Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rosso
Har hört att då man skall limma fast ventilkåpan så räkker det att ta en "roller" och rulla på limmet?
jag tycker det låter att det inte skulle hålla tätt då.

Men för tjockt lim täpper evll till kanalerna förstår jag?

så rekomenderar ni rollern eller något annat till att bre ut ett bra limlager på kåpan?
Användarvisningsbild
av Örnen
Du kan sätta dit loctite packningslim "seal a gasket" och liknande produkter. Tror inte det brukar behöva klistras för att få tätt, dock.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har använt en liten (10 mm) pensel och "duttat" med. Tunt och jämnt, det ska bara bli svagt rosafärgat. Ytorna är så plana och fina så det behövs inte mycket. Det är det som är mellan ytorna som tätar, det som kläms ut när du drar åt gör ingen nytta alls, tvärtom.
Och använd volvos tätning. Inget silikonkladd, det är nåt helt annat.

Ytorna ska vara rena och fina, inga rester av den gamla tätningen kvar som syns eller känns med nageln.
Användarvisningsbild
av Örnen
Sparkz skrev:Jag har använt en liten (10 mm) pensel och "duttat" med. Tunt och jämnt, det ska bara bli svagt rosafärgat. Ytorna är så plana och fina så det behövs inte mycket. Det är det som är mellan ytorna som tätar, det som kläms ut när du drar åt gör ingen nytta alls, tvärtom.

Ytorna ska vara rena och fina, inga rester av den gamla tätningen kvar som syns eller känns med nageln.

Tack för rättelsen Sparkz, men man behöver inte alltid köpa Volvomärkta grejor.
Jag menade Hylomar. Har nog sniffat lite för mycket på tuben och glömt att det var den jag tänkte på... ??:-/

HYLOMAR
PRODUKTBESKRIVNING
HYLOMAR är en geleaktig, icke uthärdande tätningspasta, som ger en
hundraprocentig tätning av en mängd olika förband, såsom flänsar, kåpor,
växellådor m.m. HYLOMAR kan även användas till topplock. Eftersom
produkten förhindrar fastbränning av packningar förenklar HYLOMAR
demontering av detaljerna. HYLOMAR är bestående, elastisk och beständig mot i
stort sett alla vätskor och är inte brännbart.
PRODUKTEGENSKAPER
Färg Blå
Viskositet Gel
Beläggningstjocklek 0,1 - 0,15 mm
Täckförmåga 0,45 m2/100gr
Densitet 1,12 g/cm3
Temperaturområde -50°C till 250°C
(kortvarigt till 300°C)
Lagringstid Obegränsad
BRUKSANVISNING
Rengör ytorna från fett och smuts. För rengöring kan Scantechs allround
rengöring användas. Applicera HYLOMAR i tunt skikt på ytorna. Montera ihop
detaljerna först när produkten har blivit dammtorr. Utrustningen kan tas i bruk
omedelbart.
FÖRPACKNINGAR
HYLOMAR finns i förpackningarna 80ml tub, 300ml patron, 20 kg fat samt
gängband.

FARLIGA EGENSKAPER
Mycket brandfarligt. Irriterande.
Irriterar ögonen. Upprepad kontakt kan ge torr hud och hudsprickor. Ångor kan göra att man blir dåsig och
omtöcknad.
av *pettson*
Örnen skrev:
Sparkz skrev:Jag har använt en liten (10 mm) pensel och "duttat" med. Tunt och jämnt, det ska bara bli svagt rosafärgat. Ytorna är så plana och fina så det behövs inte mycket. Det är det som är mellan ytorna som tätar, det som kläms ut när du drar åt gör ingen nytta alls, tvärtom.

Tack för rättelsen Sparkz, men man behöver inte alltid köpa Volvomärkta grejor.
Jag menade Hylomar. Har nog sniffat lite för mycket på tuben och glömt att det var den jag tänkte på... ??:-/

HYLOMAR
PRODUKTBESKRIVNING
HYLOMAR är en geleaktig, icke uthärdande tätningspasta, som ger en
hundraprocentig tätning av en mängd olika förband, såsom flänsar, kåpor,
växellådor m.m. HYLOMAR kan även användas till topplock. Eftersom
produkten förhindrar fastbränning av packningar förenklar HYLOMAR
demontering av detaljerna. HYLOMAR är bestående, elastisk och beständig mot i
stort sett alla vätskor och är inte brännbart.
PRODUKTEGENSKAPER
Färg Blå
Viskositet Gel
Beläggningstjocklek 0,1 - 0,15 mm
Täckförmåga 0,45 m2/100gr
Densitet 1,12 g/cm3
Temperaturområde -50°C till 250°C
(kortvarigt till 300°C)
Lagringstid Obegränsad
BRUKSANVISNING
Rengör ytorna från fett och smuts. För rengöring kan Scantechs allround
rengöring användas. Applicera HYLOMAR i tunt skikt på ytorna. Montera ihop
detaljerna först när produkten har blivit dammtorr. Utrustningen kan tas i bruk
omedelbart.
FÖRPACKNINGAR
HYLOMAR finns i förpackningarna 80ml tub, 300ml patron, 20 kg fat samt
gängband.

