Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CP2
#179627
Okunnig relativt nybliven AWD-ägare som man är skulle det vara intressant få reda på hur Svensk Bilprovningen egentligen kollar bromsarna på en AWD? Detta eftersom de ju inte kan använda den normala bromsprovningsutrustningen.

Kör de rakt fram, står på bromsen, bromsar bilen är den godkänd? :?:
Användarvisningsbild
av Nexus
#179634
de kollar slitage som vanligt och att de ej ligger på men bromsprovet utförs "på väg". att bilen bromsar rakt och att det tar när man bromsar :-O)
av *pettson*
#179657
CP2 skrev:Okunnig relativt nybliven AWD-ägare som man är skulle det vara intressant få reda på hur Svensk Bilprovningen egentligen kollar bromsarna på en AWD? Detta eftersom de ju inte kan använda den normala bromsprovningsutrustningen.

Kör de rakt fram, står på bromsen, bromsar bilen är den godkänd? :?:
En del bilprovningar har faktiskt utrustning för att prova broms på 4hjulsdrivna fordon. Där det inte finns utförs provet på väg. Tekniskt sett står man på bromsen ordentligt en gång då man håller i ratten för att säkerställa så inte bilen plötsligt far ut åt sidan..
Sen gör man om provet utan att hålla i ratten för att se om bilen drar åt nåt håll.. Drar den markant åt ett håll så är det alltså ett påpekande.
Användarvisningsbild
av camaro69
#179884
@*pettson*
Att det är skillnad på visco och Haldex vet jag. Haldexen tål ju att gå på rullarna.

Men vad har Bilprovningen för speciell utrustning i vissa hallar för att köra visco-AWD?
av *pettson*
#179891
camaro69 skrev:@*pettson*
Att det är skillnad på visco och Haldex vet jag. Haldexen tål ju att gå på rullarna.

Men vad har Bilprovningen för speciell utrustning i vissa hallar för att köra visco-AWD?
ja den som dom iallafall påstod sej ha i vissa hallar (hörde det för några år sen) var ett set med bromsrullar som är fasta (för framhjulen) (som vanligt) och ett set till i samma bana som är justerbara i längsled för olika axelavstånd, det var då nån sofistikerad styrning på detta. Har dock aldrig faktiskt sett dom mera än det dom då slog på stora trumman för. Dom gjorde några hallar enligt sej själva då minns jag, problemet är att jag tror inte det blev nåt av det hela i slutändan. Antingen för tekniska problem eller ekonomiska. Annars skulle alla stationer ha krav på detta idag.
Jag slog lite på internet om problemet och där står det egentligen rakt av att 4hjulsdrivna bilar testas inte ALLS oavsett typ i bromsrullarna. Förmodligen för att dom inte själva kan sortera ut vilka som är vilka och helt sonika inte vill ta risken.

Här påtalas problemet med falsk trygghet med 4 hjulsdriften ..
http://www.liu.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=7063
Användarvisningsbild
av camaro69
#179897
Tack *pettson*

Min R fick i alla fall gå rullarna eftersom den har Haldex och tydligen ska klara detta. Besiktningsmannen frågade vilket system som satt i.
Nästa gång får man väl säga visco om man vill slippa få bromsarna provade. :wink:

Men samtidigt är det bra att få veta bromsvärden så att man har en säker bil.
Användarvisningsbild
av MathiasS
#179918
Min audi slapp alltid rullarna. Om det spelar någon roll kan debatteras länge i quattro-fallet. Om det blev diskussion med besiktningsmannen brukade jag be om ett påskriver papper från stationschefen där SBP åtar sig det fulla ekonomiska ansvaret för ev reparationsbehov som uppstått pga bromsrullarna och då har man alltid valt att ta en sväng runt kvarteret istället....
av *pettson*
#179925
camaro69 skrev:Tack *pettson*

Min R fick i alla fall gå rullarna eftersom den har Haldex och tydligen ska klara detta. Besiktningsmannen frågade vilket system som satt i.
Nästa gång får man väl säga visco om man vill slippa få bromsarna provade. :wink:

Men samtidigt är det bra att få veta bromsvärden så att man har en säker bil.
Du ser.. besiktningsmannen frågade dej... Tänk om du sagt haldex och haft visco?.. 99% vet inte alls..
av TBB
#181444
CP2 skrev:Okunnig relativt nybliven AWD-ägare som man är skulle det vara intressant få reda på hur Svensk Bilprovningen egentligen kollar bromsarna på en AWD? Detta eftersom de ju inte kan använda den normala bromsprovningsutrustningen.

Kör de rakt fram, står på bromsen, bromsar bilen är den godkänd? :?:
Vid ett rullbromsprov på en personbil i en rullbromsprovare hos ASB provas bromsarna på en axel i taget, detta betyder naturligtvis att bilar med ej urkopplingsbar fyrhjulsdrift inte kan provas i en rullbromsprovare. De bilar där fyrhjulsdriften är urkopplingsbar eller där systemet inte reagerar i den låga hastighet rullbromsprovaren arbetar ska naturligtvis provas i en rullbromsprovare då det är den bästa testmetod de kan använda.

