Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Voom
Jag har fått felkod 1-2-2 på min Volvo, alltså lufttemp givare trasig eller felaktig signal. For på en reservdelsaffär och bad om en lufttemp givare. Han hittade bara en temp givare i sin dator så jag köpte en sådan. Nu är det som så att jag tror att det här är helt fel givare.
Fick en kopparfärgad sak som ser ut som att man ska skruva in den i motorblocket, den har en ca. 5cm lång koppar pinne som i så fall skulle gå in i blocket och en kontakt på den som man då bara ska plugga in.

Kan nån berätta för mig vars lufttemp givaren sitter och hur den ska se ut? Kanske rent av har en bild på en? Jag fick som för mig att det är den som sitter på plaströret vid luftfiltret men jag kanske är helt ute och cyklar.
av Voom
Har inget att mäta med och egentligen inte kunskapen för att mäta rätt heller. Antar att nåt inte står rätt till när jag får en felkod från den. Bilen går som en kratta på tomgången så nånting måste vara fel.
Felkoden säger bara att signalen inte kommer fram till styrenheten. Ett motorrum är en rätt jobbig miljö för kablar och kontakter, det är vanligare med dålig kontakt än att delar går sönder. Prova att putsa lite på stiften, nolla koden och se om den kommer tillbaka.
Annars finns det multimetrar för under hundralappen, inte värsta kvaliteten med det räcker för sånt här. 2500 Ohm vid 20º C ska det vara.

Säg att det är lite dålig kontakt. Ett byte hade kanske hjälpt, men av den anledningen att du tar loss kontaktstycket och sätter det på den nya givaren så det rör sig lite i kabelskorna.

Jag är bara lite anti mot att folk springer och köper delar utan att felsöka först... Kan bli rätt mycket onödiga pengar innan man har hittat felet.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]