Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av liebscher
Hej!

Har en fundering angående min AC.(V70 2.4 classic -00)
Idag slutade den funka och pumpen slår bara till och från med kort intervall, ingen kyla kommer. Jag antar att detta tyder på dåligt med
kylmedia/för lågt tryck. Det konstiga är att jag har tyckt att den funkat klockrent tills i idag. Har fått för mig att detta fel brukar komma efter en gradvis försämring av kyleffekten. Eller?
Bilen har ända sedan jag köpte den (4 mån. sen) haft ett svagt väsande ljud från AC'n när man kört med kyla på. Framförallt har man hört detta efter man slagit av motorn, ett väsande ljud som sakta avtar, ungefär som ett tryck som går ur. Ljudet har hörts både inne i och utanför bilen. Är detta normalt? Om inte, vad kan det vara?
Tycker inte det brukar låta så om bilar med AC/ECC, Har dock ingen annan V70 att jämföra med.

Tacksam för svar.
Mvh.
Jesper
Användarvisningsbild
av ketto
De är nog dåligt me kylmedel! Därför den slår till/från me korta intervaller!
Åk till en AC-firma och provtryck systemet! Dom flesta har gratis provtryckning! Ska va spårmedel i så ser dom om de är nån läcka nånstans! Har du ingen läcka,ja,då är de bara att fylla på nytt!

Har dåligt ja me så ja ska ta de nog vid löning nästa vecka och kolla upp systemet!
Mitt väsnas oxå och har inte heller nån bil att jämföra me! Men ja tror de är normalt eftersom trycket försvinner som du säger efter ett tag!
av andezon
ketto skrev:De är nog dåligt me kylmedel! Därför den slår till/från me korta intervaller!
Åk till en AC-firma och provtryck systemet! Dom flesta har gratis provtryckning! Ska va spårmedel i så ser dom om de är nån läcka nånstans! Har du ingen läcka,ja,då är de bara att fylla på nytt!

Har dåligt ja me så ja ska ta de nog vid löning nästa vecka och kolla upp systemet!
Mitt väsnas oxå och har inte heller nån bil att jämföra me! Men ja tror de är normalt eftersom trycket försvinner som du säger efter ett tag!
Gasen kan inte ta slut utan läckage! det är ett slutet system. Har ni någon gång hört talas om någon som fyllt på gas i sitt kylskåp??? det är exakt samma konstruktion.
av liebscher
Det var lite dit jag ville komma. därav funderingen om det väsande ljudet.

Jesper
Användarvisningsbild
av ketto
andezon skrev:
ketto skrev:De är nog dåligt me kylmedel! Därför den slår till/från me korta intervaller!

Gasen kan inte ta slut utan läckage! det är ett slutet system. Har ni någon gång hört talas om någon som fyllt på gas i sitt kylskåp??? det är exakt samma konstruktion.
Även om de är ett slutet system så tar gasen förr eller senare slut ändå även om de är tätt! Slangarna "andas" om man säger så!
Användarvisningsbild
av CarMan
ketto skrev:
andezon skrev:

Även om de är ett slutet system så tar gasen förr eller senare slut ändå även om de är tätt! Slangarna "andas" om man säger så!
rent teoretiskt så kan gasen andas igenom slangerna, men jag tycker inte vi räknar med den parametern, då det skulle ta 30 år innan det vart för lite gas i systemet.
därimot så utsätts ett sånthär system i en bil för många olika extrema saker som gör att det kan bli nån lite läcka ibland.
på just din bil så brukar slangen mellan kompressor & kondensor ge sig, men du kan ju också fått ett stenskott i kondensorn (matrialet i kondensorn är 0,3mm tjockt)

pysljudet är normalt, jag vet inte varifrån det kommer, men det kan vara gasen som utjämnar trycken mellan hög & lågtryckssidan
av andezon
Sluta löjla er nu, har fan aldrig varit med om någon bil där gasen är slut som det inte läcker på, om någon påstår det så hittar de inte felet!
Användarvisningsbild
av ketto
andezon skrev:Sluta löjla er nu, har fan aldrig varit med om någon bil där gasen är slut som det inte läcker på, om någon påstår det så hittar de inte felet!
Min plastfarsa fyllde på gas inte för länge sen,dom körde spårmedel i systemet men hittade inga läckage! Märkligt!
av Berggren
i vissa fall så läcker ac:n i anslutningen längst ner på batterisidan... där sitter en oring som kan börja läcka lite, dock kan den senare självtäta. där försvinner gasen och det syns inte förrän efter nåt år eller 2 att det har läckt där... först då sipprar spårmedlet ut....
testa byt den innan du fyller.. är ju värt det.. bara en oring och hur smidigt som helst o byta
Användarvisningsbild
av CarMan
ketto skrev:
andezon skrev:Sluta löjla er nu, har fan aldrig varit med om någon bil där gasen är slut som det inte läcker på, om någon påstår det så hittar de inte felet!
Min plastfarsa fyllde på gas inte för länge sen,dom körde spårmedel i systemet men hittade inga läckage! Märkligt!
att inte hitta legaget är inte amma sak som att det inte finns !!!

det är ofta svårt at hitta ac lakagen i bilar.

Har du flyttat över spridarna från gam[…]

Nordic Plus vs Ultra

Headup display, harman kardon, massage funktion so[…]

Håller på att byta drivaxel på h[…]

Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]