Volvobilar med visco har ett hydraulmekaniskt system som ej går att koppla ur, det är konstant inkopplat och går således ej att testa i en rullbromsprovare.

Volvobilar med Haldex® har ett system som kopplas in elektroniskt, lösningen blir alltså att slå av tändningen vid ett bromsprov o vips så är fyrhjulsdriften ej inkopplad. Detsamma gäller för andra bilmärken som använder samma eller liknande system, ex Audi, VW, Skoda och Mercedes. Notera dock att inte alla Mercedes modeller använder sig av liknande system och att även VW finns med viscosystem.

Audi med Torsen®-differential klarar av att hålla fyrhjulsdriften urkopplad i så låga hastigheter att dom utan problem kan provas i en rullbromsprovare. Tvivlare kan läsa i en instruktionsbok till Audi vad som står om bogsering med 2 hjul i marken på en Audi quattro ej Haldex manuell växellåda. Är inte till 100% säker men de enda Audi bilarna jag vet om som inte går att köra i en rullbromsprovare är Urquattro och dom vimlar det ju inte av direkt.

Nu vet du, istället för dom tyvärr i många fall felaktiga gissningar från pojkarna innan. Hurvida en bilmodell med fyrhjulsdrift går och hur den då ska köras i en rullbromsprovare bestäms och godkänns av biltillverkaren/generalagenten för ett bilmärke och inte av ASB.

MVH
av *pettson*
#181455
TBB skrev:
CP2 skrev:Okunnig relativt nybliven AWD-ägare som man är skulle det vara intressant få reda på hur Svensk Bilprovningen egentligen kollar bromsarna på en AWD? Detta eftersom de ju inte kan använda den normala bromsprovningsutrustningen.

Kör de rakt fram, står på bromsen, bromsar bilen är den godkänd? :?:
Vid ett rullbromsprov på en personbil i en rullbromsprovare hos ASB provas bromsarna på en axel i taget, detta betyder naturligtvis att bilar med ej urkopplingsbar fyrhjulsdrift inte kan provas i en rullbromsprovare. De bilar där fyrhjulsdriften är urkopplingsbar eller där systemet inte reagerar i den låga hastighet rullbromsprovaren arbetar ska naturligtvis provas i en rullbromsprovare då det är den bästa testmetod de kan använda.

Volvobilar med visco har ett hydraulmekaniskt system som ej går att koppla ur, det är konstant inkopplat och går således ej att testa i en rullbromsprovare.

Volvobilar med Haldex® har ett system som kopplas in elektroniskt, lösningen blir alltså att slå av tändningen vid ett bromsprov o vips så är fyrhjulsdriften ej inkopplad. Detsamma gäller för andra bilmärken som använder samma eller liknande system, ex Audi, VW, Skoda och Mercedes. Notera dock att inte alla Mercedes modeller använder sig av liknande system och att även VW finns med viscosystem.

Audi med Torsen®-differential klarar av att hålla fyrhjulsdriften urkopplad i så låga hastigheter att dom utan problem kan provas i en rullbromsprovare. Tvivlare kan läsa i en instruktionsbok till Audi vad som står om bogsering med 2 hjul i marken på en Audi quattro ej Haldex manuell växellåda. Är inte till 100% säker men de enda Audi bilarna jag vet om som inte går att köra i en rullbromsprovare är Urquattro och dom vimlar det ju inte av direkt.

Nu vet du, istället för dom tyvärr i många fall felaktiga gissningar från pojkarna innan. Hurvida en bilmodell med fyrhjulsdrift går och hur den då ska köras i en rullbromsprovare bestäms och godkänns av biltillverkaren/generalagenten för ett bilmärke och inte av ASB.

MVH
:shock: Nu vet du, istället för dom tyvärr i många fall felaktiga gissningar från pojkarna innan. Hurvida en bilmodell med fyrhjulsdrift går och hur den då ska köras i en rullbromsprovare bestäms och godkänns av biltillverkaren/generalagenten för ett bilmärke och inte av ASB. :!:
Då kan jag väl tipsa MVH om att... den dagen man läser i sin litteratur som tänkt hos AB Svensk .... så kommer allt att fungera smärtfritt. Tyvärr läser man tydligen inte materialet som dom får? Senast jag var på SBP så körde man en nyare volvo MED HALDEX rakt igenom.. och provade på vägen.. inget annat.
Men man körde även igenom en Outlander och en landcruiser samtidigt.. även dom testades på vägen.
Ac

Normalt suger man med vacum in olja i en ny kompr[…]

Hej, är intresserad av glasögonhål[…]

Hjälp: Oring till AC-kompressor

Vparts har ett kit med alla tänkbara oringar

Mhmmm, men då är det ändå l&[…]