Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holken
Tjenna

Bilen är en 850 T5R (T-gul) -95.

Där kupéfiltret sitter, uppe till vänster under motorhuven, vid luftintaget till kupén, sitter det en lucka som jag antar ska tillsluta luftintaget. Jag antar att den har med ECC:n att göra och är tillför att få luften att cirkulera runt inne i bilen istället för att ta luft utifrån.

När jag bytte kupéfilter så försökte jag testa om den fungerade, men jag fick den inte att stängas, hur jag än försökte.

Jag kollade på en annan 850 och då var luckan stängd.

Hur vet man att den luckan fungerar? Hur testar man det?
av *pettson*
Holken skrev:Tjenna

Där kupéfiltret sitter, uppe till vänster under motorhuven, vid luftintaget till kupén, sitter det en lucka som jag antar ska tillsluta luftintaget. Jag antar att den har med ECC:n att göra och är tillför att få luften att cirkulera runt inne i bilen istället för att ta luft utifrån.

När jag bytte kupéfilter så försökte jag testa om den fungerade, men jag fick den inte att stängas, hur jag än försökte.

hmm.. du sa ju att du testat för att se om det fungerade men du lyckades inte. Nu undrar du hur man testar det?.. ??:-/
jaja.. hursomhelst.. ställ allt som vanligt på auto.. tryck på rec knappen..
av Holken
*pettson* skrev:
Holken skrev:Tjenna

hmm.. du sa ju att du testat för att se om det fungerade men du lyckades inte. Nu undrar du hur man testar det?.. ??:-/
jaja.. hursomhelst.. ställ allt som vanligt på auto.. tryck på rec knappen..

Hehe… lite flummigt formulerat, hade lite bråttom när jag skrev det där. Det jag menade med att jag har försökt testa om luckan stängdes, var just att ställa allt på auto och på/av med REC, och vrida reglagen fram och tillbaka utan veta riktigt vad jag gjorde. Jag tänkte om någon kanske visste exakt vad man skall göra för att se om luckan verkligen fungerar.

Så frågan återstår, hur vet jag när luckan ska vara öppen, och när den ska vara stängd? Någon speciell inställning på reglagen? Egentligen borde det väl räcka med att sätta på REC?
Användarvisningsbild
av ketto
Om REC knappen lyser så är den stängd, lampan släckt så är den öppen!

Men vill du se den hur den funkar så tar du bara bort handsfacket och kupèfläkten!
Ställ fläkten på låg hastighet, sen trycker du på REC knappen så ser du en liten arm och luckan röra sig (förhoppningvis)

Ingen svår procedur! :-)-)
av Holken
ketto skrev:Om REC knappen lyser så är den stängd, lampan släckt så är den öppen!

Men vill du se den hur den funkar så tar du bara bort handsfacket och kupèfläkten!
Ställ fläkten på låg hastighet, sen trycker du på REC knappen så ser du en liten arm och luckan röra sig (förhoppningvis)

Ingen svår procedur! :-)-)

Okej, tack då vet jag!
Jag får skruva med det i helgen. Är säkert elmotor till luckan som kärvar.

Den som löser livslängdsproblemet med Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]