Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#217812
Hej!

Har en 855 -97 med ECC. Har kollat felkoder hos Bilia, men inget syns :???: .
Spjällen till utblåsen vid golven orkar inte öppna om fläkten går, varken på förar-
eller passagerarsidan. Enda sättet att få luft vid golven är genom att:
1. Stäng fläkten.
2. Vrid "fördelarratten" så att det mesta av luftflödet ska styras till vindrutan och/eller händerna.
3. Vrid "fördelarratten" så att, säg minst 50% av luftflödet ska styras till golven.
(Nu är golv-spjällen ställda så att ingen styrka på luftflödet kan påverka dem).
5. Starta fläkten till valfri styrka och det blåser fint på golven :).
Men, så fort man styr om luftflödet till vindrutan och/eller händerna, så kan man
sedan inte återfå blåset till golven utan att utföra proceduren ovan.

Vad kan detta bero på? Vet inte vart jag ska börja felsöka riktigt...
Senast redigerad av 6 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
#217877
Kan det möjligen vara så att spjällens elmotorer behöver en hälsokur (rotor och/eller kol)?
Hörde något om det på nordicaudi, men det gällde förstås Audi och inte Volvo ;). Men det
kanske är samma princip? Hur svårt är det att demontera elmotorn och plocka isär den och
rengöra? Och, vilken spänning ska de ha om man vill provköra utanför bilen efter rengöring?
#218210
Ta bort handskfacket. Innanför till vänster där inne sitter spjällmotorn för golv/def. Ta bort den med. Den har en fyrkantig axel som sticker in i ett fyrkantigt hål i spjällaxeln som är av plast. Kolla om den är sprucken. Det brukar gå bra att lösa med en slangklämma i så fall. Typ ABA mini, 11mm(?)

Det här har hänt på äldre 850 iaf, jag tror att det är samma konstruktion på en 97'a...
#218226
Sparkz skrev:Ta bort handskfacket. Innanför till vänster där inne sitter spjällmotorn för golv/def. Ta bort den med. Den har en fyrkantig axel som sticker in i ett fyrkantigt hål i spjällaxeln som är av plast. Kolla om den är sprucken. Det brukar gå bra att lösa med en slangklämma i så fall. Typ ABA mini, 11mm(?)

Det här har hänt på äldre 850 iaf, jag tror att det är samma konstruktion på en 97'a...
ja, detta hände min förra sommaren! Fixade de me ett litet buntband och superlim, trångt är de men de gick iaf!
#218381
Spjällaxeln till golv/defroster är hel vad jag kan se och känna, och den
roterar fint med lätt handkraft.

Spjällmotorn till golv/defroster har jag alltså plockat loss, och isär :roll:.
Samt att jag först plockade loss fel spjällmotor, den till förarsidans
temperatur. Så, nu har jag plötsligt helt nya problem när jag satt
tillbaks allt :???:... Panelen blinkar att något är fel, och det händer
inget alls när man vrider på "fördelarratten", så nu funkar inte ens
proceduren i mitt första inlägg ??:-/. Det riktigt dumma är nu också
att jag inte kan självdiagnostisera styrenheten själv eftersom bilen
är modellår -97 med diagnoskontakten inne i bilen. Och om jag förstått
rätt, så kan jag heller inte kalibrera själv. Så jag måste helt enkelt in
till verkstan, eller???

Mvh.
#218386
ja det måste ju kalibreras, men du skule ju så klart ha skiftat mellan 2 motorer (o hoppas på att du kunnat provköra utan att nån går i bottan på grund av fel kalibrering)
#218565
Vilken spänning vill jag väldigt gärna få reda på.
Om ingen vet, finns det något knep som jag kan
använda för att ta reda på det?

Och en fundering till: Måste jag ha en spjällmotor
av samma årsmodell som min bil -97, eller funkar
det med tidigare årsmodeller?

PS. Cirka 500kr ska Bilia ha för en omkalibrering. DS.

Mvh.
#218617
Hej igen!

Jag var ute nu och kollade igenom allt en sista gång,
och det är precis som Sparkz och Ketto tipsade om...
Spjällaxeln ÄR sprucken :-O). Så jag tackar för tipset!!!

Då behöver jag BARA åka till Bilia och kalibrera, känns lite surt,
men jag har ju lärt mig något tills nästa gång :wink:. Och hoppas
att spjällmotorn trots allt är felfri ;-// .

En sista ( :?: ) fundering bara, den första spjällmotorn som jag tog loss,
den på förarsidan med kuggsegment... Motorn har gått till något slags
ändläge och hamnar liksom "out of range" för att alls kunna greppa
in i spjällaxelns kuggar när jag monterar den (oavsett läge på spjället med
handkraft).
Hur funkar det vid kalibreringen, körs motorn runt tills dess kuggarna
får grepp med spjällaxelns kuggar? Är lite orolig att detta ev vållar extra
jobb hos Bilia (=onödigt dyrt).

Mvh.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]