Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av porkas
Hej

Min 850 har börjat varva ganska enkelt nu utan att jag får någon effekt från motorn, så fort jag hamnar i en backe så får bilen problem. Detta gäller oavsett växel och hastighet. Så fort jag försöker accelerera så varvar endast motorn och jag får ytters lite uteffekt.

När jag hade en 740 så fick jag liknande problem och då var det enligt mekanikern oljepackningen som det hade spruckigt. Jag såg när han bytte ut den men på 850 så hittar jag inget liknande ställe.

jag undrar ifall någon känner igen felet och ifall det är oljepackningen så undrar jag vart den ligger i motorutrymmet och om det är något man kan byta själv??
av porkas
Tack för hjälpen.

En sista fråga, tror ni jag kan köra upp bilen till sthml från linköping eller fins det risk för att kopplingen kan dö helt och hållet på vägen?
Användarvisningsbild
av Claes74
porkas skrev:Tack för hjälpen.

En sista fråga, tror ni jag kan köra upp bilen till sthml från linköping eller fins det risk för att kopplingen kan dö helt och hållet på vägen?
Stor risk för det om den redan är så dålig som du beskriver.
Användarvisningsbild
av Örnen
Kan ju vara läge kolla oljenivån så inte motorn är helt tom på olja. Då blir det inte bara kopplingen som du måste byta...du kanske har gjutit olja på vägen. Om du inte kan göra kopplingsbytet själv och som tidigare nämnts även byta packboxen så kommer din plånbok dräneras på 7-8000kr. Liten tröst att du bara är en i mängden för packboxläckage är en klasssiker på 850/S+V70.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]