Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ranchn
#197687
hejsan.
Jag vill köpa en V70 XC. Exempelbilder längre ned. Det ska vara V70 med den gamla karossen. 98-00 tror jag.

Jag undrar på följande.
  • Totalvikt?
    Dragvikt (avtagbar VS fast kula)?
    Motoralternativ (bensinmotorer)?
    Utrustninsnivåer?
    Kända fel/brister?
Bild Bild

Mvh R
Användarvisningsbild
av ketto
#197738
*kända fel eller brister*
tja, viscokopplingen,vinkelväxel är nämnda saker som kan haverera på drivlinan!
oljeläckage mellan motor/växellåda, dyrt på verkstad, har man kunskapen sparar man tusenlappar
ECC, kolla så de funkar!
193 hk, finns på vanliga V70 oxå, 2.5 T motor
Användarvisningsbild
av ranchn
#197761
tackar.
Ett par frågor till...
  • Ang GPS. Vilket märke, fungerar den bra och var hittar man mer info om den? Uppdatering av kartor osv?
    Ang bakdämpare. Är det nivåreglering bak på denna modell?
    Ang utrustning. Det finns olika varianter. Tänkte om de hette något speciellt. t. ex SE GL osv?
    Bensinförbuk?
    Automat VS Manuell låda?
Och lite följdfrågor i rött här nedan.
xc70awd skrev:http://www.blocket.se/vi/16296705.htm?ca=16_s När ska man bli rädd alla milen?
total vikt:2120kg
högsta vikt o bromsat släp:500kg Visst menar du 1500kg?
högsta vikt bromsat släp:1600kg
ketto skrev:*kända fel eller brister*
tja, viscokopplingen,vinkelväxel är nämnda saker som kan haverera på drivlinan! Vad är viskokoppling?
oljeläckage mellan motor/växellåda, dyrt på verkstad, har man kunskapen sparar man tusenlappar
ECC, kolla så de funkar!
193 hk, finns på vanliga V70 oxå, 2.5 T motor Är det den enda motorn?
Mvh R
Användarvisningsbild
av CP2
#197767
När framhjulen börjar spinna överför viskokopplingen mer kraft till bakhjulen via kardan och vinkelväxel. (Som således inte finns på "vanliga" V70 eftersom de bara är framhjulsdrivna) Bilen blir därmed både tyngre och törstigare. Har varit en hel del bekymmer med visco-kopplingen på våra bilar och det fick Volvo inte riktigt bukt med förrän man bytte till haldex-systemet. Vissa härinne har sonika gjort om sina bilar till enbart framhjulsdrivna när ovanstående pajjat detlajer packat ihop och lämnat in. HUR har jag ingen aning om dock. Mycket viktigt med bra däck, bra lufttryck osv för att viscon ska fungera! Samma märke på däck osv, mönster och slitage. Finns spaltmeter att läsa härinne.
Användarvisningsbild
av Nexus
#197770
XC såldes endast med 193k LTT motorn. Vill du ha värre får du köpa en R-awd.
det som skiljer i utrustning kan vara stereo. Stora systemet har centerhögtalare på instrumentbrädan och lite vassare högtalare.
På vanliga V70 så är nivåreglering extra option, vet ej om det är standard på Xc:n?

söker du lite på forumet på köpråd V70 så finns det lite info att hämta om bensinförbrukning mm.
Användarvisningsbild
av xc70awd
#197774
betrräfande min så total havererade motorn vid 27000 mil,rep på volvo så på set o vis så har den "bara" rullat 3000mil,ireg papret så står det 500kg obromsad släpkärra,förbrukningen på denna är runt 1-1,1 liter milen lansväg
Användarvisningsbild
av ranchn
#197788
Ja, nu såg jag vad du skrev XC70awd.
I all hast så trodde jag du hade svarat på min fråga... :wink:
Jag vet att det är skillnad på dragvikten om man har löstagbar eller fast dragkula. Det var de vikterna jag sökte.
Men bara 500 kg med en obromsad vagn.
Användarvisningsbild
av ranchn
#198855
Jag har sett att vissa V70 XC har två avgasrör baktill (snyggt). Men är detta nägot som är monterad av ägaren i efterhand?
Var kan man köpa dessa slutdämpare?

Anledningen att det nog inte följde med n&a[…]

Min första tanke är att felkoderna inte […]

Martins S90-98

När solen tittade fram var det dags att ta li[…]

Dieseltilsats

Manualen rekommenderar att man INTE tillsätte[…]