Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Red Dragon
Jag hade tidigare bilen: V70 GLT-97, inne för felsökning, samt byte av tändningslåsets antennring. När jag senare hämtade ut bilen, så
stod den parkerad med bakänden vänd mot ett tre meters högt stup. 1:ans växel var dock ilaggd. När jag senare ska parkera bilen, så upptäcker jag att allt som heter handbroms saknas?
Handbromsen var dessutom tämligen nybytt 1-2 månader gammal. Min fråga är följande: OBD uttaget sitter väl i samma mittknsoll som justeringen till handbromsen?
Kan det vara så förbannat illa att verkstaden lossat på handbromsspänningen för att komma åt OBD uttaget? och sedan glömt att återspänna densamma?
I annat fall, så måste det väl vara rent sabotage?
av Gasten
OBD utaget sitter inte i närheten av justeringen så det kan du utesluta. OBD utaget sitter under plastluckan längst fram under armstödet (ovanpå). Handbromsjusteringen sitter "en trappa ner" i facket. Kan det vara så att en wire gått av? Sånt händer..
av Red Dragon
Gasten skrev:OBD utaget sitter inte i närheten av justeringen så det kan du utesluta. OBD utaget sitter under plastluckan längst fram under armstödet (ovanpå). Handbromsjusteringen sitter "en trappa ner" i facket. Kan det vara så att en wire gått av? Sånt händer..
Allt till handbromsen byttes för ca: 2 månader sedan, även nya wirar, bromsbackar, skivor,mm.
Bilen hade dessutom en utmärkt handbroms när den lämnades in på verkstaden.
Tycker att detta är så pinsamt, så att jag t.om drar mig för att fråga verkstaden.
Vad mera kan ha hänt med handbromsen i samband med felsökningen? Om de t.ex haft mittkonsollen
borta för felsökning av kablage, behöver man då lossa på handbromsjusteringen?
av 25tolife
ta lös mittkonsollen och så brickorna som ska hålla fast wirarna inte har hoppatlös för det går på ett ögonblick och allt handbrommsverkan är borta har hänt mig ett par gånger.. värt att kolla
av Red Dragon
Hittade felet, någon har vid bogsering haft handbromsen ilaggd. :( Detta syns tydligt på de sliverlackade bromsskivorna bak.
Den värmebeständiga lacken består mestadels av "stora bubblor" som uppkommit då lacken kokat bort p.g.a friktionen.

När jag lämnade bilen, så fanns det inga bubblor i lacken, så detta bjöd verkstaden på (helt gratis)
Har monterat nya bromsskivor samt justerat handbromsen, så nu fungerar det igen.
av *pettson*
Red Dragon skrev:Hittade felet, någon har vid bogsering haft handbromsen ilaggd. :( Detta syns tydligt på de sliverlackade bromsskivorna bak.
Den värmebeständiga lacken består mestadels av "stora bubblor" som uppkommit då lacken kokat bort p.g.a friktionen.

När jag lämnade bilen, så fanns det inga bubblor i lacken, så detta bjöd verkstaden på (helt gratis)
Har monterat nya bromsskivor samt justerat handbromsen, så nu fungerar det igen.
ja det var inget vi kunde gissa på tyvärr..

Den som löser livslängdsproblemet hos Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]