Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wattwotyes
Hej, jag har en Volvo 855 SE 144hästars, den dricker olja, eventuellt är det packboxen på utgående axeln.
jag har ägt bilen sen den var ny, och packboxen har blivit bytt på verkstad för länge sedan , när den började dricka olja förra gången .bilen har gått 36000mil.

Jag köpte mig en ny motor, som jag tänkte skulle dit istället för den gamla, MEN, jag får information, av mekaniker, att bilens dator kan komma att vägra samarbeta med den nya motorn, då den inte kommer känna igen den nya motorn. Stämmer detta påstående. Motor jag funderar på att stoppa i är en likadan som den jag har i bilen just nu alltså en 2,5liters 144hästars 10ventilers motor.

Tacksam för svar
av Wattwotyes
vad händer annars?

Hur kan datorn känna igen metall? :wink:
eller vad är det den kommer känna igen?
Skulle det funka att byta om man byter färre delar åt gången så daton kan vänja sig vid förändringen

vad är isåfall minst bra att man byter
av olagutt
det händer inte inte mycket men bilen vill inte gå bra ecu är programärt till varje motor kan vara för det är import export men det enda är att prova var en på jobbet som provade ock det gick inte fick inte starta en gång,jag har jobbat på lin med hjullaster och själv om det va samme motor och samme utrustning måste varje maskin programres ock programmet kom från sjövde där motorene blir gjorde ,annars går det säkert att åka till volvo när motoren är inne ock få dom att lägga in nytt styr program
Användarvisningsbild
av Brainy
Vågar du vad?
• Om du behöver hjälp med något så försök att skriva en relevant rubrik, så att man direkt kan se om man kan hjälpa till eller inte.
/Anders
av *pettson*
Wattwotyes skrev:Hej, jag har en Volvo 855 SE 144hästars, den dricker olja, eventuellt är det packboxen på utgående axeln.
jag har ägt bilen sen den var ny, och packboxen har blivit bytt på verkstad för länge sedan , när den började dricka olja förra gången .bilen har gått 36000mil.

Jag köpte mig en ny motor, som jag tänkte skulle dit istället för den gamla, MEN, jag får information, av mekaniker, att bilens dator kan komma att vägra samarbeta med den nya motorn, då den inte kommer känna igen den nya motorn. Stämmer detta påstående. Motor jag funderar på att stoppa i är en likadan som den jag har i bilen just nu alltså en 2,5liters 144hästars 10ventilers motor.

Tacksam för svar
Om motorn är exakt likadan så byt bara. Det lilla som skiljer mellan en sliten och en ny tar styrdonet hand om. Det kalla adaption. Ett tips dock är att byta både katalysator och lambdasond samtidigt. Inte för att det är ett måste utan för att när man får in en ny fräsh maskin så vill man att den ska gå så lätt och rent som möjligt.
av Wattwotyes
Got u. mr Brain. Jag ser att den överskriften inte säger speciellt mycket, och det är väl ingen ide att redigera den i efterskott. Om det ens går. Men tack för kommentarerna.

Kan man få ett förtydligande , har jag fattat er rätt så startar bilen efter ett motorbyte, men går dåligt och anpassar sig allteftersom och går till slut bra

ELLER

det finns en chans att det inte kommer funka att göra motorbytet, har man tur startar den , men i de allraflesta fall sk it er det sig.

ELLER

Byt motor och starta den , kör upp till Volvoverkstan och programmera styrboxen så att motorn går friskt

vilket påstående ovan är mest sant???

Mvh Kennet
av *pettson*
Wattwotyes skrev:Got u. mr Brain. Jag ser att den överskriften inte säger speciellt mycket, och det är väl ingen ide att redigera den i efterskott. Om det ens går. Men tack för kommentarerna.

Kan man få ett förtydligande , har jag fattat er rätt så startar bilen efter ett motorbyte, men går dåligt och anpassar sig allteftersom och går till slut bra

ELLER

det finns en chans att det inte kommer funka att göra motorbytet, har man tur startar den , men i de allraflesta fall sk it er det sig.

ELLER

Byt motor och starta den , kör upp till Volvoverkstan och programmera styrboxen så att motorn går friskt

vilket påstående ovan är mest sant???

Mvh Kennet
Du ska få ett jättetydligt svar..
OM motorn du monterar motsvarar den gamla. Dock i nyskick så montera den, montera all din gamla elektronik på den och glöm allt annat. Motorn kommer att gå som en klocka.
av Wattwotyes
Tack för infon, jag har just påbörjat motorbytet nu. Har fått låna ett hörn på en verkstad och den lösa motorn står där nu, plockade bort kopplingspaketet och konstaterade att resten av motorn var i ett otroligt gott skick , men bestämde mig ändå för kamremsbyte för säkerhetsskull , eftersom den stått länge orörd motorn.

Jag beställde denna Volvo 855 NY i juni 1995, den är solid svart med mörkgrått helskinn och har ganska lagom utr. som ecc, träpaneler uppe och nere samt knopp, elvärme i bak soffan, larm med fjärr, R-front och titan fälgar o.s.v Jag passade även på att 3 dagar innan leverans frakta bilen till en lackeringsverkstad där den vattenslipades ner och klarlackades

Just att jag beställt den NY och att det var den första bilen jag beställde som helt ny bil, är ju kuriosan kring varför jag orkar bry mig om att hålla den i livet.

Den har vid ett tillfälle (några år sedan) varit inlöst av försäkringsbolag vid ett stöldförsök/inbrott och då vart den saboterad med avklippta kablar i motorrummet , urplockade styrdon, reläer. trasigt rattlås och allmänt sabotage lite överallt och hål i golvet efter en domkraft. de fick med sig fälgarna och stereon , men bilen hade de inte lyckats starta (puh) Polisen plockade några dagar senare en kille som hade stereon (stöldmärkt) tillsammans med annat stöldgods från diverse olika ställen/byggarbetsplatser...
Jag sa till försäkringsbolaget då,att det fanns tillräckligt mycket liv kvar i denna bil, och tyckte det skulle vara synd att skrota den redan, så jag fick köpa loss den från dem.

Det blir nu en 10ventilers 2,5 gle-motor med 139kuggars rem som åker i min 855 -95. Mätarställning idag på bil är 2mil innan den slår om till 36000mil och den rullar och går fortfarande men det känns som om det är dags nu för et motorbyte då den gamla motorn är lite törstig på olja. (det är 1,7mil till verkstaden, så fullt 36000mil kommer inte den gamla motorn fylla) Den nya motorn har inte gått nånting (80 mil), utan är plockad ur en manuell bil som byggdes om till banbil utav SAM, lameller, svänghjul och tryckplatta var som nytt nu när jag monterade bort dem, lamellerna har alla sina tvär ränder-kvar, svänghjulet är helt stål-färgat och har inte minsta tendens till blånad. Antagligen kommer jag byta till en nyare aut-låda än den som sitter i idag med sina 36000 mil och endast ett oljebyte, (då jag en gång för länge sedan sa till extra på volvo, för att få det gjort)

Och sen hoppas jag att den ska gå nästan lika långt en gång till.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]