CP2 skrev:Okunnig relativt nybliven AWD-ägare som man är skulle det vara intressant få reda på hur Svensk Bilprovningen egentligen kollar bromsarna på en AWD? Detta eftersom de ju inte kan använda den normala bromsprovningsutrustningen.
Kör de rakt fram, står på bromsen, bromsar bilen är den godkänd? :?:
Vid ett rullbromsprov på en personbil i en rullbromsprovare hos ASB provas bromsarna på en axel i taget, detta betyder naturligtvis att bilar med ej urkopplingsbar fyrhjulsdrift inte kan provas i en rullbromsprovare. De bilar där fyrhjulsdriften är urkopplingsbar eller där systemet inte reagerar i den låga hastighet rullbromsprovaren arbetar ska naturligtvis provas i en rullbromsprovare då det är den bästa testmetod de kan använda.
Volvobilar med visco har ett hydraulmekaniskt system som ej går att koppla ur, det är konstant inkopplat och går således ej att testa i en rullbromsprovare.
Volvobilar med Haldex® har ett system som kopplas in elektroniskt, lösningen blir alltså att slå av tändningen vid ett bromsprov o vips så är fyrhjulsdriften ej inkopplad. Detsamma gäller för andra bilmärken som använder samma eller liknande system, ex Audi, VW, Skoda och Mercedes. Notera dock att inte alla Mercedes modeller använder sig av liknande system och att även VW finns med viscosystem.
Audi med Torsen®-differential klarar av att hålla fyrhjulsdriften urkopplad i så låga hastigheter att dom utan problem kan provas i en rullbromsprovare. Tvivlare kan läsa i en instruktionsbok till Audi vad som står om bogsering med 2 hjul i marken på en Audi quattro ej Haldex manuell växellåda. Är inte till 100% säker men de enda Audi bilarna jag vet om som inte går att köra i en rullbromsprovare är Urquattro och dom vimlar det ju inte av direkt.
Nu vet du, istället för dom tyvärr i många fall felaktiga gissningar från pojkarna innan. Hurvida en bilmodell med fyrhjulsdrift går och hur den då ska köras i en rullbromsprovare bestäms och godkänns av biltillverkaren/generalagenten för ett bilmärke och inte av ASB.
MVH