Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av coldhand
När jag kör sakta på t.ex 1:an så klickar det från framvagnen, likadant om jag bromsar in lätt och länge klicket ökar i takt med hur mycket jag trycker på bromsen, sen ofta när jag svänger höger ut på en väg eller liknande i låg hastighet låter det som att anti-spin går i och låter samtidigt som bromspedalen blir styv och det är precis som ett kugghjul bakom bromspedalen som snurrar mot den, avhjälps med att jag trycker lätt på pedalen så försvinner det, vet att jag har en sprucken abs-ring och en som är dålig, kan det bero på det eller finns det nåt annat?
Får inga felkoder så någon givare är det kanske inte fel på..

Tacksam för svar :)
av *pettson*
coldhand skrev:När jag kör sakta på t.ex 1:an så klickar det från framvagnen, likadant om jag bromsar in lätt och länge klicket ökar i takt med hur mycket jag trycker på bromsen, sen ofta när jag svänger höger ut på en väg eller liknande i låg hastighet låter det som att anti-spin går i och låter samtidigt som bromspedalen blir styv och det är precis som ett kugghjul bakom bromspedalen som snurrar mot den, avhjälps med att jag trycker lätt på pedalen så försvinner det, vet att jag har en sprucken abs-ring och en som är dålig, kan det bero på det eller finns det nåt annat?

Felet är din spruckna ABS ring. Ditt ABS system tror att ena hjulet står stilla och därmed så går systemet i för att avhjälpa detta.
ÅTGÄRDA DETTA SNARAST. Att komma ihåg..: En ny kuggring kostar runt 400kr och den ska limmas på plats. En ny knut kostar 699kr på biltema och den är då splitt ny med ny krans och ny damask.
Användarvisningsbild
av coldhand
*pettson* skrev:
coldhand skrev:När jag kör sakta på t.ex 1:an så klickar det från framvagnen, likadant om jag bromsar in lätt och länge klicket ökar i takt med hur mycket jag trycker på bromsen, sen ofta när jag svänger höger ut på en väg eller liknande i låg hastighet låter det som att anti-spin går i och låter samtidigt som bromspedalen blir styv och det är precis som ett kugghjul bakom bromspedalen som snurrar mot den, avhjälps med att jag trycker lätt på pedalen så försvinner det, vet att jag har en sprucken abs-ring och en som är dålig, kan det bero på det eller finns det nåt annat?

Felet är din spruckna ABS ring. Ditt ABS system tror att ena hjulet står stilla och därmed så går systemet i för att avhjälpa detta.
ÅTGÄRDA DETTA SNARAST. Att komma ihåg..: En ny kuggring kostar runt 400kr och den ska limmas på plats. En ny knut kostar 699kr på biltema och den är då splitt ny med ny krans och ny damask.
Okej, tack.. har kört såhär rätt länge, dom konstaterade på bilverkstaden här i våras att den var sprucken men "det går att leva med".. lämnar ju aldrig bilen där mer kan jag säga.. Misstänker att knuten någon av dom är kass med då det knakar vid fullt rattutslag åt vänster tror jag, kanske lättast att köpa ny knut då på biltema eftersom det kanske är den som knakar!? =)
Användarvisningsbild
av coldhand
Hexenhammer skrev:Det kan ju vara skönt att få detta fixat. Hade så på min gamla 850 GLT.
Bilen bromsade lite av sig självt och lät så förbannat till och från. Inte allt
för roligt. Men det är rätt billigt att fixa, så jag rekommenderar dig att göra det.
Okej, jo skall åtgärda detta innan besiktning som är den 25:e.. Dock bromsar inte min bil av sig själv bara att bromsen blir helt cp om man sväger in sakta och ska parkera, surrar högljutt och pedalen blir styv och skallrig, bromsar man så stannar bilen med ett ryck hehe :D
av *pettson*
coldhand skrev:
Hexenhammer skrev:Det kan ju vara skönt att få detta fixat. Hade så på min gamla 850 GLT.
för roligt. Men det är rätt billigt att fixa, så jag rekommenderar dig att göra det.
Okej, jo skall åtgärda detta innan besiktning som är den 25:e.. Dock bromsar inte min bil av sig själv bara att bromsen blir helt cp om man sväger in sakta och ska parkera, surrar högljutt och pedalen blir styv och skallrig, bromsar man så stannar bilen med ett ryck hehe :D
Notera att knaket är troligen styrstoppet som ska smörjas.
Användarvisningsbild
av coldhand
*pettson* skrev:
coldhand skrev:
Notera att knaket är troligen styrstoppet som ska smörjas.
och den sticker ut från spindeln? väl.. smörjas med nåt kopparfett?

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]