FARLIGA EGENSKAPER
Mycket brandfarligt. Irriterande.
Irriterar ögonen. Upprepad kontakt kan ge torr hud och hudsprickor. Ångor kan göra att man blir dåsig och
omtöcknad.
Du är nu i läge att be sparkz om ursäkt.. för här gick det snett med dina tankar.. :idea:
*HYLOMAR är en geleaktig, icke uthärdande tätningspasta, som ger en
hundraprocentig tätning av en mängd olika förband* :idea:

Se... limmet MÅSTE vara HÄRDANDE eftersom limmet måste bilda en hård tätningsyta. Kortfattat så gjuter du ihop ytorna. Gillar man inte det så kan man likagärna strunta i att täta alls. Du måste naturligtvis inte tro på mej men hittar du ETT lim på marknaden som är motsvarande volvos eget så köper gärna jag det med..
Några hundra toppar har väl hunnit att monteras och framförallt återtätas.. När kunden kommer in med ett evinnerligt oljeläckage mellan kamkåpan och toppen.. Vad har hänt?.. jodå.. mjukt tätningslim.. icke härdande..
Glöm inte att momentdra kåpan... den är ju övre lagret till kamaxlarna.
Användarvisningsbild
av Sparkz
"Montera ihop detaljerna först när produkten har blivit dammtorr."
Det där gör mig lite tveksam, känns som det kan bygga lite. Då har du ökat spelet i kamaxellagren med motsvarande. Delarna ska dras ihop innan det har torkat så överskottet kan klämmas ut.
Det är möjligt att andra saker funkar, men jag har inte provat så jag vågar inte rekommendera det. Men samma typ av medel som Volvos måste ju gå att köpa på andra ställen med.
av *pettson*
Sparkz skrev:"Montera ihop detaljerna först när produkten har blivit dammtorr."
Det där gör mig lite tveksam, känns som det kan bygga lite. Då har du ökat spelet i kamaxellagren med motsvarande. Delarna ska dras ihop innan det har torkat så överskottet kan klämmas ut.
Det är möjligt att andra saker funkar, men jag har inte provat så jag vågar inte rekommendera det. Men samma typ av medel som Volvos måste ju gå att köpa på andra ställen med.
Har ägnat många år att leta efter motsvarande lim. Dock TROR jag att Berners har en motsvarande produkt (samma lim i annan förpackning) annars är det tunt på marknaden med härdande packningslim. Många är dom som provat annat och många är dom dessutom som fått oljeläckage senare. Sen finns det en anledning till att man använder det härdandet limmet. Det stabiliserar så det inte blir rörelser i kåpan eftersom det som du säger bildar lager. Samt att det förseglar kanterna på oljekanalerna till tryckarna. Börjar det läcka igenom tappar tryckarna oljetrycket.
Användarvisningsbild
av Örnen
Tjena
Ni kan ju läsa och förkovra er och göra en bedömning om det går att använda till vent.kåpspackningen eller om det eventuellt bygger eller inte bygger. Kan vara att det passar bättre till någon annan applikation. Har aldrig påstått mig vara expert, då hamnar jag i klistret. :)
http://www.hylomar.co.uk/products.htm
http://www.hylomar.co.uk/universalblue.htm
Användarvisningsbild
av XC70-D5
Det som gäller är Loctite 510,518 på Volvos vitmotorer.Följ SparkZ råd,även *pettsons*

Man ska inte förstöra Svensk ingenjörskonst med felaktiga handlingar! :mrgreen:

Det där blåa skiten kan du använda på nån saab :-(O)
Användarvisningsbild
av Örnen
:) :D :lol: Vilka upprörda känslor detta ämne river upp. När jag skriver Loctite får jag på skallen av Sparkz som skriver att sånt silikonskit ska man inte ha det skall vara Volvos eget märke. När jag då rättar mig efter det och föreslår Hylomar då gnäller nån annan som skriver att nu "är det läge be om ursäkt". Hylomar förkastas av Sparkz då han "anser det nog bygger lite". Jag skriver att ni kan se och göra en bedömning själva genom att se och läsa detta tätningsmedels "prestanda" och avgöra om det kan passa på någon annan applikation. Kunskap om nya saker skadar ingen såvitt jag vet...
Då kommer du in och säger Loctite skall det minsann vara till en Volvo. Det andra bilmärket du nämner tar jag inte i ens med tång . Har inte din mor lärt dig att du inte ska svära... :D

Dessutom tycker jag du kan läsa igenom vad jag skrivit och inte hitta på något jag inte sagt. Läs en gång till ORDEN som står skrivna.
Senast redigerad av 1 Örnen, redigerad totalt 0 gånger.
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]