Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jyren
Hej..

Kollat lite på några olika s70 glt som jag är lite sugen på. Finns ju med två olika motoralternativ, 165 och 170 hk..är det inte samma motor med olika rening bara?? nån som vet om den ena eller andra är att föredra??

Tar tacksamt emot övriga tips och tänkvärd saker vid ett s70 köp..
av jyren
JO jag har sökt runt lite men tyckte inte jag hittade så mycket, och tänkte att på det här forumet så finns det säkert folk som vet det på sina fem fingrar och tycker att det är kul att hjälpa till :)..
av tomme
ett litet tips är att satsa på lättrycksturbon 2,5T då har du fartresurser om du känner att du behöver, den går dessutom att köra rätt så snålt om man vill! min V70AWD med den motorn går på 0,7-0,8 landsväg om man är försiktig med gasen! kan tänka mig att en S70 utan fyrhjulsdrift kan gå rätt så snålt om man vill!
av jyren
vet du hur en awd som gått runt 25000 mil håller..hör lite rykten om att dom brukar slita drivknutar eller var det var??..annars vore en xc 70 en kanon bil...hade en bekant som fick lämna in den för att den var dålig och det var inte billigt :(..
av tomme
jyren skrev:vet du hur en awd som gått runt 25000 mil håller..hör lite rykten om att dom brukar slita drivknutar eller var det var??..annars vore en xc 70 en kanon bil...hade en bekant som fick lämna in den för att den var dålig och det var inte billigt :(..
en del har problem med fyrhjulsdriften, känner inte till några speciella problem med drivknutar. min har snart gått 23000 utan några större problem, bytt lite slitsaker som tex styrleder, "klapperstagen" och undre bärarmar fram.
kan intyga att det är en skitbra vinterbil! nästa bil jag köper blir också en awd!
av borstarmicke
Varför begränsa dig till köpråden för S70, förutom karosspartiet bakom c-stolparna så är delar den ju i stort sett allt med V70:n.

Mitt tips är att köpa en fräsch 2.5T (pigg o tacksam att trimma om så önskas) av -98 års modell för att slippa oundvikliga problem med gasspjället, välj manuell låda om du köper långmilare, annars se till att spola/serva automatlådan.

Tråkiga dyra problem på äldre bilar är ju annars div strul med ac-anläggningen, ( kompressorn, evapuratorn, kondensorn), problem med abs-systemet ( hjulgivare, kuggkransar, styrenhet), lambdasonder, luftmängdmätare, turboaggregat mm

Tyvärr kostar ju många verkstadsreparationer på gamla 70-serien lika mkt som på en 7-8 år nyare V70N...finns väl mer billiga delar till 1:a generationen om man kan fixa själv iofs.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]