Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EFI93
Anliggningsvärmaren på min 850 har gett upp. Är det någon som har monterat en slangvärmare för att få bättre effekt.
Är intresserad av tips i ämnet då jag inte tror den befintliga värmaren ger någon större effekt.
av *pettson*
Tomas88 skrev:Insticksvärmare (tror jag det heter) ger nog bättre effekt men en slangvärmare är ju enklare att montera.
problemet med vitblockare är ju avsaknaden av frostbrickor där man skulle kunnat sticka in en doppvärmare. :-)-)
Tyvärr är endast blockvärmare och slangvärmare alternativen. Men jag anser att man gör generalfel på blockvärmarna. För inte en enda blockvärmare jag demonterat har haft nån värmeledande pasta emellan blockvärmaren och blocket. Ytan på blocket är så grov att det är inte många procent värme som går över.
Det är lika idiotiskt som att försöka löda utan att ha förtennat lödspetsen först. Man kan värma i evighet utan att det nånsin gör nån nytta.
Bättre demontera blockvärmaren och fylla på med en bra värmeledande pasta bakom och sen återmontera den så att den gör nytta. Det är ju när värme inte överförs som den blir överhettad och går hädan.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vadär skillnaden på en blockvärmare och doppvärmare? Är det så att man bara värmer på motorblocket med en blockvärmare? (Låter värdelöst). Och en doppvärmare sätts då så att den värmer upp kylarvätskan?

Är doppvärmare och insticksvärmare samma sak?
Användarvisningsbild
av yel_low
på D5 motorerna sitter en slangvärmare nere vid olje/vatten värmeväxlaren(oljekylaren), vilket gör att motorvärmaren värmer både motoroljan och vattnet.

anliggningsvärmarna har funkat riktigt bra, förutsatt att dom är korekt monterade med pasta o.s.v..

blockvärmare är oftast en värmare som sitter i en befintlig frostplugg.

om man värmer motorn på ett ställe så blir andra ändan av motorn varm oxå, men det kan ta ett tag, har att göra med att det cirkulerar vattnet lite när det värms upp.

effektivast är en värmare som sitter monterad så att den värmer oljan i första hand. då det är oljan som som är den kritiska punkten vid en kallstart.

bara för att en motor stått i motorvärmare i 3timmar är inte oljan varm, speciellt inte på en bil med kontaktvärmare just under grenröret.

på Volvo vitblockare så sitter värmaren klämt mot blocket, relativt högt upp. vilket funkar men är inte optimalt.

blockvärmare, insticksvärmare, doppvärmare.. kärt barn har många namn...
8)
av *pettson*
Tomas88 skrev:Vadär skillnaden på en blockvärmare och doppvärmare? Är det så att man bara värmer på motorblocket med en blockvärmare? (Låter värdelöst). Och en doppvärmare sätts då så att den värmer upp kylarvätskan?

Är doppvärmare och insticksvärmare samma sak?
jepp en blockvärmare är tryckt emot blocket.
En insticksvärmare är en doppvärmare. Dom sätts i första hand i en kylkanal för att värma vattnet.
En slangvärmare kan värma antingen vatten eller olja.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej. Tack för klart svar. Nu gällde ju inte tråden S40 men kan man använda doppvärmare på en sån, alltså har den några "frostbrickor"?
Min bil är en S40 2,0T -01
av *pettson*
Tomas88 skrev:Okej. Tack för klart svar. Nu gällde ju inte tråden S40 men kan man använda doppvärmare på en sån, alltså har den några "frostbrickor"?
Min bil är en S40 2,0T -01
nej..

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]