Sparkz skrev:Jag har använt en liten (10 mm) pensel och "duttat" med. Tunt och jämnt, det ska bara bli svagt rosafärgat. Ytorna är så plana och fina så det behövs inte mycket. Det är det som är mellan ytorna som tätar, det som kläms ut när du drar åt gör ingen nytta alls, tvärtom.
Och använd volvos tätning. Inget silikonkladd, det är nåt helt annat.
Ytorna ska vara rena och fina, inga rester av den gamla tätningen kvar som syns eller känns med nageln.
Tack för rättelsen Sparkz, men man behöver inte alltid köpa Volvomärkta grejor.
Jag menade Hylomar. Har nog sniffat lite för mycket på tuben och glömt att det var den jag tänkte på... ??:-/
HYLOMAR
PRODUKTBESKRIVNING
HYLOMAR är en geleaktig, icke uthärdande tätningspasta, som ger en
hundraprocentig tätning av en mängd olika förband, såsom flänsar, kåpor,
växellådor m.m. HYLOMAR kan även användas till topplock. Eftersom
produkten förhindrar fastbränning av packningar förenklar HYLOMAR
demontering av detaljerna. HYLOMAR är bestående, elastisk och beständig mot i
stort sett alla vätskor och är inte brännbart.
PRODUKTEGENSKAPER
Färg Blå
Viskositet Gel
Beläggningstjocklek 0,1 - 0,15 mm
Täckförmåga 0,45 m2/100gr
Densitet 1,12 g/cm3
Temperaturområde -50°C till 250°C
(kortvarigt till 300°C)
Lagringstid Obegränsad
BRUKSANVISNING
Rengör ytorna från fett och smuts. För rengöring kan Scantechs allround
rengöring användas. Applicera HYLOMAR i tunt skikt på ytorna. Montera ihop
detaljerna först när produkten har blivit dammtorr. Utrustningen kan tas i bruk
omedelbart.
FÖRPACKNINGAR
HYLOMAR finns i förpackningarna 80ml tub, 300ml patron, 20 kg fat samt
gängband.
FARLIGA EGENSKAPER
Mycket brandfarligt. Irriterande.
Irriterar ögonen. Upprepad kontakt kan ge torr hud och hudsprickor. Ångor kan göra att man blir dåsig och
omtöcknad.