Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maltsev
En av de vanligaste frågorna här på forat rör felkoden 314, som betyder att det inte kommer signal från givaren för kamaxelläge. Ibland uppträder även felkod 324 samt motorvarning (Lambdalampan lyser). Startproblem och att motorn stannar under färd hör till bilden.
Nu undrar jag, om det är någon som har kommit till rätta med dessa problem och i så fall vad krävdes för att få det att fungera?
Användarvisningsbild
av Mysko
Tja vad sägs om att byta kamaxelgivaren? Jag bytte på min så funkade allt bra sedan, den var tydligen glapp.

Volvo sökte i ett par dagar innan dom kom fram till att det var just den det var fel på.
av Maltsev
Hej och tack för ditt svar. Det blev så för mig också, faktiskt. På Bilia sa de att just felkoden 314 gick att lita på till 95%, vilket skulle innebära givare för kamaxelläge. Det kan ju vara bra att veta, eftersom många pratar om bränslerelä på denna och andra forumsidor. De sa också att man, trots varningar i instruktionsboken, mycket väl kan testa tändningen genom att sätta ett tändstift i tänkabeln och kolla gnistan mot motorblocket (kort!) samt att bränsleproblem kollas med startgas. (Om motorn startar, efter att man sprutat startgas i luftrenaren men inte annars är problemet bränsletillförseln)
M.a.o. kan man göra som vanligt när man felsöker.

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]