor på 35W fås en strömförbrukning på 8,75A ((3*35)/12). Det är ungefär en 1/3 av nuvarande strömförbrukning.

Men till xenonljusen sitter det ju en transformator som gör om 12V till 10000V (vet inte den exakta spänningen, någon får gärna rätta mig). Men att transformatorn kräver 17A för att omvandla spänningen tror jag inte på.

Så jag tror inte att du behöver byta säkring till en större.
#221126
Tack för era svar.
Mailade firman jag köpte xenonkiten av och varje ballast drar 8A vid uppstart och under drift sedan runt 4A. Det blir alltså ca 24A vid uppstart och 12A under drift.
Jag gjorde så att jag installerade ett relä och det verkar fungera klockrent. 2 av 3 är nu installerade, den 3e kräver lite mer tanke bakom för att lösa...
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]