Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av George
Vilken olja rekommenderar ni till en v70 glt -99 som gått 10700mil?
Bilia rekommenderar Mobil1 helsyntetisk olja. Jag vill inte dumsnåla men den är hiskeligt dyr... Finns det likvärdiga alternativ som är billigare?
Vilken viskositet skall man ha? Jag vill kunna köra på samma olja sommar som vinter, jag tycker att det är lite väl ambitiöst (och dyrt) att byta olja efter årstid. Jag kör ca 1500 mil per år.

/George
av *pettson*
George skrev:Vilken olja rekommenderar ni till en v70 glt -99 som gått 10700mil?
Bilia rekommenderar Mobil1 helsyntetisk olja. Jag vill inte dumsnåla men den är hiskeligt dyr... Finns det likvärdiga alternativ som är billigare?
Vilken viskositet skall man ha? Jag vill kunna köra på samma olja sommar som vinter, jag tycker att det är lite väl ambitiöst (och dyrt) att byta olja efter årstid. Jag kör ca 1500 mil per år.

/George
ja du .. en helsyntet olja vill jag ändå rekommendera.. men jag håller på dej som vågar protestera mot dessa hutlösa priser för oljan...
Men å andra sidan så måste man inte betala dessa priser alls?..
Det finns en oljesort som heter AGROL. Den säljs på alla granngården ställen i hela landet..
Oljan kostar runt 58 kronor litern vid köp om 20 liter. Det är 5/40 Helsyntet och den har följande utmärkta klassningar.
naturligtvis så finns den ju som 4 liters och 1 liters..
då hamnar literpriset på runt 70-80 kronor istället..
Men gå ihop med en granne och köp en 20l dunk..?. det är BRA mycket billigare än just Mobil1 utan att sänka kvalitetstänkandet.. :wink:

AGROL SPECTRA

Helsyntetisk motorolja
Beskrivning: Agrol Spectra är en helsyntetisk motorolja som uppfyller de allra högsta kraven för bensin- och dieselmotorer i personbilar, med eller utan turbo.

Rekommendationer: Agrol Spectra rekommenderas till alla typer av personbilar, skåpbilar och lätta lastbilar utrustade med såväl bensin som dieselmotorer med eller utan turbo. Dess sammansättning gör den ytterst lämpad för användning vid både låga och höga temperaturer och när man vill ge motorn bästa möjliga livslängd.

Normer och tester: API SL/CF, SAE 5W-40, ACEA A3/B3/B4, VW 502.00/505.00, MB 229.1, BMW, Porsche.
Användarvisningsbild
av mrgrannie
Hej.

Jag har i egenskap av att vara sambo blivit "tvingad" att åka till GeKå's i Ullared några gånger. Där brukar jag köpa olja till bilarna. Mobile1 5:50 olja kostar 295:- för 4 liter.

//Henrik
av Svinhufvud
Jag köper en 20 litersdunk Mobil 1 för 1200:- det räcker ett tag!
Användarvisningsbild
av George
Var då?
av Svinhufvud
I Stadsforsen i Jämtland!
Fast det är 2 år sedan jag köpte sist!
av v70 2,5T - 99
mrgrannie skrev:Hej.

Jag har i egenskap av att vara sambo blivit "tvingad" att åka till GeKå's i Ullared några gånger. Där brukar jag köpa olja till bilarna. Mobile1 5:50 olja kostar 295:- för 4 liter.

//Henrik
samma här ......... fast jag köper Shell helix ultra 5W-40 ( ca 270:- / 4 lit)
funderade på 5W-50 , men anser att den är " onödigt tjock".......
behövs ju bara om lyftarna har börjat ticka lite
( om man inte byter lyftare då ) , alternativt kör lite vässat...
agrol , biltema........ nja , vad du vill , bara det uppfyller ACEA A2/A3 på en sugmotor.......... har du turbo : ACEA B3

men de flästa helsynteterna uppfyller ju volvos krav med råge idag...
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]