Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av who
Hej

Min Volvo V70 2,4T 00 har börjat strula. När jag startar den så försöker den att gå på tomgång men dör. Startar den igen och när den går lite på tomgång så försöker jag gasa, då går det upp lite i varv och sedan stängs den av igen. När jag har gjort detta ett antal gånger så är det precis som den blir varm och då kan jag rulla i väg. När jag rullar iväg så blir det lite ryckigt, precis som den inte får tillräckligt med bensin. Jag lämnade in denna på Mekonomen och dessa bytade tändstift + tändspole. På kvällen sedan var det likadant igen. Pratade med verkstaden och dessa hade pratat med Volvo att man skulle göra ovanstående men att det kunde vara ett konstruktionsfel på denna modell. Ringde verkstadschefen på volvo (jägersro) men han verkade inte precis så hjälpsam. Fick en tid då dessa skulle felsöka bilen. Är det någon annan som har haft samma problem? Vad gjorde ni? Vad kostade det eller det gick på sk Goodwill eller garanti?
Tacksam för svar!
Trevlig Helg.
mvh
Who
Användarvisningsbild
av Nexus
De läste inte av om det låg några felcoder??? har du otur så kan det vara gasspjället som måste bytas ,vissa får det på goodwill kostnad ca 3000:- andra får slanta hela summan 6000:- eller vad det är :(
men det kan hjälpa med en rengörning av gasspjället och ladda in lite ny programvara. Bilia borde ha lite mera koll på läget tycker man.Sen att de är arroganta när man ringer är inget ovanligt :evil:
av who
Har nu lämnat bilen för felsökning och jag fick följande felkoder.
ECM-130 A Luftflöde
ECM-261 A Adaptiv lambdareglering bank 1, undre gräns
ECM-280A Främre lambdasond, bank 1, felaktig signal
ECM-3503 Misständning
ECM-3513
ECM-3523
ECM-3533
ECM-3543
ECM-3553

Ovanstående är felkoden funnen aktiv. I övrigt hittades inga fel. Programuppdatering gjordes och den blev bättre men katalysator lampan tändes igen på väg hem ifrån jobbet. Vad säger ni, själv tror jag det är gasspjället.
Användarvisningsbild
av Nexus
om de nollade systemet så kanske du inte ha så många coder nu, sen kan det vara lamda sonden som är kaputt men den kan de mäta på bilia och läsa av ev nya felcoder.
Jag rekomenderar en verkstad som heter TN bliservice! Ligger ute i Limhamn!

Jag hade ett liknande problem med min V70N. Lämnade den till Bilia Jägersro som kollade felkoder och uppdaterade. Gick ett tag och sedan var det skit igen!

TN hade min bil i tre dagar, men hittade inget som band ihop felkoderna med trasiga delar... Felet blev värre när ena dörren (vänster fram) lade av elektroniskt.

På inrådan från TN och lite egen tankeverksamhet kollade jag styrboxarna. Visade sig att det var i en sådan som problemet satt (den i höger framdörr märkligt nog) vilket gjorde att hela bilen gick apeshit! Efter att den var bytt var problemet borta!

Kanske inte är samma problem alls, men en titt inom TN är inte fel. Tre dagars felsökande kostade mig 0.-! Det är service! Tyvärr är inte känslan alls densamma när jag varit i kontakt med Bilia!

Allt detta är ju onitressanty om problemet inte är kvar! Men men... ett verkstadstips är väl aldrig fel!
XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av litium[…]