Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DaGreed
Tjohej!

Har ett smått irreterande problem med min 850 96:a.

För ett tag sedan pajjade kupé/ac fläkten den slog sönder sig själv. I samband med detta slog jag av tändnignen till bilen men den fortsatte att gå. Var tvungen att rycka ut säkringen för att få stopp på fläkten.

Nu har jag monterat in en ny fläkt , men samma problem kvarstår. Jag sätter i säkringen utan att ha nyckeln i tändningslåset och voilá fläktj-veln drar igån på max. Rykte ut relät bakom handskfacket i tron om att detta kunde lösa problemet, men icke. Acpanelen lyser inte och inga reglage funkar. Har rykt hela panelen och dragit ur samtliga kablar, men fläkten lever vidare iaf så fort säkringen stoppas i. Och ja säkringen är hel och jag har provat med en nyköpt säkring ;) Dessutom har jag kollat alla andra säkringar och alla är ok.

Är det någon som har en tanke om hur jag ska kunna lösa detta? Är lite fattig denna månad som alla andra ;)

Stort tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av Sparkz
ECC eller MCC?
ECC (siffror på tempvreden) styr fläkten med en effektenhet.
MCC (rött och blått på tempvreden) Har ett relä för fullfart och motstånd för de andra hastigheterna.

Kortsluten effektenhet eller ett relä som har hängt sig alltså.
av DaGreed
ECC

Kan ju ställa in vilken temperatur, å så är det ett reglage för hur mycket luft som ska pumpas ut med "auto" funktion längst till vänster.

Tack iaf, får väll leta på skroten efter en ny effektenhet, å leta reda på vilket relä som kan tänkas vara fel ;)

track för hjälpen iaf!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Effektenhet ELLER relä var det. Har du ECC så är det effekenhet och då har du inget relä till fläkten. Relät som sitter innanför handskfacket är till remskivan på komressorn.
av *pettson*
DaGreed skrev:Tack för hjälpen, kan dock inte hitta denna som "reservdel" någonstanns, har du något tips?
Du letade väldigt länge må jag säga??.. Prova laga.se? bildelsbasen?.. Eller lokala skroten?
av DaGreed
Oj kul att man blir förlöjligad.

Jag är inte bilkunnig för fem öre, och innan jag insåg vad jag skulle leta efter eftersom delen kallas för olika saker på olika sidor så tänkte jag bara fråga om hjälp. Och tydligen så är man inte mannlig nog om man gör det?

Skönt att man kan fråga och känna att man inte borde ha visat sin okunnighet från början...
av *pettson*
DaGreed skrev:Oj kul att man blir förlöjligad.

Jag är inte bilkunnig för fem öre, och innan jag insåg vad jag skulle leta efter eftersom delen kallas för olika saker på olika sidor så tänkte jag bara fråga om hjälp. Och tydligen så är man inte mannlig nog om man gör det?

Skönt att man kan fråga och känna att man inte borde ha visat sin okunnighet från början...
Kanske är det tvärtom? Du skulle visat din okunnighet från början :?:
Det handlar inte om att förlöjliga eller retas. Det handlar om att man ibland måste vilja lite själv.. :idea:
Jag tjänar inget på att förlöjliga dej eller andra. Alla är vi bra på olika saker. :idea:
Men jag ska förklara mej..
Alla är vi som sagt olika kunniga men: att först iallafall synligt hänga med på det mesta i en diskussion om vad du har som kan vara felet och vart det sitter. :idea:
Plötsligt vet du alltså inte vad det är och vart det kan tänkas finnas i nästa inlägg :?: Då känner iallafall jag att man inte försökt speciellt mycket :idea:
Jag har gärna fel i den typen av känsla så att du vet det.. :idea: :-)-)

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]