Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Nu behöver jag funderingshjälp. Min 854 Turbo -94 vill inte gå.

Körde 30 km hem från jobbet. Inga problem.
Skulle köra ett ärende en timme senare. Bilen startade inte. Eller ja, försökte gjorde den, men det lät som om den bara gick på någon/några enstaka cylindrar. Provade några gånger, men den gick så illa att den inte höll sig igång själv.

Gick ut och tittade, drog i lite sladdar och sånt, men såg inget kufiskt.

Kollade felkoden (Motronic 4.3). 1-1-1, alltså ingen kod.

Drog av och satte dit alla kontaktdon på insprutningsventilerna.

Mätte spolarna, knappt 15 ohm allihop.

Kollade +12V till spolarna, finns på gröna sladden på alla fem.

Körde testprogrammet som man startar med tre tryck. Först tickar några reläer (magnetventil för kolkanistern och nåt som nog är laddtrycksregleringen, tror jag). Efter kylfläkt halv- och helfart ska det ticka i insprutningsventilerna. Inte ett ljud. [Se nederst]
Såvitt jag kunde se kom den inte alls fram till att skicka upp varvräknaren till 1500 r/min, vilket väl ska vara det sista steget i den övningen?

Plockade bort batteriet, lyfte upp styrenheten, tittade på kontakterna. Ser hur fina ut som helst. Stoppar tillbaka styrenheten, på med batteriet och testa igen. Nu blir det inte en suck. Inte minsta tillstymmelse till försök att tända.

Plockade upp två tändstift och tittade. Snustorrt.

Kollade felkoden igen. Fortfarande 1-1-1. Det som finns kanske suddas när det blir strömlöst, men det var som sagt samma sak innan jag bröt strömmen.

Någon som har någon god idé om vad jag ska hitta på nu, då? Jag har provat någon gång, för många år sedan, och har absolut för mig att man ska höra insprutningsventilerna ticka när man kör testet (sladden i uttag 2, motor avstängd, tändning på, tryck tre gånger). Eller? [Se nederst]

Det hör (kanske) till saken att jag har upptäckt att möss bor under motorhuven. Har tagit några i fälla, men det har dragits in mer mat, så alla är inte utrotade. Men den gick som sagt precis som vanligt på vägen hem, och stod högst en timme innan jag skulle iväg igen, så det är inte speciellt troligt att någon gnagare gjort skäl för sitt namn och hunnit sätta i sig något väsentligt på den tiden.

Min egen summering är i alla fall att den sprutar inte in någon bensin, den försöker inte ens, eller rent av så kan den inte. Enligt schemat går insprutningsventilerna direkt till Motronicmojängen. Jag har inte mätt alla förbindelser dit, men matning finns i alla fall, och att alla andra sladdar skulle gå av samtidigt verkar ju inte helt troligt.
Även om man antar att det inte finns något bränsletryck skulle väl ventilerna öppna ändå? Finns väl bara bränsletrycksregulator, ingen bränsletrycksgivare?

Uppdatering: Vidare grävande i det här visade att när jag trycker på luftningen till bränsleröret, kommer det ingen bensin.
Bränslereläet slår till när jag slår på tändningen, slår av efter en stund och slår till igen när jag försöker starta. Verkar ju rimligt.
Bränslepumpen går varken då eller om jag byglar 15-87 i reläsockeln.
Mäter jag i kontaktdonet vid höger bakre stötdämpare blir det spänning till pumpen när reläet slår till, men något annat händer inte. Mäter jag på pumpen visar den bara avbrott. [Ny pump visade 2,2 ohm]

Så nu är slutsatsen att pumpen antingen har avbrott eller har fastnat i "utpumpat" läge. Det lär väl vara en sån där som går fram och tillbaka, antar jag? [Nä, det är det inte, inte en som tickar tydligt, i alla fall]

Jaha, av den monumentala svarsfrekvensen i den här tråden förstår jag att detta dilemma bara intresserar en själ på denna jord - mig. Men för den som till äventyrs drabbas av liknande symptom någon gång i framtiden, kan jag nu summera med några konstateranden:

Byte av bränslepump hjälpte.
När pumpen lägger av är det en nackdel att nyss ha tankat alldeles fullt (kört 30 km bara).
Däremot är det en fördel att den lägger av hemma på tomten, inte i någon avlägsen avkrok.
Dessutom har jag konstaterat att insprutningsventilerna hörs inte om man inte har bränsletryck.

Den som löser livslängdsproblemet med Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]