Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lellec56
Jag har en S70 -98, där Volvo har satt intaget till motorvärmare, bakom nummerplåten (idiotisk idé), nu tänkte jag byta främre stötfångare, till en utan intaget där och jag vill hemskt gärna ha det nya intaget, helst det som sitter runt hörnet.
Lyssnade med Volvo och dom säger att man måste byta hela "paketet", kan man inte bara byta den del som är mellan intag och förgrening??
Någon som vet?

ha det
av percy
Hej!

Jag vet inte men om jag kommer ihåg korrekt så är det Calix som levererar motorvärmare till Volvo. Kolla med en återförsäljare av dessa typ autoexperten, mekonomen eller liknande om de har delar.

Volvo säljer gärna moduler, det blir lixom bättre cash-flow så..... :x

// Percy
Användarvisningsbild
av Örnen
Volvo har haft ett motorvärmarmärke som heter Brakon. Det tillverkas inte längre och endast de delar som finns kvar hos handlarna går att köpa. Troligen är det så i ditt fall och därför måste du byta hela alltet. Du kan köpa Calix eller Defa systemet och dessa har de mindre kontakterna som antingen kan sättas som utanpåliggande eller för infällt montage. Dessutom kan du om du vill komplettera med integrerad laddare för batteriet och eller med tidur. Jag har monterat ett Calix med tidur och laddare. När jag kopplar in 220 V i fronten vid en mv stolpe så startas laddningen av batteriet (går ner på underhållsladdning efter en stund). Vill jag kan jag då direktstarta blockvärmaren (och ev kupévärmare) med några knapptryck eller ställa in på tidursstart. Tiduret kan förinställas att starta vissa dagar eller tider. Tex om du åker till jobbet kl 7 mån-fre och åker hem vid 16. :-)-) Har du bensin/diesel värmare kan du koppla in så tiduret även styr den. Då väljs läge FUEL eller EL vid inställningen/programmering.

Om det sitter Calix eller Defa på din bil så behöver du bara köpa kontakt+ kabellängden till första skarv, men troligen sitter det Brakon och då passar inte kontaktstyckena så du åker på att byta rubbet. Blockvärmaren sitter fastskruvad utifrån på motorn högra sida, alltså bakåt i färdriktningen och skruvas enkelt bort.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Eller så gör man en "fulskarv" för att få ihop det gamla med det nya...
Användarvisningsbild
av lellec56
Sparkz skrev:Eller så gör man en "fulskarv" för att få ihop det gamla med det nya...
Var ser man vilket system har?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Dela en kontakt nånstans, kupeuttaget är lättast att komma åt.
Calix har tre flatstift, ett på tvären: |_|
Volvos gamla original har tre på samma håll: |l|
Defa har tre rundstift.
Användarvisningsbild
av Örnen
Det brukar stå Volvo på skyddslocket på Brakon och Calix eller Defa på de andra beroende på fabrikat.
Gör du en "fulskarv" så kan du använda vulkaniseringtejp och löd ihop och sätt krympslang över tåtarna. Rulla på några lager eltejp så tål det bättre mekaniskt slitage. Viktigt du måste få tätt så inte fukt tränger in och kortsluter.
http://www.krympslang.nu/vulktejp.asp
Senast redigerad av 1 Örnen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lellec56
Tack för svaren, då blir det att kolla i uttaget till kupén imorgon, när det är ljust. Återkommer med svar på vilket system det är.

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]