Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tias
Tjenare.

Jag undrar om man kan byta ut boxar på en
V70-99 2.5 SE 4-stegs aut. (144 hk)
till V70-99 2.5 GLT 4-stegs aut. (170 hk) rätt av bara, utan konstigheter? Går det att göra ens...

//Tias
Användarvisningsbild
av Ramon
Det borde funka fint, dock behöver antagligen mjukvaran bytas ut till en som är programmerad för V70-99 2.5 SE 4-stegs aut. (144 hk). Jag tror inte det är annat än just mjukvaran som skiljer dessa två styrboxar åt, likadan bilmodell, årgång, endast motorn som skiljer, så boxarna är nästintill garanterat likadana förutom som sagt mjukvaran. 144hk motorn kör ju inte med likadana inställningar som 170hk motorn, således tror jag du blir tvungen att byta/uppgradera mjukvaran.
Användarvisningsbild
av 2Much
Tias skrev:Tjenare.

Jag undrar om man kan byta ut boxar på en
V70-99 2.5 SE 4-stegs aut. (144 hk)
till V70-99 2.5 GLT 4-stegs aut. (170 hk) rätt av bara, utan konstigheter? Går det att göra ens...

//Tias
Som jag har förstått det så åtminstonde på 95-96 så hade 144hk motorn en kombinerad box för bränsle & tändning medan 170hk motorn har en box för tändning och en för bränle. Jag är inte helt säker men kolla noga innan du köper. Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
du kan inte byta boxar (det är väll motorstyrenheten vi pratar om?)
Användarvisningsbild
av v70r/awd
Ramon skrev:Det borde funka fint, dock behöver antagligen mjukvaran bytas ut till en som är programmerad för V70-99 2.5 SE 4-stegs aut. (144 hk). Jag tror inte det är annat än just mjukvaran som skiljer dessa två styrboxar åt, likadan bilmodell, årgång, endast motorn som skiljer, så boxarna är nästintill garanterat likadana förutom som sagt mjukvaran. 144hk motorn kör ju inte med likadana inställningar som 170hk motorn, således tror jag du blir tvungen att byta/uppgradera mjukvaran.
v70-99 144hk har samma motor som -98 GÅR ej..
Användarvisningsbild
av Ramon
v70r/awd skrev:
Ramon skrev:Det borde funka fint, dock behöver antagligen mjukvaran bytas ut till en som är programmerad för V70-99 2.5 SE 4-stegs aut. (144 hk). Jag tror inte det är annat än just mjukvaran som skiljer dessa två styrboxar åt, likadan bilmodell, årgång, endast motorn som skiljer, så boxarna är nästintill garanterat likadana förutom som sagt mjukvaran. 144hk motorn kör ju inte med likadana inställningar som 170hk motorn, således tror jag du blir tvungen att byta/uppgradera mjukvaran.
Hm, mystko, detta kunde jag inte tro, men men man lär sig ngt nytt varje dag :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Ramon skrev:
v70r/awd skrev:
du kan inte ens ta en styrenhet från en exakt lika dan bil, då startspärren är inbygt i styrenheten
Användarvisningsbild
av Ramon
CarMan skrev:
Ramon skrev:
v70r/awd skrev:v70-99 144hk har samma motor som -98 GÅR ej..
du kan inte ens ta en styrenhet från en exakt lika dan bil, då startspärren är inbygt i styrenheten
Aha, ok, bra att veta. Men startspärren borde väl gå att programmera om, tänker på det i och med att den sitter i boxen mjukvarumässigt.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ramon skrev:
CarMan skrev:
Ramon skrev: Hm, mystko, detta kunde jag inte tro, men men man lär sig ngt nytt varje dag :)
Aha, ok, bra att veta. Men startspärren borde väl gå att programmera om, tänker på det i och med att den sitter i boxen mjukvarumässigt.
ja på bilar utan can nät går det att programera om startspärren men specialvektyg & pinkod, men man kan inte byta rakt av som trådskaparen fråga.
Användarvisningsbild
av Ramon
CarMan skrev:
Ramon skrev:
CarMan skrev: du kan inte ens ta en styrenhet från en exakt lika dan bil, då startspärren är inbygt i styrenheten
ja på bilar utan can nät går det att programera om startspärren men specialvektyg & pinkod, men man kan inte byta rakt av som trådskaparen fråga.
Japp, som jag trodde då, fast vad är "can nät" för något?

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]