Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av siggek
Felkod 1-2-2 (Signal från insugsluftens tempgivare) har någon haft detta problem, har någon bytt den? Min startar nämligen inte.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Nog ska väll bilen gå iallafall? jag har kört utan den givaren tillfälligt!
Användarvisningsbild
av Iceman40
Hade samma felkod för några år sen. Köpte ny givar o monterade .
Fortfarande samma felkod.
Oftast betyder felkoden att felet sitter i närheten av problemet o inte nödvöndigtvis exakt vad koden säger.
I mitt fall var det tomgångsmotorn som krånglade o ändå fick jag samma felkod som du

Har du krånglande tomgång?

På Volvo rekomenderade de mig att byta massor av delar men ja rengjorde motorn med trikloretylen o smorde upp den o nu har den gått i 5år 9000 mil
av mats401
jag har oxo sådant fel men tomgången funkar bra har bytt luftgivaren men lampan lyser änndå ja vad kan felet vara
av *pettson*
siggek skrev:Felkod 1-2-2 (Signal från insugsluftens tempgivare) har någon haft detta problem, har någon bytt den? Min startar nämligen inte.
om vi tar och kikar lite i en mera djupgående litteratur så kommer detta fram..så detta bör inte vara skälet ändå.. 122 kan även sättas i uttag 7 men är då att man saknar hastighetsmätarsignalen.
Vanligast om inte bilen startar verkar kamaxelgivaren vara.. näst efter detta vevaxelgivaren. Men då brukar bilen starta kall men vara otroligt tjurig varm.
jehopp här är info...
Om signalen från lufttempgivaren motsvarar en temperatur under –40°C (5V) eller över 120°C (0V), sätts felkoden 1–2–2.

Ersättningsvärde
Om vattentemperaturen är lägre än 20°C, antar styrenheten att lufttemperaturen är lika med vattentemperaturen; annars antas lufttemperaturen vara 20°C.

Felorsaker
-Signalledningen kortsluten till jord eller annan spänningsatt ledning.
-Avbrott på signalledning eller jordledning.
-Defekt lufttempgivare.

Felsymptom
Inga märkbara symptom.
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]