Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrEvilBoy
Jag lyckades med bedriften att sabba ena domkraftsfästet när jag bytte däck :lol: . precis när jag var klar med däckbytet så vek sig fästet i karossen. Är den så förbaskad vek? antar att lite rost hjälpte till. Vad är det bästa att använda för att täta hålet? tänkte slå tillbaka fästet och svetsa lite, för man vet ju aldrig om/när man blir stående efter vägen med punktering...

Får antagligen skylla mig själv... borde inte ha använt original domkraften
av Gasten
Köpte en v70 -98 förra året. När jag kikade ordentligt under den första gången såg jag att domkraftsfästet på vänster sida var knäckt utåt. Det fina var att den sprättat upp golvplåten likt en konservburk när den vek sig. Hade nog varit knäckt några år för det hade börjat rosta litegrann runtomkring. Finns förövrigt ingen rost under bilen så att den var försvagad av rost är inte sannolikt.

Tog av plastkjolen, demonterade förarstolen och vek undan mattorna. Hamrade på med glidhammare och handslägga tills fästet var tillbaka där det skulle sitta. Fick skrapa bort lite fogmassa också har jag för mig. Svetsade skarven innifrån. Man får vara väldigt försiktig för golvplåten är mycket tunn. Slipade och grundade ordentligt med 2-komponent färg. Avslutade med underredsmassa. Använder själv aldrig vare sig orginaldomkraften eller domkraftsfästena. Har istället Biltemas minsta garagedomkraft i skuffen i händelse av punktering eller annat..
av *pettson*
Gasten skrev:Köpte en v70 -98 förra året. När jag kikade ordentligt under den första gången såg jag att domkraftsfästet på vänster sida var knäckt utåt. Det fina var att den sprättat upp golvplåten likt en konservburk när den vek sig. Hade nog varit knäckt några år för det hade börjat rosta litegrann runtomkring. Finns förövrigt ingen rost under bilen så att den var försvagad av rost är inte sannolikt.

Tog av plastkjolen, demonterade förarstolen och vek undan mattorna. Hamrade på med glidhammare och handslägga tills fästet var tillbaka där det skulle sitta. Fick skrapa bort lite fogmassa också har jag för mig. Svetsade skarven innifrån. Man får vara väldigt försiktig för golvplåten är mycket tunn. Slipade och grundade ordentligt med 2-komponent färg. Avslutade med underredsmassa. Använder själv aldrig vare sig orginaldomkraften eller domkraftsfästena. Har istället Biltemas minsta garagedomkraft i skuffen i händelse av punktering eller annat..
Nog kan man undra vad som hänt ändå..
Min bil är just 41400 mil gammal.. den är uttagen 199309 som en 94 års modell och den har som sagt rullat på saltiga vägar i evighet.. Och inte ens den är så rostig.. Dom få problem jag hittat när jag letat är en balja bak som släppt i skarven mellan sida/balja och sen är bakluckan som en trist ost i kanterna.. några dörrar är trista.. men som sagt det finns inget i underredet i övrigt..

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]