Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag var i färd med att byta vänster bak bromsok och för att göra detta så måste man montera av själva bromsröret från det gamla oket.

Först så oljade vi in anslutningen och sen började vi med fast nyckel(storlek 11) och efter 1 timmes jobb så hade endast lyckats få en något rund mutter på anslutningen. Vi provade även en skysterbar nyckel och tillockmed att modifiera en fast 10a för att få av den. Slutligen provade vi värma med en värmepistol men inget har fungerat!?

Ett alternativ är att byta lednings biten som går från oket och upp en bit mot förarplatsen, men tyvärr verkar det även vara en mässings mutter här som sitter stenhårt.

Jag är tacksam för alla tips.
När jag bytte bromsslangar fram (båda sidor) så lyckades jag endast få loss muttern från oket normal väg på höger fram (rörtång), vänster fram var helt omöjligt. Fick kapa röret och kona om det.

//Matthew
Matthew skrev:När jag bytte bromsslangar fram (båda sidor) så lyckades jag endast få loss muttern från oket normal väg på höger fram (rörtång), vänster fram var helt omöjligt. Fick kapa röret och kona om det.

//Matthew
Man kommer tyvärr inte till med rörtång på bakoken. Kan man kapa röret och sätta på en ny anslutning(mutter) kanske?
Du måste värma, det ska vara rött. induktionsvärmare eller gas svetts kan få upp rät tempratur.

men just nu gissar jag på att nippeln är rätt sliten, så du kanske får kapa nära nippeln & göra en ny på samma rör (fippla lite med röret så räcker det endå)
CarMan skrev:Du måste värma, det ska vara rött. induktionsvärmare eller gas svetts kan få upp rät tempratur.

men just nu gissar jag på att nippeln är rätt sliten, så du kanske får kapa nära nippeln & göra en ny på samma rör (fippla lite med röret så räcker det endå)
Vad jag förstår så kokar bromsvädskan vid ca 250 grader, därför vågade vi inte värma för mycket, ska det värmas upp så pass att det blir rött så är frågan om man inte måste tömma ut bromsvädskan först? Hur är det med messing, håller det för sådana temperaturer?

Ja nippeln är typ helt rund nu så det blir svårt att få av den på det vanliga viset. Ett alternativ är att klippa av röret dels vid nippeln med även inne vid hållaren och sen ta av muttrarna med redig hylsa, sen är det ju bara till att sätta på ett nytt rör med nya muttrar.

Men ditt vis låter enklare, frågan e vadför verktyg man behöver för att kona om och sätta ny mutter?
ja vist kockar bromsvätskan. men du ska ju ändå lufta systemet, så den byts ju i det aktuella området.

det kanske inte behöver vara illrött på hela området, men värm regält & sen någre regäla slag i närheten.

men nu får du ju kapa o byte nipel
Ge oket några rejäla slag på "knölen" runt nippeln. Ordentligt, det ska synas att du har varit där med en hammare. Du ska ju ändå byta det...
Hej!

Jag har samma problem upptäckte jag idag. Förutom att jag har visionen om att renovera oken bak.

Jag tänkte rusta mig med delar innan jag slaktar bromsrör etc så jag undrar vad är det för dimensioner på bromsrör och sedemera nippeln som fäster bromsröret i oket?

Någon?

Tack på förhand

// Percy
En annan fråga är ju så klart hur man får av bromsröret utan att skada det i onödan? Klipper man av det med tång så plattas det till och sågar man av det så hamnar det kanske massa spån i bromsvädskan.

Min har blivit värre senaste dagarna. Den h&a[…]

XC70 2011 D5 Min rem gick av för någ[…]

OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]